۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۷۰۰۱۶۴
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب خبر داد؛

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با حضور 2014 ناشر

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با حضور 2014 ناشر
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب با حضور 2014 ناشر برگزار می شود و هر کس در هر نقطه‌ای که اراده کند می‌تواند کتاب خود را خریداری کند.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران صبح امروز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات و رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت پست ایران برگزار شد.

رشد ۱۹ درصدی عناوین کتب چاپ شده در سال ۱۴۰۰

یاسر احمدوند معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب هستیم که نویدبخش یک میهمانی فرهنگی برای دوستداران کتاب، ناشران، ویراستاران، نمونه‌خوان‌ها، گرافیست‌ها، صفحه‌آرایان، بدنه حوزه نشر، فعالان حوزه کتاب، فعالان حوزه ترویج و فروش و وزارت ارشاد نیز میزبان این میهمانی خواهد بود که امیدواریم استقبال و بهر‌مندی دوستداران کتاب اتفاقی ارزشمند و شگفت را در این عرصه رقم بزند.

وی با بیان اینکه سال قبل شاهد استقبال بالایی از نمایشگاه مجازی کتاب بودیم که امیدواریم امسال هم این استقبال را بیش از پیش شاهد باشیم، افزود: نشانه‌هایی از عبور دوران رخوت و رکود در حوزه فرهنگ را مشاهده می‌کنید. در سال ۱۴۰۰ تعداد عناوین منتشر شده رشد ۱۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که امیدواریم این عدد در نمایشگاه نیز خود را نشان دهد و رشد ۲۰ درصدی در شاخص‌های مختلف را داشته باشیم.

احمدوند ادامه داد:‌ این نمایشگاه عرصه‌ای از پیوند خدمات در بخش‌های پشتیبانی، مالی و توزیع توسط بانک صادرات، ناشران و شرکت ملی پست است. از تمام نهادهای حاکمیتی دعوت می‌کنم سقفی را برای خرید کتاب کارکنان خود اختصاص دهند زیرا کتاب مؤثرترین و پرمخاطب‌ترین کالای فرهنگی است. زنجیره محصولات فرهنگی در کشور نیازمند بازسازی است و نمایشگاه کتاب مجازی تلاشی برای بهبود این زنجیره است که امیدواریم نمونه‌هایی از آن در عرصه‌های فرهنگی تکثیر و گسترش یابد.

نمایشگاه مجازی کتاب با حضور ۲۰۱۴ ناشر برگزار می‌شود

علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب به وسعت ایران گسترده می‌شود اظهار داشت: در این نمایشگاه هر کس در هر نقطه‌ای که اراده کند می‌تواند کتاب خریداری کند. مسئله دسترسی به کتاب همواره دغدغه ناشران بوده است و این نمایشگاه توانسته با حذف مسافت‌های فیزیکی و موضوعات دیگر خدمات خوبی را به دوستداران کتاب ارائه کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی مطالبه علاقه‌مندان و فعالان عرصه کتاب شده است تصریح کرد: مردم به دنبال خرید کتاب و ناشران به دنبال عرضه محصولات خود هستند. این دو اضلاع برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب محسوب می‌شوند که مطالبه‌شان برگزاری این نمایشگاه است. ما در نمایشگاه اول آدرس‌هایی داشتیم که می‌گفت فلان شهرستان،‌فلان روستا یعنی این فرد حتی خانه‌اش پلاک هم نداشت اما توانست از نمایشگاه مجازی کتاب خرید داشته باشد و این همان عدالتی است که به دنبالش بودیم.

رمضانی افزود: سال گذشته ۳ هزار نقطه روستایی و هزار نقطه شهری، از نمایشگاه کتاب خریداری کرده و بسته خود را دریافت کردند بدون اینکه متحمل زحمتی شوند. از سوی دیگر نمایشگاه مجازی برای ناشران دغدغه‌هایی مانند غرفه کوچک و بزرگ، غرفه جلو و عقب را از بین برد و فرصت برابری را فراهم کرده است تا با تبلیغ آثار خود بتواند فروش داشته باشد.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در نمایشگاه امسال مجموعاً ۲۰۱۴ ناشر تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند که البته این تعداد ممکن است افزایش یابد زیرا برخی ناشران اطلاعاتشان دچار مشکل بوده و در حال اصلاح است. سال گذشته ۱۸۴۷ ناشر شرکت کرده بودند که نشان از افزایش ۱۵۰ ناشر نسبت به سال قبل است. ناشران خارجی نیز از ۱۰ کشور از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، آلمان، عراق،‌ بحرین، کویت، عمان و... نیز در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت که در مجموع ۲۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهند کرد که نسبت به سال گذشته که ۱۵ هزار عنوان عرضه شده بود شاهد رشد هستیم.

