۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
کد خبر: ۷۰۰۱۰۶
یادداشت؛

حجاب بازیچه‌ای برای اینفلوئنسر‌ها

حجاب بازیچه‌ای برای اینفلوئنسر‌ها
مدت زمان کوتاهی از نشست وزارت ورزش و جوانان با اینفلوئنسر‌های اینستاگرام نمی‌گذرد که این نشست با حاشیه‌هایی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مدت زمان کوتاهی از نشست وزارت ورزش و جوانان با اینفلوئنسرهای اینستاگرام نمی گذرد که این نشست با حاشیه هایی همراه شده است.

اینفلوئنسر که همان واژۀ انگلیسی Influencer است، در فارسی به معنی تاثیرگذار ترجمه شده اما در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، وقتی در مورد اینفلوئنسر صحبت می‌کنیم، منظور همان فرد تاثیرگذار است.

باید گفت که حجاب یکی از ضروریات اسلام شمرده شده و این مهم در قانون اساسی به صورت یک قانون در جمهور اسلامی ایران به تصویب رسیده است.

در بخش پنجم و ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵بیان می دارد هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

حجاب بازیچه‌ای برای اینفلوئنسر‌ها

اما این واجب شرعی که قانون هم برای آن کاملا به صراحت مجازات را در نظر گرفته است، مدت زمانی است که به سخره گرفته شده و هیچگونه اعمالی برای آن نمی شود، خصوصا با ورود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دیگر حجاب و روابط دختر و پسر رنگ باخته و ما شاهد وضعیت بسیار بدی در جامعه هستیم.

رهبر معظم انقلاب ترویج بی حجابی را ترفند غرب برای از بین بردن حیا و انتقاد غرب‌ از رعایت‌ حجاب در ایران را نشانی‌ از گمراهی‌ غرب‌ و تناقض‌ شدید فرهنگ‌ غربی می‌دانند. ایشان همچنین حجاب را از تعالیم اسلام برای رشد فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و فضیلتی و معنوی زنان و از نعمت های الهی و هدف اسلام از تاکید بر حجاب را حفظ عفت زن می دانند و این موضوع را سبب رسیدن زن به رتبه هایی معنوی و عالی و باعث‌ جلوگیری از لغزش می شمرند.

ایشان همچنین وظایف مسؤولان را در موضوع حجاب مهم شمرده و بر تکلیف حکومت اسلامی دربارة ممانعت از رواج حرام الهی در جامعه و مقابله با بی‌حجابی در ملاء تأکید می‌کنند.

حالا مسؤولان فرهنگی ما در حرکتی که برای امر مهم و مقدس ازدواج است نشستی را برگزار می کنند و و در آن از افرادی دعوت می کنند که سابقه خوب و مناسبی ندارند و هر کدام به قول معروف از شاخ های اینستاگرام هستند، غافل از آنکه این نشست، وسیله به سخره گرفتن مسأله حجاب شده و اینفلوئنسرها با مسخره کردن پوشش مقنعه و حجاب در این نشست، این نشست را به انحراف کشاندند و به قول معروف که می گویند «اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد» واقعیتی است که این نشست رغم زده است.

چرا باید کسانی به این نشست دعوت شوند که معلوم الحال بوده و چیزی به اسم حجاب را اصلا مهم نمی دانند و در پیج های خود به بدترین شکل از حجاب حضور پیدا می کنند؟ چرا باید افراد دعوت شده را مجبور به حجابی کنند که چه قبل از نشست و چه بعد از نشست آن را مسخره می کنند؟

حجاب بازیچه‌ای برای اینفلوئنسر‌ها

این همان مسأله ای است که امروزه سبب شده حجاب در بین جامعه تضعیف شود، یعنی همان عدم اعتقاد و نبود فرهنگ سازی در مسأله حجاب و توجه کردن به نگاه حداقلی به مسأله حجاب.

چنین کارهایی را می توان با دو نگاه دید یک نگاه، آن است که این افراد با نگاه خیرخواهان ولی نداشتن اطلاعات کافی دست به برگزاری اینچنین نشست هایی می زنند که در مورد آن می توان گفت وقتی این افراد ابعاد کارهایی که انجام می دهید را نمی بینید و فقط به فکر برگزاری یک نشست صوری باشند، بهتر از این را نمی توان توقع داشت.

نگاه دیگر مقرضانه بودن اینچنین نشست هایی است که باعث توهین به کسانی می شود که بسیار مقید بوده و برایشان پوشش و حجاب یک اعتقاد دینی، اخلاقی و عرفی است.

اگر قرار است طرحی اجرا شود باید تمام جنبه های آن دیده شود و اینگونه نشود که اصل مسأله حجاب زیر سؤال رود.

امروز ما شاهد آن هستیم که فیلم ها و تصاویر این اینفلوئنسرها در فضای مجازی پخش شده و آنها به راحتی هر چه تمام تر حجاب را مسخره می کنند.

به نظر می آید این بی توجهی ضربه سختی به مسأله حجاب می زند و این مسأله که در آن ظرافت حرف اول را می زند با چنین نگاه هایی دچار انحراف شده و کاملا برعکس می شود، امری که در این نشست به خوبی آن را می توان دید یعنی نشستی که باید ترویج گر مسأله ازدواج و پاکدامنی زن باشد تبدیل به نشستی برای توهین به مسأله حجاب شده است.

آنچکه در مسأله حجاب به نظر می رسد که فراموش شده این است که ما در این موضوع قانون کم نداریم و قانون های بسیار خوبی تدوین و تصویب شده ولی این قوانین باید در مرحله عمل و اجرا مورد استفاده شود و اینگونه نباشد که بخاطر اجرا نشدن این قوانین مسأله حجاب کمرنگ شود.

اکنون که دولت جدید با نگاهی انقلابی بر سر کار آمده است این انتظار می رود که در مسأله حجاب که یکی از موضوعات مهم امروز شمرده می شود با نگاهی درست و کارشناسانه و با موضعی برآمده از این نگاه کارهایی انجام دهد که سبب پر رنگ شدن مسأله ازدواج و حجاب و توجه ویژه به آنها شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
این چه وضعیه اخه
2
0
مریم صمدی
United States of America
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
بحث حجاب باید جدی گرفته شود و با رفتار های خردمندانه و همراه با اخلاق اسلامی بانوان و دختران به رعایت حجاب اسلامی دعوت بشوند
2
0
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
در بعضی مناطق دیگری چیزی به اسم حجاب نمانده
1
0
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
از دولت انقلابی انتظار چنین مارهایی را نداشتیم
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
خدا را شکر که رسانه های خودجوش و فعالی هستند که حرف دل ما را در فضای رسانه ای منتشر و مطالبه و پیگیری کنند.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
اینها حرف های پر دردی است که چرا این اتفاقات از طرف خودی ها صورت می گیرد چرا درست نمی اندیشند
1
0