۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶۹۹۹۸۷

لزوم همکاری مردم برای شناسایی شرکت‌های تقلبی گارانتی

لزوم همکاری مردم برای شناسایی شرکت‌های تقلبی گارانتی
مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گفت: خریداران کالا می‌توانند به راحتی شرکت گارانتی کننده کالا را استعلام کنند و در صورت اطمینان، نسبت به خرید کالا اقدام نمایند، همچنین اسامی گارانتی‌های غیر مجاز در غالب لیست سیاه در این سامانه آمده است.

به گزارش خبرگزاری رسا،در کنار قیمت پایین و کیفیت خوب کالا، یکی از مولفه‌هایی که به هنگام خرید برای مشتری مهم است، خدمات پس از فروش آن کالاست. موضوعی که با توجه به سابقه بسیار بد شرکت‌ها در ارائه خدمات بی‌کیفیت گارانتی در سال‌های اخیر، باعث بی‌اعتمادی مردم به خدمات پس از فروش شده است.

از این رو سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برای جلب اعتماد از دست رفته مردم به خدمات پس از فروش، سامانه جامع گارانتی را با هدف مشخص نمودن کالای اصل از کالای تقلبی و همچنین ارتقاء سطح کیفی خدمات گارانتی در کشور، راه‌اندازی کرده است.

اما با گذشت حدود 2 سال از آغاز به کار سامانه جامع گارانتی، هنوز هم برخی از شرکت‌ها با ارائه گارانتی‌های تقلبی، در حال دور زدن قانون و فریب خریداران کالا هستند. این شرکت‌ها برای کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، گارانتی تقلبی صادر می‌کنند. اما معمولاً هنگامی که مشکلی برای کالای خریداری شده پیش می‌آید، شرکت گارانتی کننده به بهانه‌های واهی از ارائه خدمات پس از فروش اجتناب می‌کند.

 

با شرکت‌های گارانتی متخلف برخورد می‌کنیم

در همین رابطه، مهرداد ایزدی مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با اشاره به افزایش تعداد گارانتی‌های تقلبی در بازار، گفت: متأسفانه این موضوع صحت دارد اما حدود 2 سال است، تلاش‌هایی در جهت مبارزه با گارانتی‌های تقلبی در برخی از اقلام نظیر تلفن همراه، تایر و لوازم خانگی آغاز شده است و به زودی به سایر اقلام، به ویژه کالاهای تولید داخل گسترش به پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی لوازم خانگی تولید داخل، گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر داشته و ما نسبت به کیفیت ارائه خدمات توسط شرکت‌های تولیدکننده حساس هستیم و آن را رصد می‌کنیم؛ بنابراین اگر مشتری احساس رضایت نداشته باشد و شکایت وی برای ما محرز شود، قطعاً  با شرکت ارائه دهنده گارانتی برخورد خواهد شد.

 

مردم حتماً اصالت کالا را از سامانه گارانتی استعلام کنند

مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در خصوص نحوه کارکرد سامانه جامع گارانتی گفت: حدود 2 سال پیش این سامانه در جهت انسجام بخشی خدمات در حوزه گارانتی راه‌اندازی شد و بسیاری از کالا‌های موجود در بازار تحت پوشش این سامانه قرار گرفته‌اند.

ایزدی ادامه داد: در این سامانه اسامی تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش ذکر شده و مشتریان می‌توانند به راحتی شرکت گارانتی کننده کالا را استعلام کنند و در صورت اطمینان از آن، نسبت به خرید کالا اقدام نمایند. همچنین اسامی گارانتی‌های غیر مجاز در غالب لیست سیاه در این سامانه آمده است.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای ارائه و دریافت خدمات پس از فروش در کشور، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که در صورت ارائه خدمات پس از فروش نامناسب، از آن شرکت مطالبه کرده و شکایت خود را در سامانه ثبت کنند. با این اقدام، شرکت‌ها به مرور مجبور خواهند شد تا خدمات مطلوب و مناسبی به مردم ارائه کنند.

ایزدی خاطر نشان کرد: برای مثال در ماه‌های گذشته یکی از شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی تلفن همراه طی یک فراخوان اعلام کرد که تمامی مشترکان برای حل مشکل همگانی یکی از محصولات این شرکت، مراجعه کرده تا به صورت رایگان آن را برطرف کند.

 

لزوم همکاری مردم برای شناسایی شرکت‌های تقلبی گارانتی

مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پایان گفت: البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که با شروع به کار سامانه گارانتی، این قبیل کلاهبرداری‌ها در برخی از کالا‌ها کاهش یافته است. چرا که امکان استعلام اصل یا تقلبی بودن کالا و همچنین نوع و شرکت گارانتی آن از طریق استعلام شناسه کالا در این سامانه فراهم شده است.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد همکاری مردم برای جلوگیری از فروش این محصولات در بازار است. مردم باید از خرید کالای بدون شناسه خودداری کنند و در هنگام خرید کالا نسبت به رتبه گارانتی آن شرکت در سامانه حساس باشند؛ تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش نیز خدمات خود را بهبود بخشند.

به گزارش دانشجو، در حال حاضر سامانه جامع گارانتی می‌تواند اطلاعاتی نظیر «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» را در دو گروه کالایی لوازم خانگی بزرگ و موبایل در اختیار مردم قرار دهد. برای کسب این اطلاعات پیش از خرید محصول، متقاضیان خرید کالا می‌بایست با مراجعه به سایت ( www.irangs.ir)و یا وارد کردن کد دستوری سامانه #۷۷۷۷*۴* از خدمات این سامانه استفاده کنند.

ارسال نظرات