۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۶۹۹۹۶۵
دکتر مینایی مطرح کرد؛

لزوم تدوین سند ملی هوش مصنوعی با نگاه دینی

لزوم تدوین سند ملی هوش مصنوعی با نگاه دینی
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حوزه های علمیه باید وارد صحنه شوند و الزامات فرهنگی و اخلاقی لازم در این فناوری را از نگاه مبانی دینی مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر بهروز مینایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در دومین نشست فراخوان بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور با اشاره به این که استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک استفاده از ماشین به عنوان ابزار کار به شکل اتوماتیک، پدیده جدیدی نیست گفت: این پدیده تقریباً حدود 80 سال پیش با ظهور کامپیوتر در جهان شکل گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه ابراز داشت: اما پیشرفت هایی که در این 15 سال اخیر در کشورها ایجاد شده است باعث شد تا کشورهای مختلف، برنامه های راهبردی هوش مصنوعی را طراحی و به کار گیرند تا از این طریق بتوانند پیشرفت های راهبردی کشور خود را رغم بزنند.

دکتر مینایی با اشاره به برخی از بایدهای نقش آفرینی حوزه های علمیه در عرصه هوش مصنوعی اظهار کرد: حوزه های علمیه باید به صورت فعال وارد صحنه شود و الزامات فرهنگی و اخلاقی لازم در این فناوری را از نگاه مبانی دینی مورد بررسی قرار دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تاسیس ستاد فناوری های هوشمند توسط حوزه علمیه خاطر نشان کرد: انشاءالله تاسیس این ستاد در آینده بتواند در تدوین سند ملی هوش مصنوعی که قرار است به عنوان سند ملی جمهوری اسلامی ایران در زمینه هوش مصنوعی عرضه شود موثر واقع شده و با نگاه درست دینی و بومی بر جامعه عرضه شود.

وی با اشاره به لزوم شناخت فضای هوش مصنوعی ابراز کرد: نگاه منفی به فناوری های جدیدی که ظهور و بروز پیدا می کند باعث انفعال حوزه از جامعه خواهد شد و باید به جای نگاه منفی به این گونه مسائل آن را برای مردم تبیین و توضیح داد تا ابهامی در آن به وجود نیاید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به نحوه غلط عرضه و تبیین طرح صیانت بر مردم اظهار کرد: هرچند اغراض کسانی که این طرح را تدوین کردند اغراض صحیحی بود؛ اما نحوه اطلاع رسانی و عرضه آن در جامعه به شکلی بود که برخوردهای منفی آن در جامعه بیشتر از برخوردهای مثبت آن شکل گرفت.

وی در ادامه ابراز داشت: باید زمینه آموزش مشاغلی که با ورود فن‌آوری‌های جدید در جامعه به وجود می آید، فراهم شود و جلوی بحران های احتمالی آینده گرفته شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ایران باید در حوزه هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد اظهار داشت: به نظر من مقدمه این کارها برگزاری این چنین نشست ها و رایزنی هایی است که در اینجا و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می پذیرد.

 

ارسال نظرات