وی با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه مجازی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف مکاتبه و گفت‌وگو داشته‌ایم تصریح کرد: با مجموعه بانک صادرات، شرکت ملی پست، وزارت ارتباطات رایزنی‌های متعددی برای برگزاری نمایشگاه داشته‌ایم.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌ها، افزایش منابع پشتیبانی، رفع ۸۰ نقیصه شناسایی شده از دوره قبل، بهبود ارائه خدمات به مردم از قبیل جستجوی کتاب، بسته‌بندی موضوعی و... تسهیل فرایند ثبت‌نام ناشران و ثبت اطلاعات کتاب‌ها و افزایش تعداد و مبلغ بن‌های خرید کتاب از جمله ویژگی‌های نمایشگاه امسال است. دانشجویان و طلاب بن ۲۵۰ هزار تومانی با سهم مشارکت ۱۰۰ هزار تومان و اساتید بن  خرید ۳۰۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۲۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد که از روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه سامانه ثبت‌نام بن آغاز به کار کرده است که تاکنون ۱۱۵ هزار و ۲۷۷ نفر در آن ثبت نام کرده‌اند.

رمضانی افزود: حمایت از مردم در مناطق کمتر برخوردار در صورت فراهم شدن پشتیبان‌های مالی در دستور کار است، البته با کمیته امداد امام خمینی (ره) بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و خیرین حقیقی در حال رایزنی برای فراهم شدن این تسهیلات هستیم.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به برنامه سرای اهل قلم گفت: امسال این برنامه‌های به وسعت ایران پراکنده خواهد شد و ادارات ارشاد استان‌ها در کتابفروشی‌ها، فرهنگسراها، کتابخانه‌ها را برگزار می‌کنند که مهمترین آنها در فضای مجازی است. زمان برگزاری نمایشگاه از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی شد تا ناشران آمادگی لازم را برای حضور داشته باشند. تلاش داریم فرصت زمان خرید کتاب تا رسیدن به دست مخاطب کاهش پیدا کند تا میزان رضایتمندی مردم نیز افزایش یابد.

وی افزود: در حوزه بین‌الملل نیز نشست‌های برخطی نیز با موضوع کودک و نوجوان برگزار خواهد شد که یکصد و پنجاه نفر از کارشناسان در آنها سخنرانی خواهند داشت. همچنین در بخش «دیجیتال رایت سنتر» نیز ۲ هزار عنوان کتاب بارگذاری شده است که ۲۴ کشور در این بخش مشارکت خواهند داشت.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: ارتقای سواد عمومی، ارتباط با کسب و کارهای نوین برای ناشران و بازارسازی جدید برای فروش کتاب در کنار کتابفروشی‌های سنتی از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

بسته‌های کتاب نهایت ۳/۵ روز بعد از خرید به دست مردم رسید

رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست سخنران بعدی این نشست بود. وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا بیش از ۲ هزار نفر از پست‌چی‌های کشور مبتلا به این بیماری شدند و ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند، گفت: اما الحمدلله توانستیم در بخش‌های مختلف به مردم خدمات دهیم که نمونه‌ای از آن را در نمایشگاه مجازی کتاب بهمن‌ماه سال قبل و نمایشگاه قرآن اردیبهشت‌ماه مشاهده کردید.

وی افزود: در ایام نمایشگاه سال قبل ۹۹/۵ درصد از بسته‌های پستی به صورت کامل به دست مخاطبان رسید که میانگین ۳/۵ روز از خرید تا توزیع مرسوله را شاهد بودیم. سال قبل یک میلیون و ۲۰۰ هزار عنوان کتاب خریداری شد که به ۸۵۰ هزار آدرس رسید که بیش از ۱۷ هزار نقطه آن روستایی بودند. امروز شاهدیم در پی این موفقیت‌ها تعداد ناشران نسبت به دوره قبل افزایش یافته است.

