۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۰۰۱۷۲
تناقضی پررنگ میان ادعاها و اقدامات طالبان؛

محدودیت‌هایی که زندگی را بر افغان‌ها دشوار کرده است

محدودیت‌هایی که زندگی را بر افغان‌ها دشوار کرده است
رهبران سیاسی طالبان و فرامین مکرر «هیبت‌الله آخوندزاده» بر تعامل نرم با مردم افغانستان تاکید و اصرار دارند اما سخت‌گیری‌ها و آزار و اذیت حکایت از تناقضی این گروه دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، همچنین تعامل عناصر مسلح این گروه به نگرانی بسیاری از افغان‌ها دامن زده است که هنوز شکنجه‌ها و رفتارهای تُند و غیر انسانی حکمرانی این گروه بر افغانستان در دهه نود میلادی را به خاطر دارند.

در این میان، برخی معتقدند که این محدودیت‌ها و تعامل خشن نشانگر دیدگاه فرماندهان میدانی و نه همه رهبران سیاسی طالبان است و این رهبران برای کنترل اوضاع نیازمند زمان بیشتری هستند اما این سخنان برای رفع نگرانی شهروندان افغان کافی نیست.

دعوت طالبان به پوشیدن حجاب مدنظر خود و محدودسازی تردد زنان

تازه‌ترین اقدام طالبان، توزیع برگه‌هایی در کابل کرده است که حاوی تصویر زنان برقع‌پوش (حجاب سنتی) است، امری که نشان‌دهنده تاکید طالبان بر حجاب مدنظر خود است و در پایین این برگه هم نوشته‌ای کوتاه در تاکید مبانی اسلام بر الزامی بودن حجاب برای زنان دیده می شود.

طالبان پیش از این هم از راننندگان خواسته بود اگر زنان، یکی از مردان محرم خود را به همراه نداشته باشند یا اینکه غیر محجبه باشند، آنان را سوار نکنند همچنین اقدام عناصر این گروه در بازرسی تلفن همراه مردم و حضور و غیاب در مساجد برخی مناطق دورافتاده یادآور دولت نخست طالبان (۲۰۰۱-۱۹۹۶) است و به نارضایتی شدید شهروندان دامن زده است.

به گفته ناظران، این موارد و ناکامی طالبان در بهبود وضعیت معیشتی مردم و تندروی‌های این گروه در زمینه‌های مختلف نه تنها منجر به تشدید نگاه منفی بسیاری از مردم افعان به طالبان خواهد شد بلکه مانعی در مسیر تلاش‌های این گروه در کسب مشروعیت بین‌المللی به شمار می رود.

محدودیت‌های اعمالی طالبان بر شهروندان افغان

در مقابل، «صادق عاکف»، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: اقدامات و تبلیغات این وزارتخانه در اعمال محدودیت‌ها از جمله حجاب، موارد الزامی نیست بدین معنی که زنانی که این موارد را رعایت نمی‌کنند، مجازات نمی شوند.

وی افزود: این اقدامات با هدف تشویق زنان مسلمان به پایبندی به شریعت اسلامی انجام می شود و طالبان امروز دیگر طالبان چند دهه پیش نیست و همه موارد ذکر شده در چارچوب توصیه و تشویق است و به هیچ وجه الزامی نیست.

عاکف تاکید کرد: افغانستان کشوری اسلامی است و ما حق داریم که به دین و فرهنگ خودمان دعوت کنیم.

وی درباره رفتارهای طالبان و تاثیر آن بر رابطه این گروه با جامعه جهانی گفت: درهای این گروه به روی همه کشورها باز است و طالبان از طریق کانال‌های دیپلماتیک با جهان در حال گفت و گو است.

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منجر دولت طالبان ضمن مخالفت با اقدام برخی عناصر این گروه در حضور و غیاب شهروندان در مساجد، تاکید کرد: دستورات موکدی به همه ادارات امر به معروف و نهی از منکر مبنی بر تعامل نرم با مردم صادر شده است و اینکه هیچکس را الزام به انجام کاری نکنند.

حضور و غیاب مردم پس از هر نماز در مساجد

اما ساکنان مناطق دورافتاده افغانستان بر اقدام عناصر طالبان در اجبار مردم برای حضور در نمازهای مساجد تاکید دارند.

در همین رابطه، شهروندی افغان به نام ابونصر سید که اهل شهر تالقان مرکز ولایت تخار در شمال این کشور است، می گوید: طالبان در برخی مناطق این ولایت نظیر اهندره، نمک فروشی و نوا آباد در مساجد حضور و غیاب می کند و امامان جماعت را ملزم کرده تا پس از هر نماز، اسامی حاضران را ثبت کند.

در مقابل، طالبان تاکید دارد که هیچکس را به این خاطر مجازات نکرده اما کسانی که به صورت مستمر از حضور در نمازهای جماعت در مساجد سرباز می زنند، باید جریمه مالی بدهند.

این اقدامات تنها به ولایات دورافتاده افغانستان محدود نمی شود بلکه در کابل نیز شاهد اقداماتی این چنینی هستیم، «ذبیح الله شریفی»، یکی از ریش سفیدان منطقه شکر دره در کابل به العربی الجدید می گوید این آزار و اذیت‌ها در پایتخت هم وجود دارد و بسیاری از مردم از اقدامات طالبان در اعمال محدودیت‌ها و اقدامات غیر قانونی نظیر بازرسی تلفن همراه مردم ناراضی هستند؛ امری که می تواند به قیام علیه طالبان منجر شود به خصوص در کابل که حدود ۶ میلیون نفر زندگی می کنند.

این شهروند افغان معتقد است که تداوم این اقدامات غیر ممکن است و به ضرر خود طالبان تمام خواهد شد و در صورتی که جبهه قوی علیه طالبان در تابستان آینده گشوده شود، بسیاری از مردم برای جنگ با طالبان به این جبهه ملحق خواهند شد.

اما در مقابل، «انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان به العربی الجدید گفت: سیاست‌های طالبان با تبلیغات برخی تفاوت دارد اما وقوع برخی تخلفات را نمی توان تکذیب کرد و کمیته نظارتی در طالبان دائما در حال فعالیت و رصد اقدامات عناصر خود است.

سمنگانی گفت: بیش از ۲۵۰۰ عضو این گروه تاکنون به دلیل ارتکاب تخلف اخراج شده‌اند و ما تاکید داریم که در امور شخصی هیچ شهروندی مداخله نمی کنیم.

عدم هماهنگی رهبران طالبان و عناصر این گروه

در همین رابطه، «عبدالواسع نیازی»، تحلیلگر امور سیاسی معتقد است که عملا هیچ هماهنگی میان رهبران سیاسی طالبلن و عناصر مسلح این گروه وجود ندارد و طالبان برای کنترل و ساماندهی به عناصر خود نیازمند زمان است زیرا به عنوان دولت، خواهان اثبات قدرت خود در اعمال سیاست واحد در افغانستان است.

نیازی افزود: ما شاهد فرار مردم از افغانستان به خصوص دانشگاهیان و کادر پزشکی هستیم و اخیرا یک استاد دانشگاه به نام «فیض الله جلال» که از منتقدان طالبان بوده، دستگیر شده است.

اما «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان بازداشت این استاد دانشگاه را این گونه توجیه کرده است که وی نه به خاطر انتقاد از سیاست های طالبان بلکه تشویق مردم به قیام علیه این گروه دستگیر شده است./۹۸۸/

منبع: العربی الجدید

ارسال نظرات