۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۰۰۸۷۳

از نرم‌افزار همراه "جامع قرآنی" رونمایی شد + لینک دانلود

از نرم‌افزار همراه
همزمان با ایام مبارک میلاد حضرت فاطمه زهرا از نرم‌افزار همراه "جامع قرآنی" جدیدترین دستاورد مرکز علوم کامپیوتری نور در شهر مقدس قم رونمایی شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همزمان با ایام مبارک میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها با توضیحات حجت‌الاسلام راشدی‌نیا معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با حضور خبرنگاران از نرم‌افزار همراه "جامع قرآنی" رونمایی گردید.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام راشدی‌نیا ضمن عرض تبریک ولادت حضرت صدیقه طاهره، تقارن این رونمایی با میلاد آن حضرت را به فال نیک گرفت و این نرم‌افزار را به ساحت مقدس آن بانوی بزرگوار تقدیم کرد.

وی در ادامه به معرفی امکانات نرم‌افزار پرداختند و افزود: "جامع قرآنی" اولین نرم‌افزار پژوهشی قرآنی است که به صورت نسخه همراه تهیه و عرضه شده است. این نرم‌افزار کاربرد پژوهشی دارد و این ویژگی منحصر به فرد بوده و تا کنون سابقه نداشته است. البته این نرم‌افزار برای عموم مردم نیز قابل استفاده است.

معاون پژوهشی مرکز نور افزود: در این مجموعه قرآنی تلاش شده است تمامی نیازهای کاربران به این کتاب آسمانی فراهم آید که از جمله آنها به ارائه متن قرآن با رسم‌الخط عثمان طه و نیریزی با همان زیبایی و علائم آن، ارائه ۲۲ ترجمه به ۳۲ زبان زنده دنیا همچون چون انگلیسی، آلمانی، ترکی، ایتالیایی و … ذیل آیات با امکان انتخاب و استفاده ترجمه مورد نیاز کاربر، امکان قرائت آیات قرآن براساس قاریان مشهور ایران و جهان و… می‌توان اشاره نمود.

حجت‌الاسلام راشدی‌نیا در توضیح محتوای تفسیری این نرم‌افزار نیز بیان داشت: با ارائه تفاسیر شیعه و سنی که دامنه آن از قرن دوم هجری تا قرن اخیر را در بر می‌گیرد، امکان پژوهش در آیات نیز در این نرم‌افزار فراهم شده است. کاربر در این نرم‌افزار به ۴۵ تفسیر فارسی و ۲۱۱ عنوان تفسیر عربی و ۴ تفسیر انگلیسی جمعاً به تعداد ۲۶۰ عنوان تفسیر در بیش از ۱۶۰۰ جلد دسترسی دارد.

وی افزود: أعلام قرآن، اعم از أعلام خود قرآن و أعلامی که در شأن نزول آیات آورده شده، استخراج گردیده و ۱۷۷۲ اسم و عَلَم مشخص اعم از انسان، زمان، مکان و گیاهان و … در این نرم‌افزار قابل جستجو و مشاهده است.

همچنین فرهنگ جامع موضوعی قرآن کریم با بیش از ۲۵۰۰۰۰ مفهوم و موضوع از قرآن استخراج گردیده و در این نرم‌افزار ارائه شده است. این مفاهیم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … است که البته بخش اعظم این موضوعات به زبان فارسی در دسترس کاربر قرار گرفته است.

در ادامه معاون پژوهشی مرکز به دیگر قابلیت‌های انحصاری این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: کار بکر و جدیدی که در این نرم‌افزار، بی‌نظیر است و اختصاص به مرکز نور دارد، برچسب‌گذاری تک تک آیات از جهت صرفی و نحوی بوده که به صورت نموداری برای اولین بار در جهان ارائه شده است.

وی با توضیح اینکه ما در تفاسیر موجود، تفسیری نداریم که قرآن را از ابتدا تا انتها مورد بررسی بلاغی قرار داده باشد، افزود: ما تک تک آیات را از جهت بلاغی مورد بررسی قرار داده‌ایم و کاربر می‌تواند به ازای هر آیه و سوره جنبه بلاغی آن را ملاحظه نماید و این تحلیل بلاغی آیات قرآن کار بی‌نظیر دیگری است که در این نرم‌افزار ارائه شده است.

همچنین کار بکر دیگری که انجام گرفته "سوره‌نامه" است. شأن نزول آیات، خواص سوره، مفاهیم کلی سوره، تعداد صفحات، علت نامگذاری، ترتیب نزول، محل نزول و … همه به صورت یک معرفی جامع به مخاطب ارائه شده است.

معاون پژوهشی مرکز نور در ادامه افزود: کار فوق‌العاده حجیم و سنگین که از سرمایه‌گذاری‌هایی است که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی وجود داشته، برچسب‌گذاری است؛ بیش از ۵۰۰۰۰۰۰ برچسب‌گذاری صورت گرفته و بخشی از این برچسب‌گذاری‌ها ادبیاتی (صرفی و نحوی) است. کار سنگینی صورت گرفته و برای تک تک آیات از کتابهای موجود برچسب گذاری شده است.

وی بیان داشت: در مجموع این نرم‌افزار کامل‌ترین و جامع‌ترین نرم‌افزار همراه در ارتباط با قرآن است که تولید شده و در ایران و جهان نظیری ندارد. این نرم‌افزار کاملاً رایگان است. حجم قابل توجهی از دیتا را به صورت دانلود قابل دریافت و بخشی نیز با اتصال به اینترنت و وب‌سرویس قابل دریافت و مشاهده است و کاربر به صورت کاملاً مدیریت شده می‌تواند از این دیتای حجیم استفاده نماید.

حجت‌الاسلام راشدی‌نیا در خاتمه افزود: این نرم‌افزار یک بهره‌برداری از دیتایی است که در طول سی سال تکمیل شده است. برای تهیه این نرم‌افزار ۴۰۰۰ نفر ساعت در بازه زمانی حدود ۸ ماهه جهت طراحی سرویس‌های نرم‌افزار و خود نرم‌افزار هزینه شده است.

علاقمندان و قرآن پژوهان جهت دانلود از اینجا اقدام کنند.

ارسال نظرات