سبحانی‌فر گفت: این نمایشگاه هزینه‌های غرفه‌داران را به شدت کاهش داد و زحمت خریداران به خصوص شهرهای دیگر و مناطق محروم را کاست و این ناشی از طعم شیرین فناوری است. اطلاعات بسیار خوبی هم از ذائقه کتاب مردم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت که می‌تواند با پایش آن در برنامه‌های آتی خود در این عرصه مورد استفاده قرار دهد.

مدیرعامل شرکت پست ادامه داد: این شرکت با ۷ هزار نیروی توزیع کننده، ۱۵۰۰ خطوط شهری و استانی و ۱۱ هزار دفتر قبولی در خدمت مردم و ناشران در دومین نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود. در استان‌هایی مانند تهران، قم و مشهد که تراکم بیشتری داریم در کنار دفاتر قبولی، شعب ثابت و سیار راه‌اندازی کردیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: زمانی که بسته تحویل پست شود پیامکی به مخاطب ارسال می‌شود و در زمان تحویل نیز مجدداً پیامکی ارسال خواهد شد. مردم با کدرهگیری بسته‌های خود می‌توانند در سامانه پست تمام روند را پیگیری کنند و حتی شماره تلفن توزیع‌کننده را هم دریافت کنند. از ناشران خواستارم بسته‌ها را براساس اتساندارد لفاف‌بندی آماده کنند تا بسته‌ای پاره نشود.

۵۰ هزار تومان از بن دانشجویان و طلاب و ۱۲۵ هزار تومان از اساتید سهم بانک صادرات است

حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در این نشست اظهار داشت: بحث اقتصاد و فرهنگ موضوع دیرینه‌ای است که هرکدام از این‌ها در نشاط جامعه اثرگذار هستند و موجب رضایت‌مندی و شادابی می‌شوند. فرهنگ و اقتصاد رابطه دوسویه دارند و هنوز مشخص نیست کدام بر دیگری مقدم است. مهمترین ابزار شناخته شده در بخش فرهنگ، کتاب است زیرا تاثیر عمیق و بلندمدت دارد.

وی با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس نمایشگاه کتاب همچون جشنواره فیلم و موسیقی فجر بدون وقفه برگزار شد، تصریح کرد: بانک صادرات از دهه‌ها پیش در خدمت نمایشگاه کتاب بوده است و این همکاری مدتی قطع شد و چندسالی است دوباره در نمایشگاه حضور داریم. سال قبل برگزاری نمایشگاه مجازی، تجربه جدیدی بود که شخصاً روند خرید را بررسی می‌کردم و حتی خودم کتاب سفارش دادم تا روند کلی نمایشگاه را هم ارزیابی داشته باشم.

صیدی با بیان اینکه امسال سه برابر سال‌های قبل بودجه برای نمایشگاه درنظر گرفتیم زیرا دیدیم کتاب به دست افرادی می‌رسد که در نقاط محروم هستند، گفت: امسال تعداد ناشران و عناوین افزایش پیدا کرده است بنابراین قطعاً تعداد خریداران نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل بانک صادرات گفت: این بانک دارای ۴۰ میلیون کارت در دستان مردم است که از این تعداد ۲۳ میلیون کارت فعال است و هفته‌ای یک یا دو تراکنش دارد. همکاران ما در حال برنامه‌ریزی هستند تا ظرفیت خدمات‌رسانی برای برگزاری این نمایشگاه در طول سال و به‌صورت شبانه‌روزی را فراهم کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر میزان مشارکت بانک صادرات در بن‌های خرید امسال گفت: برای طلاب و دانشجویان ۵۰ هزار تومان و برای اساتید دانشگاه ۱۲۵ هزار تومان پرداخت می‌کنیم و مابقی از بودجه‌های نهادهای دیگر است.

