۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۷۰۰۸۴۸

پیش‌شرط جدید آمریکا برای بازگشت به برجام

پیش‌شرط جدید آمریکا برای بازگشت به برجام
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد تا زمانی که تهران چهار شهروند آمریکایی را آزاد نکند واشنگتن هیچ اقدامی برای احیای برجام نخواهد کرد.

به گزارش  خبرگزاری رسا، همزمان با تداوم هشتمین دور از مذاکرات وین با محوریت احیای توافق برجام، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: «درست است که دو موضوع زندانیان آمریکایی در ایران و توافق هسته‌ای جدا از یکدیگر هستند، ولی تصور رسیدن به توافق هسته‌ای در حالی که چهار شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند برای مقامات ما کمی دور از ذهن است».

به گزارش رویترز، نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه مدعی شد که واشنگتن به طور غیرمستقیم در حال مذاکره با ایران در مورد آزادی این چهار شهروند آمریکایی است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که پیشتر اعلام کرده بود موضوع چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران ارتباطی با مسئله مذاکرات هسته‌ای ندارد در بخش دیگری از اظهاراتش گفت با «بری روزن» دیپلمات سابق آمریکایی که در محل انجام مذاکرات هسته‌ای در وین برای آزادی زندانیان آمریکایی دست به اعتصاب غذا زده، صحبت کرده و به او اطمینان داده که هیچ توافقی با ایران پیش از آزادی شهروندان آمریکایی صورت نخواهد گرفت.«بری روزن» از جمله اتباع آمریکایی است که در جریان تسخیر لانه جاسوسی در ۱۲ آبان ۱۳۵۸ دستگیر شد.

چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند پیشتر به دلیل جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند.

ادعای مقامات آمریکایی درخصوص تلاش برای آزادی جاسوسان این کشور در حالی صورت می‌گیرد که دو سال پیش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران خواستار تبادل زندانیان با آمریکا شده بود اما دولت ترامپ مانع این کار شد.

هم‌اکنون شهروندان ایرانی زیادی در آمریکا تنها به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی این کشور علیه ایران زندانی هستند. این در حالی است که شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران متهم به جاسوسی و جرائم امنیتی هستند. 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز در واکنش به اظهارات رابرت مالی، ضمن رد هرگونه پیش‌شرط برای مذاکرات، گفت: ایران به دلایل انسان‌دوستانه آماده تبادل زندانیان با آمریکا است و اگر آمریکا به توافقات قبلی پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل‌حل است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات