۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۰۰۹۰۰
آیت الله بهشتی در گفت‌وگو با رسا:

تفکیک دین و سیاست غیرممکن است/ دین وارد سیاست نشود، تخریب خواهد شد

تفکیک دین و سیاست غیرممکن است/ دین وارد سیاست نشود، تخریب خواهد شد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: اگر مسائل دین وارد بر امور سیاسی نشود، دین به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاستمداران قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص یکصد سالگی حوزه و تلاش برخی از افراد و جریان ها برای نمایش چهره ای سکولار از حوزه، گفت: جدایی دین از سیاست بحث جدیدی نیست و از دوران قدیم برخی به دنبال این مسأله بودند که دین و سیاست را از هم تفکیک کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: غرب و دشمنان نظام نیز به دنبال جدایی دین از سیاست هستند و این گونه مطرح می کنند که باید دین راه خودش را برود و سیاست نیز راه خود را طی کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مرحوم شهید آیت الله مدرس که مبارزاتی سرسختانه با رضاشاه داشته و در راه ایده و آرمان خود به شهادت رسید، میان دین و سیاست وحدت قائل بود و شعاری برنده و کوبنده را انتخاب و اعلام کرد که «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست».

آیت الله بهشت جدایی و تفکیک دین و سیاست را امری غیر ممکن دانست و با بیان اینکه دین اسلام در برگیرنده مسائل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و حکومتی است تصریح کرد: دین یا سیاست را قبضه کرده و سیاست را تلطیف می کند، یا اینکه سیاست دین را قبضه و آنرا تخریب می کند.

وی به تبیین سیره انبیا و اولیای الهی در تصدی حکومت پرداخت و افزود: بسیاری از انبیا و اولیای الهی تصدی حکومت را بر عهده داشتند، هر چند برخی لیبرال ها بیان می کنند نبوت و حکومت دو مسأله جد از هم است و اگر انبیا هم حکومت جامعه را به دست گرفتند از باب شهروندی بوده نه اینکه از باب نبوت و رسالت باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: زمانی که خداوند به حضرت داوود می فرماید به تو کتاب و حکمت عطا کردیم یعنی اینکه نبوت و حکومت انبیای الهی در یک راستا بوده و پیامبر اکرم(ص) نیز در راستای نبوت خود تصدی حکومت اسلامی را به دست گرفته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: صدرالمتالهین در کتاب شواهد ربوبیه بیان می کند رابطه شریعت و حکومت همانند رابطه عبد و مولاست، باید شریعت به منزله مولا باشد و سیاست به منزله عبد قرار گیرد؛ این امر به صلاح دین، اقتصاد و معیشت مردم است که سیاست عبد دین قرار گیرد و در مسائل سیاسی از شریعت تبعیت کرد.

وی تصریح کرد: اگر برخی حوزویان جدایی حوزه و دین از سیاست را مطرح می کنند شاید منظورشان این باشد که نباید سیاست دین را قبضه کند وگرنه جدایی و تفکیک دین از سیاست معنا ندارد، زیرا که اگر دین وارد مسائل سیاسی نشود، تخریب خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر مسائل دین وارد بر امور سیاسی نشود، دین به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاستمداران و حکمرانان قرار خواهد گرفت، افزود: بسیاری از حمکرانان دین را ابزاری برای پیشبرد اهداف قرار دادند و پادشاهان حکومت بنی عباس و بنی امیه امور دینی را بازیچه خود قرار داده بودند.

آیت الله بهشتی با اشاره به اینکه در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین بر لزوم همراهی دین و سیاست تاکید شد، گفت: در این اجلاسیه اعلام شد که باید سیاست تابع دین قرار گیرد و سیاست ما دینی باشد، نه اینکه دین تابع اغراض سیاسی قرار گیرد.

ارسال نظرات