طرح فصلی زمستانه فروش کتاب نداریم

یاسر احمدوند معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه آیا طرح فصلی زمستانه خرید کتاب را باتوجه به همزمانی نمایشگاه مجازی با این طرح خواهیم داشت، اظهار داشت: باتوجه به برگزاری نمایشگاه در این فصل طرح زمستانه را نخواهیم داشت، علی‌رغم اینکه فروشگاه‌ها خود می‌توانند تخفیف‌هایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه توسعه ویترین در حوزه کتاب از برنامه‌های وزارت ارشاد است، گفت: امیدواریم برای سال آینده با همکاری مجلس شورای اسلامی شرایط اعتباری خوبی برای توسعه ویترین داشته باشیم. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کتابفروشی در سراسر کشور نیازمند حمایت دولتی است. زیرساخت این حمایت براساس آمارها و داده‌های بدست آمده از نمایشگاه مجازی کتاب و میزان علاقه‌مندی‌های مردم در شهرهای مختلف خواهد بود.

نمایشگاه مجازی کتاب فقط برای ایرانیان داخل کشور است

علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه و کتاب و ادبیات نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر تخفیفات درنظر گرفته شده برای نمایشگاه اظهار داشت: استقبال می‌کنیم که تمام عناصر صنعت نشر اعم از کتابفروشان و فروشندگان مجازی به نمایشگاه بپیوندند و از این قطار که در سراسر کشور راه افتاده استفاده کنند. سال گذشته کتابفروشی‌های بزرگ با ارائه تخفیف از نمایشگاه استفاده کردند.

وی افزود: فضای ایجاده شده در نمایشگاه کتاب را هیچ‌کدام از ناشران ندارند. جدای از جامع بودن، آثار بیش از ۲ هزار ناشر عرضه شده است که هیچ فروشنده دیجیتالی آن را ندارد. ارسال رایگان و جلب مشارکت خیرین از ویژگی‌های این نمایشگاه است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه مجازی در طول سال برگزار نمی‌شود، گفت: به صورت مستمر طرح‌هایی برای حمایت از کتاب و کتابخوانی از جمله طرح فروش فصلی در کتابفروشی‌ها را داریم و سیاست این وزارتخانه بر حمایت از کتابفروشان به صورت مجازی و حضوری است.

مدیرعامل موسسه خانه و کتاب و ادبیات در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای کاهش مشکلات سایت و نرم‌افزارها دارید گفت: بخشی از مشکلات نمایشگاه سال قبل در حوزه سایت و نرم‌افزار برخی در حوزه منابع پشتیبان بود که در این راستا مشکلات نرم‌افزاری برطرف شد و چندین بار بررسی شده است و در نمایشگاه اصفهان و ارومیه نیز تست شد. منابع مالی نیز چند برابر ظرفیت شده است.

وی با بیان اینکه امسال از ۲۹ دی‌ماه یعنی ۴ روز پیش از آغاز رسمی نمایشگاه، سایت در اختیار مخاطبان خواهد بود تا بتوانند کتاب‌های مدنظر خود را جستجو کنند و به صفحه شخصی اضافه کنند، گفت: با راه‌اندازی رسمی نمایشگاه، این افراد می‌توانند کتاب‌ها را خریداری کنند.

رمضانی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه مجازی و فیزیکی را همزمان برگزار نکردید گفت: ستاد ملی کرونا هنوز در خصوص برگزاری نمایشگاه فیزیکی قول مساعدی نداده است و منوط به عدم شیوع سویه جدید کروناست. نمایشگاه مجازی بهمن را جبرانی نمایشگاه ۱۴۰۰ برگزار کردیم. به فرض برگزاری نمایشگاه ۱۴۰۱ به صورت حضوری قطعاً در تعداد و مساحت و بخش‌ها باید محدودیت‌هایی قائل شویم.

مدیرعامل موسسه خانه و کتاب و ادبیات با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب برای ایرانیان داخل از کشور است، گفت: به دلیل اینکه امکان تبادل مالی با ایرانیان خارج از کشور یا غیرایرانیان نداریم نمی‌توانیم به آنان خدمات دهیم. ناشران داخلی کتب ۱۰ سال اخیر خود و ناشران خارجی آثار جدید یکساله خود را به نمایشگاه آورده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه کودک و نوجوان امسال اعتبارات ویژه‌ای درنظر گرفتیم و دسته‌بندی مجزایی هم خواهد داشت. با کمک حامیان مالی بسته‌های زیر ۵۰ هزار تومان به صورت رایگان برای مردم و ناشر ارسال می شود که بیشتر فاکتورهای با این رقم برای حوزه کودک و نوجوان است.

در پایان این نشست خبری پوستر دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران رونمایی شد.

ارسال نظرات