۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۷۰۰۸۱۳
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مطرح کرد؛

اهتمام ویژه علامه مصباح به مباحث عقلی در حوزه علمیه

اهتمام ویژه علامه مصباح به مباحث عقلی در حوزه علمیه
آیت الله رجبی گفت: علامه مصباح در کنار افق بالای معنوی و علمی خود، یکی از اموری که بسیار درباره آن احساس مسئولیت کردند مباحث عقلی حوزه علمیه بود.

به  گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بعد از ظهر امروز در آیین معرفی «نقشه جامع عرفان نظری» در قالب «اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری» که در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: به برکت انقلاب اسلامی و خون هایی که پای استقرار این نظام مقدس ریخته شد، ظرفیت هایی برای انجام تحقیقات اسلامی و عرضه آن ها هم در داخل و هم در خارج از کشور فراهم شد و ما باید همواره قدردان این ارواح طیبه باشیم.

وی افزود: اگر روحانیت وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد، زمینه عرضه و نشر و تامین نیازهای فکری جامعه خود و نظام اسلامی فراهم است و از آن استقبال می شود و این نعمت بزرگی است که نصیب روحانیت و حوزه های علمیه شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به ظرفیت تکنولوژی اظهار کرد: پیشرفت تکنولوژی هرچند با نیت ضربه زدن علیه دین و معارف وحیانی بود اما بحمدلله فرصت و ظرفیتی برای نظام انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه در راستای نشر معارف اسلامی چه عقلی و نقلی به اقصی نقاط جهان شده است.

وی با اشاره به شخصیت علامه مصباح ابراز کرد: آیت الله مصباح همواره دغدغه شناخت و عمل به وظیفه را داشتند و در کنار افق بالای معنوی و علمی خودشان یکی از اموری که بسیار احساس مسئولیت درباره آن کردند مباحث عقلی حوزه علمیه بود.

آیت الله رجبی ضمن بیان دغدغه های آیت الله مصباح تصریح کرد: اخلاق و معنویت، مباحث قرآنی و علوم عقلی سه دغدغه مهم و جدی آیت الله مصباح بود و از آغاز تاسیس موسسه برای مباحث قرآنی و عقلی گروهی را تشکیل دادند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: علامه بحث دائره المعارف را از سالیان پیش مطرح کردند و خودشان طرح اولیه و ایده آن را دادند و پرداختن به دائره المعارف علوم عقلی با همت والای علامه مصباح به ثمر نشست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: جایگاه دائره المعارف های تخصصی جایگاه ویژه ای است و معرفی معارف عقلانی ظرفیت هایی دارد که در یک کتاب و یا با برگزاری همایش ها حاصل نمی شود.

آیت الله رجبی دائره المعارف را نوعی معرفی تراث شیعه و اسلام دانست و گفت: در هر مقاله ای ده ها منابع شیعی معرفی می شود که این مسأله به نوعی معرفی تراث اسلام و شیعه به بشریت است.

استاد حوزه علمیه این مجموعه را لطف خداوند به علامه مصباح و پاداش اخلاص ایشان برشمرد و اظهار کرد: این مجوعه نتیجه اخلاص و پاداش توسل علامه یه حضرات معصومین علیهم السلام است.

وی نقشه راه دائره المعارف ها را اصطلاح نامه ها دانست و خاطرنشان کرد: اصطلاح نامه ها یک پیش نیاز ضروری برای تدوین دائره المعارف ها است و هرقدر اینها متقن باشد دائره المعارف ها از اتقان بیشتری برخوردار خواهند بود.

ارسال نظرات