۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۷۰۰۶۸۰

جشنواره شعر «نیکوکاری» آغاز به کار کرد

جشنواره شعر «نیکوکاری» آغاز به کار کرد
مراسم افتتاحیه جشنواره شعر «نیکوکاری» با حضور جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با حضور جمعی از چهره‌های شاخص فرهنگی و ادبی کشورمان، عصر امروز شنبه دوم بهمن‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

نیکوکاری صفت خداوند است که در ادبیات فارسی بارها عنوان شده است

سیدمهدی طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در آئین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با تأکید بر ایجاد بخش‌های پژوهشی در جشنواره گفت: نیکوکاری صفت خداوند است که در ادبیات فارسی نیز بارها به آن پرداخته شده است. دایره بخشندگی خداوند در ادبیات فارسی بسیار گسترده است. خداوند در قرآن نیز با رویکرد نیکوکاری سخن می‌گوید. همچنین در کشف السرار رشیدالدین میبدی شاهد تأکید بر احسان و نیکوکاری هستیم تا آنجا که نیکوکاری و احسان را برتر از عدالت می‌داند.‌

طباطبایی ادامه داد: معروف‌ترین بیتی که برای نیکوکاری می‌توان عنوان کرد از گلستان سعدی است که می‌گوید:« تو نیکویی می‌کن و در دجله انداز / که ایزد در بیابانت دهد باز». ادبیات فارسی ما که الهام گرفته از منابع دینی است، همواره بر نیکوکاری و احسان تأکید دارد.

«هر ایرانی، یک نیکوکار» 

مهدی توسلی، مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری، نیز در ادامه این مراسم درباره چگونگی شکل‌گیری این جشنواره گفت: بنیاد خیریه راهبری آلاء یکی از دغدغه‌ها و مأموریت‌های اصلی خود را توسعه نیکوکاری در جامعه می‌داند؛ از این رو شعار «هر ایرانی، یک نیکوکار» و «نیکوکاری مسئولیت اجتماعی هر ایرانی» را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی خود قرار داده است. حرکت در راستای تحقق این شعار عاملی شد که مرکز فرهنگ نیکوکاری در معاونت خیرماندگارِ بنیاد آلاء شکل بگیرد. مأموریت این مرکز، تولید ایده و محتوای فرهنگی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و ترویج نیکوکاری است.

وی افزود: پرواضح است که ترویج نیکوکاری بدون مشارکت جدی نخبگان، خبرگان و چهره‌های تأثیرگذار فرهنگی، هنری و ادبی محقق نخواهد شد؛ از این رو یکی از اهداف جدی این مرکز، جلب مشارکت همه نخبگان فرهنگی در راستای هدف والای ترویج نیکوکاری و خیرخواهی در جامعه است. مرکز فرهنگ نیکوکاری تلاش می‌کند برای توسعه، ترویج و گفتمان‌سازی نیکوکاری در نقش تسهیل‌گر، مطالبه‌گر، پیشران و همکار، میان نهادهای حاکمیتی، مدنی و خصوصی، شبکه‌سازیکند. امیدواریم با افتتاح اولین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، شمعی را روشن کنیم تا با پرتوافشانی هنرمندان و شاعران به عنوان سفیران نیکوکاری، بتوانیم برای جریان‌سازی نیکوکاری در جامعه، نقش مؤثری ایفا کنیم.

گسترش دغدغه نیکوکاری در سطح نخبگانی از دیگر اهداف جشنواره است

حجت‌الاسلام محمدمهدی خان‌محمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری، نیز دیگر سخنران این مراسم بود. او با بیان اینکه تصور عرفی از مفهوم نیکوکاری این است که فردی ثروتمند بخشی از اموال خود را صرف امور خیر می‌کند، گفت: در صورتی که ما می‌خواهیم با نشان‌دادن مصادیق مختلف و متنوع نیکوکاری، این مفهوم را به عنوان امری که می‌تواند در هر لحظه زندگی جاری شود، در فرهنگ عمومی ثبت کنیم و بگوییم که هر فرد حتی به اندازه هدیه یک لبخند، می‌تواند نیکوکار باشد. از سوی دیگر بیان کنیم که نیکوکاری از جمله امور انسانی و فرامذهبی است و مختص به عقیده خاص یا جریان خاصی نیست.

وی افزود: نیکوکاری در سابقه ادبیات این مرز و بوم جایگاه ویژه‌ای داشته و بیشتر در قالب موعظه و پند، در ادبیات تعلیمی قابل ردیابی است اما با روی کارآمدن تعاریف مدرن هنر و شعر، این بخش ادبیات به فراموشی سپرده شده است. این جشنواره در قدم اول می‌خواهد اثبات کند که نیکوکاری نه تنها در ادبیات تعلیمی بلکه در سایر بخش‌ها و حتی در شعر مدرن امروز نیز قابل جریان است و در قدم بعدی نشان دهد که شعر نیکوکاری در کنار شعر عاشقانه، شعر آئینی، شعر دفاع مقدس و… می‌تواند واجد تشخّص باشد و مانند رودی راه خویش را در همه اعصار باز کند.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی اضافه کرد: از اهداف دیگر این جشنواره، نشان‌دادن فرهنگ نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع) است. از آنجایی که فرهنگ نیکوکاری یک فرهنگ انسانی است دین مبین اسلام نیز بر آن سفارش زیادی کرده است. نشان‌دادن مصادیق نیکوکاری در هنر شعر، آگاهی مردم را به سنت دینی افزایش می‌دهد و از جهت دیگر، مشوقی جدی برای امر نیکوکاری است.

دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری یادآور شد: از آنجایی که نیکوکاری مصادیق متعددی دارد، جشنواره می‌تواند به موضوعات متنوعی نیز بپردازد، از سوی دیگر اهداف این جشنواره زمانی به صورت کامل محقق می‌شود که در سالیان متمادی بتواند به راه خویش ادامه دهد. به همین دلیل در گامی ابتدایی موضوعات مختلفی را در نظر گرفتیم و از بین آنها چهار موضوع به این شرح انتخاب شدند: «همدلی، همیاری و یاری‌گری»؛ «پرداختن به مصادیق نیکوکاری»؛ «آسیب‌های اجتماعی» و «نیکوکاری در سیره اهل‌بیت(ع)». علاقه‌مندان آثار خود را در قالب شعر کلاسیک، نو، سپید و ترانه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 نیکوکاری، بحث تازه‌ای در شعر فارسی نیست

علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری نیز در این نشست گفت: اصل و اساس تعالیم ما ایرانی‌ها در نیکی و نیکوکاری است. انسانیت و تمایزش از غیر انسان همین نیکوکاری است. بحث نیکوکاری بحث تازه‌ای در شعر فارسی نیست اما اینکه در قالب جشنواره‌ای به آن پرداخته شود، نویدبخش رویدادهای خوبی در ترویج فرهنگ نیکوکاری است. ما در حوزه هنری کنار این جشنواره هستیم و آن را یاری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام همواره تأکید و تشویق به نیکوکاری می‌کند، افزود: وقتی صحبت از نیکوکاری و نیکی می‌شود دو مسئله مطرح است: اول، تعالیم محوری و کلیدی قوم ایرانی: پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک؛ در واقع نیکی جزئی از مهمترین اصول انسانی ایرانی است. ما در گزاره‌های ملی هم توصیه به نیکی داشته‌ایم، دوم، دین اسلام و قرآن همواره به نیکی و نیکوکاری تشویق کرده‌اند. اما چیزی که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم این است که از گذشته، شاعران کشورمان به ترویج نیکوکاری اهتمام داشته‌اند. مانند حافظ که می‎‌گوید: «نیکی به جای یاران، فرصت شمار یارا». اینها ترجمه همان صحبت‌هایی است که در فرهنگ ایرانی و دینی می‌بینیم و حتی در شعر نو هم که فکر می‌کنیم مدار دیگری را پیش گرفته، نمونه‌هایی را می‌بینیم که نشأت گرفته از همان دو اصل است مانند «آی آدم‌ها»ی نیما یوشیج.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری با اشاره به وقایع دو سال گذشته و شیوع ویروس کرونا به جنبه دیگری از نیکوکاری در عصر حاضر نیز اشاره و اضافه کرد: می‌خواهم به فصل خاصی از نیکوکاری اشاره کنم که به تازگی با آن مواجه بوده‌ایم و آن همین بحث مدافعان سلامت است که عرصه‌های مختلفی از نیکوکاری در آن نمودار است و با شعر می‌توانیم این مجاهدت‌های نیکوکارانه را بازتاب دهیم.

هرچه نیکوکاری کنیم کم است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء نیز در افتتاحیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری گفت: مردم ایران، ملت امیر المومنین علی(ع) هستند و چنین مردمی بی‌شک نیکوکار خواهند بود، چرا که حضرت علی(ع) برای شاد کردن دل کودکان وقت می‌گذاشتند و با آنها بازی می‌کردند.

دیانی افزود: ما پیرو همان بانویی هستیم که در شب عروسی‌اش لباس عروسی خود را به سائلی داد. با چنین داشته‌هایی شکی در نیکوکاری و رواج آن نیست. این ملت پیرو چنین بزرگوارانی هستند پس باید نیکوکارترین جامعه را داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر جامعه ای که اهل نیکوکاری باشد، آباد خواهد شد و به افزایش آمادگی دل‌ها برای ظهور یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) کمک خواهد کرد.

دیانی در ادامه گفت: شعرا هستند که با احساسات شاعرانه خود در تحولات بزرگ جامعه تأثیر مهم و بسزایی داشته و دارند پس در این جشنواره نیز می‌توانند با هنرمندی خود در ترویج فرهنگ نیکوکاری گامی بردارند. بالاتر از هر نیکوکاری و خوبی باز هم هست؛ در نتیجه هرچه نیکوکاری کنیم، کم است. جامعه‌ای که نیکوکار نباشد، هرچه هم از نظر اقتصادی توسعه یابد، اما باز هم رشد و تعالی و پویا و پر نشاطی را نخواهند یافت. مواسات از راه‌های این عاقبت بخیری در هر ملتی است.

در ادامه آئین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، از پوستر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری رونمایی به عمل آمد و جمعی از شاعران کشورمان همچون ناصر فیض، علی‌محمد مودب، محمدسعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، حسین مؤدب و فاطمه نانی‌زاد به شعرخوانی پرداختند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
بارش نور در میلاد زهرای بتول سلام‌الله‌علیها مبارک باد.
0
0