۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۰۰۶۲۱
در جلسه طلاب و فضلای دزفول تبیین شد؛

چگونه یک مبلغ موفق باشیم؟

چگونه یک مبلغ موفق باشیم؟
حجت الاسلام بیگدلی گفت: از مباحث بسیار مهم که از نان شب برای طلبه واجب تر است، بحث روانشناسی و جامعه شناسی است؛ طلاب باید در این دو زمینه تلاش بالایی داشته باشند.

به گزارش سرویس سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بیگدلی در جلسه طلاب و فضلای دزفول که در حسینیه چهارده معصوم(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: صداقت در رفتار و کردار از ضروریات بسیار مهم برای طلاب و فضلای ماست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ابراز داشت: یک طلبه باید هم حرف خوب بزند؛ هم خوب حرف بزند تا مورد پسند مردم قرار بگیرد و سخنان او بتواند در دل آنان بنشیند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: نوع برخورد یک روحانی با افرادی که با آنان مواجه می شود، بسیار در نوع رفتار و عقائد افراد اثرگذار است.

حجت الاسلام بیگدلی بیان داشت: یقینا تبلیغ سختی های بسیاری دارد؛ اما اگر بتوانیم درست کار کنیم، شیرینی های بسیاری خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بنده در جایی برای تبلیغ رفتم که اصلا روحانی ندیده بودند و چند نفر تا بنده را دیدند، از من فرار کردند؛ چون چنین شخصی تا به حال ندیده بودند و واقعا اطلاعاتی از مباحث دینی نداشتند؛ اما واقعا دل صافی داشتند و تبلیغ در این فضاها بسیار شیرین است.
سخنران این جلسه ابراز داشت: گاهی نکات ریزی در مباحث تبلیغی وجود دارد که با رعایت آنان بسیار می توانیم اثرگذار باشیم.

همچنین حجت الاسلام اشراقی از مبلغان موفق دزفول نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: از مباحث بسیار مهم که از نان شب برای طلبه واجب تر است، بحث روانشناسی و جامعه شناسی است؛ طلاب باید در این دو زمینه تلاش بالایی داشته باشند تا نسبت به مردم شناخت بهتری پیدا کرده و با روحیات آنان آشنا گردند تا بتوانند تبلیغ بهتری داشته باشند.

وی ابراز داشت: دنیای طلبگی امروز با دنیای طلبگی دیروز زمین تا آسمان متفاوت است و نمی توان گفت که نیازی به این مباحث نداریم.

چگونه یک مبلغ موفق باشیم؟

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: امروز مخاطب یک روحانی، فقط جمعیت حاضر در آن مجلس و روستا نیست؛ بلکه با گسترش فناوری های مجازی، سخنان او می تواند به افراد بسیاری برسد و باید مطابق با روز سخن بگوید.

حجت الاسلام اشراقی بیان داشت: از مباحث بسیار مهم برای مبلغین، شناخت مردم آن منطقه است تا متناسب با فرهنگ و عقائد آنان سخن گفت؛ با عدم شناخت مردم، گاهی سخنانی به زبان می آید که حمل بر تحقیر و تمسخر آنان می شود که مناسب برای مبلغین نیست.

وی گفت: گاهی یک حرکت کوچک مبلغ، آنچنان اثرگذار خواهد بود که در افراد تأثیر بالایی می گذارد؛ حال این اثرگذاری می تواند مثبت باشد یا منفی و بستگی به حرکت آن شخص روحانی دارد.

سخنران این جلسه اظهار داشت: در گذشته افراد باسواد در روستاها کمتر حضور داشتند و همه مردم در یک سطح سواد بودند؛ اما امروز شاهد گسترش علم و سوادآموزی در سراسر کشور هستیم و از همان روستاها می بینیم که جراح مغز و اعصاب، مهندس، فرمانده نظامی و ... رشد کرده و حضور دارد؛ پس یک مبلغ باید روانشناسی هرکدام از این عزیزان را بداند تا درست برخورد نماید.

حجت الاسلام اشراقی ابراز داشت: ایجاد کارگروه در میان طلاب از دیگر ضروریات برای ما می باشد؛ فعالیت های علمی انفرادی آنچنان مناسب نیست و با ایجاد گروه های مختلف در موضوعات گوناگون می توان به نتایج بسیار مناسبی رسید.

وی خاطرنشان ساخت: «قرآن و شناخت شیاطین و اجنه»، «قرآن و شناخت جایگاه انسان»، «قرآن و اشکال»، «قرآن و مخلوقات»، «قرآن و خدا»، «قرآن و مکافات»، «قرآن، کفر، شرک و ظلم»، «قرآن و صنعت»، «قرآن و درمان»، «قرآن و اسماء الهی»، «قرآن، جامعه سالم و غیرسالم» و ... از موضوعاتی است که بسیار برای مبلغین مناسب است و با کارِ گروهی می توان دستاوردهای علمی مناسبی داشت.

سخنران این جلسه تصریح کرد: نزدیک ترین فرد به انسان ها که شباهت هایی هم به ما دارند، اجنه هستند و یکی از مباحث مهمی که در مکان های تبلیغی وجود دارد، اجنه، شیاطین و تصرفات آنان است که با شناخت بهتر از این موضوعات می توان پاسخگوی سوالات، شبهات و مشکلات به وجود آمده بود.

حجت الاسلام اشراقی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم، سگ گردانی است که با تسلط بر مباحث «قرآن و مخلوقات» می توانیم فعالیت های تبلیغی مناسبی داشته باشیم.

این مبلغ موفق دزفولی در پایان اظهار داشت: طلبه ای می تواند در قلب مردم جای بگیرد که خادم ملت باشد؛ اما خادم در جایی که برای یک طلبه تعریف شده است.

ارسال نظرات