۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۷۰۰۱۰۸

«حکمت شهادت سیدالشهدا(ع)» به چاپ چهارم رسید

«حکمت شهادت سیدالشهدا(ع)» به چاپ چهارم رسید
چاپ چهارم کتاب «حکمت شهادت سید الشهداء» تألیف علامه مجلسی با تصحیح اکبر جدی و رضا مختاری خویی توسط مجموعه مطالعات شیعی منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، چاپ چهارم کتاب «حکمت شهادت سیدالشهداء» تألیف علامه مجلسی با تصحیح اکبر جدی و رضا مختاری خویی با شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۱۴۴ صفحه و بهای ۳۹ هزار تومان توسط مجموعه مطالعات شیعی منتشر شده است.

این کتاب رساله‌ای مختصر درباره شهادت امام حسین علیه السلام است. علامه مجلسی در این رساله با بیانی ساده و روان و به زبان فارسی به برخی شبهات پیرامون واقعه کربلا و شهادت حضرت پاسخ گفته‌اند.

علامه مجلسی به مناسبت پرداختن به زندگی ائمه (علیه‌السّلام) در بحارالانوار، بخشی از جلد ۴۴ و تمام جلد ۴۵ (تا پایان باب پنجاه از چاپ جدید و جزء دوم و سوم جلد دهم از چاپ قدیم)، یعنی بیش از یک جلد و نیم از کتابش را به زندگانی امام حسین (علیه‌السّلام) و مقتل او و حوادث پس از شهادت حضرت، در قالب ۲۷ باب، اختصاص داده است. به این بخش از کتاب بحار، «مقتل بحارالانوار» گفته می‌شود. تاریخ پایان تالیف این جلد (جلد دهم چاپ قدیم) ربیع الاول ۱۰۷۹ قمری است.

در فهرستگان نسخه‌های خطی ایران دو نسخه از رساله حکمت شهادت سیدالشهداء معرفی شده است؛ نسخه کتابخانه مرعشی و نسوخه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. هر دو نسخه کامل و بدون افتادگی است و تقریبا جز چند مورد محدود اختلافی بین نسخه‌ها وجود نداشت. در تحقیق حاضر نسخه کتابخانه مرعشی به عنوان نسخه متن لحاظ شده و اختلافات نسخه دانشگاه تهران در پاورقی گزارش شده است.

ارسال نظرات