۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۷۰۰۸۱۹
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

توقف در اندیشه های حکمت و فلسفه روا نیست

توقف در اندیشه های حکمت و فلسفه روا نیست
آیت الله اعرافی تأکید کرد که امروز تکیه بر اندیشه های بلند نظری و مشارب مختلف حکمت و فلسفه یک ضرورت است، اما توقف در آن نقطه ها حتماً روا نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عصر امروز در آیین معرفی «نقشه جامع عرفان نظری» در قالب «اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری» که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه علوم عقلی در حوزه های علمیه گفت: حوزه های ما در عمده ادوار و مراحل تطوری خود از مجموعه ای از امتیازات برخوردار بوده اند و یکی از این خصایص مهم حوزه های علوم اسلامی بهرمندی از یک توان بالا و نیرومند در اندیشه ورزی و تعقل و علوم عقلی بوده است.

وی افزود: اندیشه متعالی اسلام که در آیینه زلال معارف اهل بیت(ع) تجلی کرد، کاملاً عقلی و عمیق و ژرف بود و این امتیاز به شکلی در تمام جریانات فکری حوزه های علمیه رخ نموده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به فرمایشات رهبری نسبت به علوم عقلی بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند جای مباحث عقلی و مسیر رشد و بالندگی اندیشه ورزی در حوزه های علمیه است.

وی بالندگی علوم عقلی را از ویژگی حوزه علمیه برشمرد و اظهار کرد: امروز تکیه بر اندیشه های بلند نظری و مشارب مختلف حکمت و فلسفه یک ضرورت است اما توقف در آن نقطه ها حتماً روا نیست.

آیت الله اعرافی قدرت گفتمانی را در حفظ تراث عقلی دانست و تصریح کرد: تراث و این سرمایه عظیم فکری، معرفتی، عقلی، فلسفی و عرفانی قدرت گفتمانی ما را بالا می برد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: عقل راهبر و دال به وحی و نقل است، ما تعبد بی پایه و بی ریشه و دین احساسی و صرفاً عاطفی را نمی پذیریم، بلکه دین را برپایه دلالت مستقل عقل پذیرفته و از آن دفاع می کنیم.

وی با اشاره به مواجهه با عرفان خاطرنشان کرد: یک بحث عرفان نظری است که دال مرکزی آن هم وحدت شخصیه است و یک بحث دیگر عرفان در فضای ذوق و شهود است که این بسته یک پیشران مهم برای رشد و بالندگی فلسفه است.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به درختواره رشته های حوزوی اظهار کرد: در درختواره رشته های علوم اسلامی 16 حوزه علوم دانشی و 500 رشته و گرایش طراحی شده است، در درون این طرح علوم عقلی و عرفان با ملاحظات بزرگان و مراجع تقلید مورد توجه است.

ارسال نظرات