۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۰۰۱۸۱
استادپاکستانی:

اسرائیل از شکست تحریم‌های ضدایرانی آمریکا سرخورده است

اسرائیل از شکست تحریم‌های ضدایرانی آمریکا سرخورده است
رشید احمد خان با انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال ایران و همدستی با رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته‌ای، گفت: به نظرمی‌ رسد مذاکرات وین در مسیر تحول مثبت در حرکت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «رشید احمد خان» رئیس سابق دانشکده سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه ایالت پنجاب در مقاله‌ای با عنوان «مذاکرات هسته‌ای ایران: شانس موفقیت» که در روزنامه اردو زبان «دنیا» منتشر شد، نوشت: پیشرفت در مذاکرات وین مایه خرسندی است اما اقدامات دولت سابق آمریکا علیه برجام و خروج یکجانبه ترامپ به شدت فضای اعتماد میان طرفین توافق از جمله تهران و واشنگتن را تحت تاثیر قرار داد.

وی با اشاره به سابقه موفقیت مذاکرات هسته‌ای در زمان باراک اوباما، لغو تحریم‌های ضدایرانی و پس از آن رویکرد تهاجمی دونالد ترامپ در قبال ایران، خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی، افزود: اسرائیل تصور می‌کرد که تحریم‌ها جلودار ایران باشد اما برعکس، جمهوری اسلامی هرگز مقابل فشارها و تحریم‌ها تسلیم نشد و به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه داد.

این کارشناس پاکستانی تاکید کرد: ایرانیان به دنبال تضمین هستند، یک تعهد قوی به ویژه از طرف آمریکا مبنی بر اینکه اگر قرار باشد برجام احیا شود، غربی‌ها باید در کنار واشنگتن تعهد دهند که اقداماتی مشابه زمان ترامپ تکرار نشده و در درجه اول تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران نیز باید لغو شود.

وی در مقاله خود به کارشکنی صهیونیست‌ها در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران و همچنین اقدامات تحریک آمیز در منطقه و یارگیری برای انزوای تهران در معادلات منطقه‌ای و بین المللی اشاره کرد ونوشت: اکنون تل آویو متوجه بیهودگی تحریم‌های آمریکا شده و نسبت به بی‌نتیجه بودن این تحریم‌ها در برابر ایران سرخورده و مایوس است.

رشید احمد خان افزود: تلاش آمریکا و اسرائیل برای به زانو درآوردن ایران با شکست کامل مواجه شد در مقابل، تهران به توانمندی خود در عرصه هسته‌ای از جمله تولید اورانیوم افزود.

وی معتقد است که جوبایدن مصرانه احیای برجام را دنبال می‌کند زیرا هدف دیگر آن مواضع سازنده پکن و مسکو در قبال تهران و دیدگاه مشترک این کشور درخصوص نقض برجام از سوی آمریکا و لزوم پایداری صلح و ثبات در منطقه است.

این استاد پاکستانی احیای توافق هسته‌ای ایران را رویدادی بسیار مهم برای امنیت منطقه و نظم جهانی دانست و افزود: احتمال به ثمر نشستن مذاکرات وین بسیار زیاد است و می‌توان گفت که پس از رویداد مربوط به خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، احیای برجام دومین رویداد بزرگ در منطقه خواهد بود که تاثیرات زیادی بر معادلات جهانی خواهد گذاشت.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو هفته پیش آغاز شده است و به اذعان مذاکره‌کنندگان رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر دیروز (جمعه) برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازگشتند. این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست./۹۸۸/

ارسال نظرات