۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۹۹۸۳۲
معرفی کتاب؛

ارتباطات و تعاملات در کائنات

ارتباطات و تعاملات در کائنات
کتاب دایرة المعارف ارتباطات و تعاملات خدا، انسان‌وجهان از دیدگاه قرآن کریم، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به قلم حجت الاسلام و المسلمین احمدفرخ فال در 20 جلد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب دایرة المعارف ارتباطات و تعاملات خدا، انسان و جهان از دیدگاه قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به قلم حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در 20 جلد از سوی انتشارات ذکری چاپ و منتشر شد.

در فصل اول کتاب دایرة المعارف که جلدهای 1 و 2 را به خود اختصاص داده است، به ارتباطات و تعاملات الهی و تعاملات الهی با عرشیان، فرشیان، حیوانات و کائنات  پرداخته و تبیین شده است و در تعاملات الهی با عرشیان مثل تعاملات با ملائکه و فرشتگان بحث می‌شود و در تعاملات الهی با فرشیان، در بخشی، طوایف جنّیان، شیاطین و ابلیس مطرح و بررسی شده است و در بخش دیگری، تعاملات الهی با انسان ها اعم از تعاملات الهی با انبیاء و ائمه(ع) عالمان، حاکمان، اغنیاء، فقرا و عموم انسان ها مورد بحث قرار گرفته است.

در تعاملات الهی با حیوانات، ضمن اشاره به حکمتی که در خلقت حیوانات است، تعامل الهی با حیوانات به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته و در تعاملات الهی با کائنات مثل کُرات، کهکشان ها، آسمان ها و زمین، آب، دریا ها و نباتات مورد تبیین قرار گرفته اند.

در فصل دوم؛ ارتباطات و تعاملات انسانی، که جلدهای 3 تا 20 را شامل می شود، ارتباطات و تعاملات انسان اعم از انبیاء، ائمه، اولیاء و انواع انسان ها با جهان هستی بررسی شده و به جهت این که این تعاملات هدف اصلی تألیف کتاب است درس های مستوفی و نکات مختلف و متنوعی را در ۱۲ بخش آورده شده است.

در تعاملات انبیاء و ائمه(ع) تعاملات انوار هدایت با خداوند متعال، کائنات، عرشیان، موحدان، مشرکان، حاکمان، جنّیان، عموم مردم، منافقان، مفسدان، مجرمان، محاربان، متهمان، اسراء، غلامان و کنیزان مورد بررسی قرار گرفته است و در تعاملات بشری و عموم انسان ها، تعاملات انسان ها با خداوند متعال، انبیاء و ائمه، والدین و فرزند، استاد و شاگرد، همسایه، اسیر، اقوام رحم، قبائل مختلف، اهل ایمان، فرق، مذاهب، اهل کتاب، غیر اهل کتاب، منافق، مفسد، محارب، کنیز، غلام، مجرم و متهم مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته است.

ارتباطات و تعاملات کائنات

فصل سوم این کتاب درباره ارتباطات و تعاملات در کائنات مثل کُرات، کهکشان ها، آسمان ها، زمین، آب و هوا، نباتات است که در سه بخش درباره آنها بحث شده است.

 در این فصل ضمن بررسی اجمالی نقش نباتات در محیط، به تعاملات آنها اشاره شده و تعاملات حیوانات نیز به صورت اجمالی بررسی گردیده است؛ در بخش اول به تعاملات کهکشان ها، آسمان ها، زمین، دریا، جاذبه، دافعه... پرداخته شده است و در بخش دوم، تعاملات بین نباتات؛ و در بخش سوم، تعاملات حیوانات در آنچه که به عنوان مأموریت هدف از خلقت آنها خواهد بود بررسی اجمالی شده است.

 

برشی از کتاب

نویسنده در صفحه 159 جلد 2 در بخش چهارم و در قسمت خلقت آسمان و زمین و کهکشان ها و کائنات می نویسد: قرآن کریم می فرماید: خدا همان کسی است که آسمانها را، بدون ستونهایی که برای شما دیدنی باشد، برافراشت، سپس بر عرش استیلا یافت (و زمام تدبیر جهان را در کف قدرت گرفت)؛ و خورشید و ماه را مسخّر ساخت، که هر کدام تا زمان معینی حرکت دارند! کارها را او تدبیر می‌کند؛ آیات را (برای شما) تشریح می‌نماید؛ شاید به لقای پروردگارتان یقین پیدا کنید! و اوست که زمین را گسترانید، و در آن کوه هایی استوار و نهرهایی پدید آورد و در آن از همه محصولات و میوه ها جفت دوتایی [که نر و ماده است] قرار داد، شب را به روز می پوشاند، [تا ادامه حیات برای همه نباتات و موجودات زنده ممکن باشد]؛ یقیناً در این امور برای مردمی که می اندیشند نشانه هایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست. در زمین قطعه هایی مختلف و گوناگون، و باغ هایی از انگور و کشتزار و درختان خرمایی است که بر یک ریشه و غیر یک ریشه [می رویند]. ما برخی از آنان را در میوه و محصول با آنکه از یک آب سیراب می شوند بر برخی دیگر برتری می دهیم. بی تردید در این امور برای مردمی که تعقّل می کنند، نشانه هایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست.[1]

نویسنده در ادامه به تفسیر آیات 2 تا 4 سوره رعد می پردازد و وجه دلالت آیه «اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا...» بر وحدانیت خداوند، معنای تدبیر و مراد از تدبیر امر عالم را با پرداختن به برخی از نشانه ها و آیات تکوینی را بیان می کند و اختلاف، تنوع و تمایز در خلقت را مورد بحث قرار می دهد.

 

[1] . سوره رعد، آیات 2 تا 4 .

ارسال نظرات