۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۷۰۰۴۳۱
حجت الاسلام محققی در دومین نشست «صریح و صمیمی با مسؤولان حوزوی»:

به دنبال تبیین روش مطالبه گری صحیح در فضای حوزه هستیم

به دنبال تبیین روش مطالبه گری صحیح در فضای حوزه هستیم
مدیرعامل خبرگزاری رسا گفت: با خوانش بیانات رهبر انقلاب به مدلی از مطالبه‌‏گری راهنمایی شدیم که کنشگران جبهه فرهنگی انقلاب دغدغه‏‌های خود را به مدیران مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جلسه «صریح و صمیمی با مسؤولان حوزوی» به همت خبرگزاری رسا در محل سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور رئیس این نهاد حوزوی برگزار شد که ۵ ساعت به طول انجامید.

حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بخاطر همکاری در برگزاری جلسه گفت: خبرگزاری رسا در طرح تحول خود در جهت پیگیری مسائل حوزه انقلابی برنامه‌‏هایی دارد که یکی از آن‌ها گفت‌وگوی مسئولان حوزوی انقلابی با بدنه حوزه و فضلا است.

وی در ادامه افزود: الگویی که رهبر معظم انقلاب در زمینه تعامل مسئولان با عموم و نیز بیانیه گام دوم انقلاب تبیین فرموده‌اند، آرمان‎گرای واقع ‎بینانه است و ما طبق این الگو سعی داریم نسبت به مسائل ایجابی حوزه انقلابی با توجه به واقعیت‌ها و در نظر گرفتن آرمان‌ها، پیگیر رهنمود‌های رهبری معظم انقلاب در خصوص استمرار انقلابی‎گری در حوزه‌های علمیه باشیم.

حجت الاسلام محققی با اشاره به سند‌های بالادستی و راهبرد‌های مجموعه‌های کلان حوزوی، افزود: در سازمان‌‏ها و نهاد‌های حوزوی در سطح برنامه‌‏ریزی اهداف و مبانی امامین انقلاب در اسناد راهبردی انعکاس یافته است و می‎‌توان آرمان‌‏ها در همین اسناد راهبردی را بر طبق واقعیات سنجید.

تعداد بازدید : 15

مدیر عامل خبرگزاری رسا اظهار داشت: گاه ضرورت‌‏ها و اقتضائات کار اجرایی باعث می‎شود مدیران، مسئولان و تصمیم گیران دچار نوعی بی‌‏توجهی یا غفلت نسبت به آرمان‏‌ها و مبانی انقلاب شوند. از طرفی هم فعالان دغدغه‌مند انقلابی در حوزه‌‏های علمیه، آرمان‏‌هایی دارند و گاه واقعیت و موانع عرصه اجرایی را در نظر نمی‌‏گیرند و طبیعتا بین این دو نگاه، فاصله زیادی است؛ در فرمایشات امامین انقلاب به نگاه آرمان ‏گرایانه واقع‏‌بین تأکید شده است. واقعیت‏‌ها باید مانند راهی هموار ما را به آرمان‌‎ها برساند و آرمان‌‏ها نیز باید واقعیت‎‌های حوزه انقلابی را بسازد.

وی با اشاره اهمیت مطالبه‌‏گری موثر و منطقی در حوزه‌‏های علمیه و نقش آن در افزایش اعتبار و ظرفیت‏‌سازی، اظهار داشت: با خوانش افکار و بیانات رهبر معظم انقلاب به مدلی از مطالبه‌‏گری راهنمایی شدیم که کنشگران جبهه فرهنگی انقلاب دغدغه‏‌های خود را به مدیران مطرح کنند؛ مدیران عالی حوزوی نیز از ادراک مخاطبین و بدنه حوزه درباره سازمان تحت نظر خود مطلع شوند تا طرفین به نوعی از وفاق، همدلی و اقناع برسند.

وی افزود: امروزه مدل‏ های مختلفی از مطالبه ‏گری و جریان‏ سازی در محیط ‎های حوزوی وجود دارد که برخی از شیوه‏ ها تند تر و صریح ‏تر است و گاه در فضای رسانه ‏ای نیز دنبال می‏ شود.

وی با تاکید بر رسالت‌‏های حوزه انقلابی عنوان کرد: هنر فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در محیط‌‏های حوزوی این است که واقعیت‏‌ها را طبق مبانی انقلاب بسازند و ضمن پایبندی به شعارها، شعارزده نباشند و برای معضلات و موانع اجرایی، راهکار ارائه کنند.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با کارنامه و تجربه‌‏ای که در ۴ دهه گذشته داشته است، مورد توجه مسئولان نظام، به خصوص امامین انقلاب بوده است، گفت: به علت گستردگی ماموریت‌‏ها و کارکرد‌های این نهاد ارزشمند حوزوی، خبرگزاری رسا در چندین جلسه اندیشه‌‏ورز روی موضوع انتظارات حوزه انقلابی از دفتر تبلیغات متمرکز شد؛ در این جلسات با حضور صاحبان اندیشه حوزوی پس از کارشناسی مطالب به چهار محور برای دسته‌‏بندی توقعات و انتظارات بخشی از حوزه انقلابی از دفتر تبلیغات اسلامی رسیدیم.

وی با شمارش محور‌های چهارگانه مورد بحث، از «ساختار و مأموریت» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان محور اول مطالبات یاد کرد و گفت: دومین محور «سرمایه انسانی» این نهاد حوزوی با صد‌ها فاضل، اعضای هیأت علمی، نخبگان و کارکنان خدوم روبه‏‌رو است؛ همچنین مبلغان و دانش آموختگانی دارد که هر یک در حوزه مسئولیتی خود اثرگذار و ظرفیت‌‏ساز هستند. در محور سوم «عملکرد و محصولات» این نهاد مورد نظر بود و در آخر نیز نقد «منظومه فکری و جریانی» که دفتر تبلیغات در آن قرار دارد، به عنوان مباحث طرح شده از سوی کنشگران انقلابی در این جلسه محور مباحث خواهد بود.

مدیر عامل خبرگزاری رسا در پایان ضمن تشکر از حضور و استقبال فعالان فرهنگی حوزه انقلابی در این جلسه گفت: امیدوارم این جلسه الگوی تاثیرگذاری از نقد و مطالبه‏‌گری را به همراه داشته باشد و موجب تصمیم‏‌سازی و تقویت مبانی انقلابی‏‌گری حوزوی شود.

ارسال نظرات