۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۰۰۸۷۹
یادداشت؛

به بهانه سفر رئیسی به روسیه

به بهانه سفر رئیسی به روسیه
سفر رئیسی به روسیه پاسخی به این سؤال فریبکارانه کسانی است که می‌گویند نباید با دنیا قهر بود و دنیا را آمریکا و سه کشور شرور اروپایی تعریف می‌کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رئیسی به دعوت رسمی پوتین همتای روسی خود امروز به مسكو می رود. روسیه یك كشور قدرتمند از اقطاب قدرت در جهان امروز است. ایران نیز یك كشور نیرومند در منطقه است ظرفیت‌هایی این دو قدرت دارند كه می‌توانند در عرصه روابط بین الملل هم‌افزایی داشته باشند.

18 بهمن 94 در سرمقاله «رسالت» تحت عنوان «روسیه جدید» نوشتم:

1- برای درك سیاست نه شرقی ونه غربی امام (ره) باید روسیه جدید را شناخت؛ روسیه ای كه پس از پیام امام (ره) به گورباچف تغییرات بسیاری كرده است و باید آن را به عنوان «روسیه جدید» یاد كرد.

2- پیام امام(ره) ظاهرا خطاب به گورباچف بود اما مخاطب اصلی جریان روشنفكری و سیاستمداران روس را هدف قرار داده بود. امام (ره) در این پیام كار خود را كرد و یك جریان نیرومند فكری در روسیه پدید آورد كه آثار آن را در سیاست خارجی مسكو در عدم همراهی با امپریالیسم جهانی را می‌بینیم.

سفر پوتین به تهران و گفت‌وگوی دو ساعته او با مقام معظم رهبری یك نقطه عطف در تاریخ روابط دو كشور ایران و روسیه نیز است.

برخی سیاستمداران ما متأسفانه روسیه را به «روسیه تزارها» و «روسیه شوروی» می‌شناسند و حاضر نیستند یك تكانی به حافظه تاریخی خود بدهند و تحولات روسیه را پس از فروپاشی شوروی مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند، به‌ویژه روسیه‌ای كه با پوتین وارد هزاره سوم شد.

پوتین كه به تهران آمد نه در دست «مانیفست كمونیست» داشت و نه در سر ایده‌های  پوسیده دموكراسی لیبرال، او با هدیه یك جلد كلام الله مجید به محضر رهبر انقلاب شرفیاب شد. دولت وقت فلسفه این هدیه را درك نكرد و پوتین با بی‌مهری روحانی تهران را ترك كرد. جامعه روشنفكری ما كه هنوز دل در گرو غرب دارد چه آنها كه به نیمه چپ یا نیمه راست غرب به لحاظ فكری پناهنده هستند. از ظهور شخصیت علمی فردی به نام الكساندر دوگین فیلسوف و جامعه‌شناس روسی به عنوان پدر روشنفكری جدید روسیه بی‌خبر است. از مبانی فكری او در پدیداری تئوری «اوراسیایی» اطلاعی ندارد. تئوری كه به لحاظ راهبردی روسیه را در یك مسیر جدید قرار می‌دهد و فاصله آنها را با استبداد و استكبار جهانی تا حد رودر رویی و مقابله با آمریكا و غرب به خوبی ترسیم می كند.

مصاحبه محمودرضا سجادی سفیر سابق ایران در مسكو با شبكه افق در شبانگاه 27/10/1400 یك رونمایی از عقب‌افتادگی وزارت خارجه ما در دولت‌های گذشته از تحولات روسیه جدید بود.

نگاه به غرب و شیفتگی به آن، مسؤولان ما را در وزارت خارجه، وزارت نفت و بانك مركزی در دوران روحانی از یك فرصت تاریخی بی نظیر و راهبردی برای برداشتن گام‌های بلند در توسعه روابط با جهان دور كرد. برجام سیاست خارجی ما را از چاله به چاه انداخت.

نمونه‌های بی‌مهری مسئولان سیاسی و اقتصادی به روسیه و فرصت‌سوزی‌های جبران‌ناپذیر آن‌هم از زبان سجادی به عنوان یك دیپلمات كاركشته، صریح، صادق و امین در مصاحبه با شبكه افق واقعا حیرت‌انگیز است.

دولت گذشته پیشنهادات سخاوتمندانه روسیه در دور زدن تحریم‌ها و حتی همكاری در برداشتن تحریم تسلیحاتی و نیز تسهیل در روابط بانكی و فروش نفت را بی‌پاسخ گذاشت فقط نگاهش به ناز و كرشمه وزیر خارجه و رئیس جمهور فریبكار آمریكا در برجام بود.

سفر رئیسی به روسیه فوق العاده مهم است. این سفر پاسخی به این سؤال فریبكارانه كسانی است كه می‌گویند نباید با دنیا قهر بود و دنیا را آمریكا و سه كشور شرور اروپایی تعریف می‌كردند. دنیایی كه مراودات اقتصادی آنها با ایران اكنون به كمتر از مراودات ما با افغانستان رسیده است. دنیایی كه با فریب و نیرنگ و زورگویی و قلدری می‌خواهد همه چیز ما را بگیرد حتی چیزی كه خود تعهد كرده، ندهد.

دولت رئیسی در عمر 4 ماهه خود به اندازه 4 سال دیپلماسی خارجی را جلو برده است كه كاركرد آن را در تسهیل روابط با همسایگان و با قدرت های بزرگ منطقه ای و جهانی و بهبود نسبی اوضاع اقتصادی كشور می‌شود دید. ما اكنون داریم نفت می‌فروشیم پول آن را هم می‌آوریم این در حالی است كه FATF هست، تحریم‌های ظالمانه هم هست.

ما اكنون در مذاكرات وین با قدرت ظاهر شدیم. آمریكا و سه كشور اروپایی قدم به قدم عقب نشسته‌اند. ما اكنون شركای راهبردی خود را در منطقه و جهان دقیق می‌شناسیم و با بسط و تحكیم روابط دوستانه و احترام متقابل، هوشمندانه جلو می‌رویم. این راهی است كه باید با درك درست سیاست نه شرقی و نه غربی امام و سیاست عزت، حكمت مصلحت رهبری معظم انقلاب باید طی می‌كردیم و در آن قصورها و تقصیرهایی داشتیم كه جبران آن قدری مشكل است.

امام (ره) در حالی‌كه امپراطوری شوروی هنوز سرپا بود نامه به گورباچف نوشت. امروز بیش از 30 سال است از نوشتن آن نامه می‌گذرد. امپراطوری شوروی فروپاشیده و تحولات عظیمی در روسیه رخ داده است. اما كارشناسان ما در وزارت خارجه و دستگاه‌های اجرایی ما در نفت، بانك مركزی، وزارت صمت، نیرو و ... حاضر نیستند حتی نگاهی به این تحولات و سود و زیان آن بیندازند. آن بخش از رسانه‌های داخلی كه دل در گرو غرب دارند با همین دسته از كارشناسان در حال كارشكنی در روابط راهبردی ایران با شرق هستند و همگرایی می‌كنند.

دولت رئیسی باید فكری برای این جریان ارتجاعی، فاسد و كارشكن بكند و به سرعت به سمت روابط راهبردی با شرق و همه كسانی كه حاضرند در جهان امروز انقلاب اسلامی را به رسمیت بشناسند و عزت ملت ایران را رعایت كنند و روابط شرافتمندانه و دوستانه داشته باشند، برود.

محمدكاظم انبارلویی

ارسال نظرات