۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۷۰۰۰۹۳

آمریکا تجهیزات جاسوسی هوش مصنوعی به فرانسه می فروشد

آمریکا تجهیزات جاسوسی هوش مصنوعی به فرانسه می فروشد
وزارت خارجه آمریکا از فروش بیش از ۸۸ میلیون دلار تجهیزات مربوط به هوش مصنوعی و برخی حسگر‌های امنیتی به فرانسه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آمریکا قرار است در هفته‌های آینده بیش از ۸۸ میلیون دلار تجهیزات امنیتی و اطلاعاتی مانند برخی حسگر‌ها و تجهیزات هوش مصنوعی را در قالب قراردادی امنیتی در اختیار دولت فرانسه قرار دهد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی پنتاگون اعلام کرد یک شرکت انگلیسی به نام BAE Systems پیمانکار اصلی این کار است.

وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است سوئیت‌های پاد سنسور ارتباطات MQ-۹ و تجهیزات مرتبط به آن را به دولت فرانسه بفروشد.

بی‌ای‌ئی سیستمز (BAE Systems) شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی انگلیسی است. این شرکت با داشتن بیش از ۱۸٫۵ میلیارد پوند (معادل ۳۴٫۴ میلیارد دلار) فروش در سال ۲۰۰۸، بزرگترین شرکت دفاعی اروپا و دومین شرکت بزرگ دفاعی دنیا پس از لاکهید مارتین است. 

روابط آمریکا و فرانسه طی ماه‌های گذشته دچار نوسان بوده، پاریس از امضای قرارداد آمریکا و انگلیس با استرالیا در ساخت و تامین زیردریایی‌های هسته‌ای ابراز ناراحتی کرده است. به موجب امضای قرارداد بین آمریکا و استرالیا، صنعت زیر دریایی فرانسه متحمل ضرر شد و سفارش استرالیا نزد شرکت ناوال لغو شد. مقامات فرانسوی اقدام آمریکا را خنجری از پشت خواندند. روابط پاریس و واشنگتن پس از هفته‌ها و پس از ارتباط تلفنی بین روسای جمهوری دو کشور، به حالت عادی بازگشت.

در سال‌های اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی در فروش تجهیزات جاسوسی به کشور‌های مختلف جهان اقدامات زیادی انجام داده اند. در روز‌های گذشته یاروسلاو کاچینسکی، معاون نخست وزیر لهستان و رهبر حزب حاکم قانون و عدالت اعلام کرده بود: «نرم افزار پگاسوس از اسرائیل خریداری شد. این نرم افزار به دلیل توانایی در رهگیری پیام‌های رمزگذاری شده و به منظور مبارزه با جرم و جنایت و فساد در سرویس‌های مخفی لهستان استفاده می‌شود.»

به گزارش اسپوتنیک، کاچینسکی اتهامات علیه ورشو مبنی بر استفاده از پگاسوس علیه سیاستمداران مخالف دولت را تکذیب و تاکید کرد این نرم افزار جاسوسی دلیل شکست اپوزیسیون در انتخابات سال ۲۰۱۹ نیست. همچنین نیازی به تشکیل یک کمیسیون تحقیق پارلمانی برای بررسی اتهامات علیه دولت وجود ندارد.

تحقیقات عفو بین‌الملل حاکی از آن است که تلفن سناتور کریستوف بریزا به وسیله‌ پلتفرم مدنی مخالف لهستان در سال ۲۰۱۹ در طول مبارزات انتخاباتی پارلمانی بار‌ها هک شده است. مبادلات متنی که از تلفن او استخراج شده بود، در آن زمان مورد بررسی قرار گرفت و به رسانه‌ها و پخش‌کنندگان محلی درز کرد.

دسامبر ۲۰۲۱ خبری متشر شد مبنی بر اینکه سناتور بریزا از سوی گروه سایبری «ستیزن لب» دانشگاه تورنتو تحت نظارت است که شامل استفاده از نرم افزار‌های جاسوسی پگاسوس تولید شرکت موسوم به «ان اس او» رژیم صهیونیستی بود که سرویس مخفی دولت لهستان به طور غیررسمی آن را در اختیار دارد. بریزا در آن زمان رئیس کمپین انتخاباتی ائتلاف مدنی بود و گفته می‌شود که این جاسوسی می‌توانست بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد.

در نهایت حزب بریزا شکست خورد و اکنون او اصرار دارد که انتخابات عادلانه نبوده است، زیرا گفته می‌شود حزب حاکم به اطلاعات حساس درباره کمپین انتخاباتی او از جمله تاکتیک‌های آن دسترسی داشته است. با این حال، حزب قانون و عدالت این اتهامات را رد می‌کند.

پیشتر نیز، عفو بین‌الملل مستقر در تورنتو به طور مستقل گزارش داد وسایل ارتباطی چندین سیاستمدار مخالف دولت لهستان با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس هک شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات