۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۰۰۷۱۶

محتوای شورای تحول علوم انسانی وارد چرخه آموزش نمی‌شود

محتوای شورای تحول علوم انسانی وارد چرخه آموزش نمی‌شود
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه محتوا‌های درسی مورد تایید شورای تحول علوم انسانی هنوز وارد چرخه آموزش عالی نشده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به کارکرد شورای تحول علوم انسانی و ورود محتوای تایید شده از سوی این شورا به چرخه آموزش عالی کشور گفت: این موارد یکی از بحث‌های آسیب شناسی است که با وجود اینکه شورای تحول علوم انسانی تلاش می‌کند؛ اما تحول علوم انسانی اتفاق نمی‌افتد.

تغییراتی که تحول علوم انسانی را با مشکل مواجه کرد

وی افزود: بعضی وقت‌ها در انقلاب چیز‌های خوبی را ایجاد کردیم؛ اما به دلیل مشغله‌های مختلف و غفلت آن را از خود محروم می‌کنیم و به دنبال علوم انسانی غربی می‌رویم. شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که از سال ۷۶ شکل گرفت، یکی از اولویت‌های اصلی را تحول علوم انسانی و اسلامی قرار داد، اما نه با این عنوان، یک کمیته در شورای اسلامی شدن دانشگاه داشتیم که به ریاست وزیر علوم و دبیری، دبیر شورای اسلامی شدن بود که ذیل شورا بود که کار آن ارتقای علوم انسانی و دینی بود که نه تنها علوم انسانی را در نظر داشت؛ بلکه زمینه سازی و عینی سازی مبانی روز را در دستور کار قرار داد که سوابق و مدارک آن موجود است.

شاطری اضافه کرد: جلسات آن مصوباتش با امضای وزیر علوم ابلاغ می‌شد که آن را جابه جا کردند برای اینکه تمرکز بیشتر ایجاد کنند و شورای تحول علوم انسانی را به وجود آوردند. پیشنهاد‌ها در شورای تحول علوم انسانی بررسی و به تصویب می‌رسد و پس از آن به وزیر علوم ابلاغ می‌شود؛ در صورتی که وزیر علوم موافق مصوبات باشد، دستور بررسی محتوا‌های مصوب شده به شورای گسترش وزارت علوم می‌دهد که در این شورا بررسی شود.

 

منتشر نشود// چرا محتوای تایید شده شورای تحول علوم انسانی وارد چرخه آموزش عالی نمی‌شود؟ / از مخالفت هیات علمی دانشگاه‌ها تا چرخه معیوب مدیریتی! + فیلم


وی یادآورشد: شورای تحول کار کارشناسی انجام می‌دهد که محتوا‌هایی باید از کتاب درسی حذف و محتوا‌های جدید اضافه شود که باید این محتوا در شورای گسترش تایید و بعد از آن ابلاغ می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به یک مدیریت منسجم دارد

شاطری خاطرنشان کرد: این اختلال مختصر که باعث کاهش انگیره‌ها و فقدان سرعت لازم و جامعیت لازم برای تحول علوم انسانی است با طراحی یک شورای نامناسب می‌تواند این کار را ایجاد کند. در اواخر دوره دبیر قبل یکی از ضرورت‌ها این بود که انسجام شورای‌های مختلف بود که مدیریت درستی نداشت که آن را کنار گذاشتند و به ستاد علم وستاد فرهنگ تغییر پیدا کرد.

محتوای شورای تحول علوم انسانی وارد چرخه آموزش نمی‌شود


دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهار داشت: اگر مدیریت منسجمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود، هدف گذاری‌هایی که برای این شورا طراحی شد، می‌توانند با سرعت بیشتری تحقق پیدا کند.

منتشر نشود// چرا محتوای تایید شده شورای تحول علوم انسانی وارد چرخه آموزش عالی نمی‌شود؟ / از مخالفت هیات علمی دانشگاه‌ها تا چرخه معیوب مدیریتی! + فیلم

 

وی در خصوص ورود محتوا‌های تایید شده در شورای تحول علوم انسانی به کتب درسی گفت: قاعدتا باید محتوا‌هایی که شورای تحول علوم انسانی کار کارشناسی بر روی آن انجام می‌دهد وارد چرخه آموزش عالی شود، اما اینگونه نیست.

مخالفت اساتید با ورود محتواهای شورای تحول علوم انسانی به چرخه آموزش

شاطری اضافه کرد: مثلا در خصوص علوم سیاسی که محتوا‌های کامل از سوی شورای تحول علوم انسانی تدوین و ابلاغ شد، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با آن مخالفت کردند و اجازه ورود این محتوا به کتب درسی را ندادند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها برای تدریس سرفصل دارند و اساتید در تدریس آزاد هستند که با حریت علمی این کار را بکنند. اگر سرفصل‌های اساتید با سیاست‌های اجرایی یک شورا‌های بالا دستی همفکر و منطبق باشند، قطعا ضمانت اجرایی این محتوا افزایش پیدا می‌کند؛ که برای این کار سیاستی لازم است که دانشگاه و اساتید سرجای خود قرار دارند، اما نیاز به سیاستی است که مثلا وزیر علوم این سیاست‌ها را ابلاغ و در مدت کوتاهی ضرورت اجرای آن را داشته باشد.

 
ارسال نظرات