۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۷۰۰۹۵۴
معرفی کتاب؛

جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای

جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای
کتاب جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با بهره‌گیری از بیانات رهبر معظم انقلاب توسط حجت‌الاسلام صلح میرزایی در ۳۸۳ صفحه جمع آوری و تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با بهره‌گیری از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی در 383 صفحه جمع آوری و تدوین شده است که انتشارات انقلاب اسلامی آن را به چاپ رسانده است.

در فصل اوّل این کتاب به کلّیّات بحث از جمله تعریف جهاد و جهاد تبیین و همچنین فواید و آثار تبیین و مطالبی از این دست، پرداخته شده است.

در فصل دوّم، بحث الزامات جهاد تبیین مطرح است که به سیاستها و بایدها و نبایدهای این فریضه اختصاص دارد.

فصل سوّم کتاب، مربوط به برخی از روش هایی است که در بیانات رهبر انقلاب، به آن اشاره شده است. در بیانات ایشان، موضوعاتی مورد مطالبه قرار گرفته است که مجاهدان این عرصه لازم است تبیین این موضوعات را در اولویّت قرار دهند که در فصل چهارم کتاب به بیش از سی مورد از این موارد، پرداخته شده است.

فصل پنجم این اثر نیز به وظایف اقشار و نهادهای مختلف در این زمینه اختصاص یافته است.

همچنین، در این اثر تلاش شده است تا نهایت تلخیص رعایت شده و به حدّاقل از بیانات، بسنده شود. از طرفی این بیانات سرخط‌هایی را به مخاطب ارائه می دهد که می تواند مبدأ گروه‌های اندیشه‌ورز باشد فلذا نباید به مطالب کتاب، متوقّف شد.

فرازی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین

از مهم‌ترین رویکردها و شیوه‌های حرکت انقلاب اسلامی تبیین است: «در مبارزات اسلامی، در همه حال تبیین خیلی اهمیت دارد.» ۱۳۸۷/۰۲/۱۴«کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از جنجال بود.» ۱۳۹۰/۰۴/۱۳و این در حالی است که «تفکر مارکسیستی آن روز اعتقاد به تبیین نداشتند؛ میگفتند مبارزه یک سنت است، تحقق خواهد یافت؛ چه بگوئید، چه نگوئید.» ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ لذا «جزو راهبردهای اساسی کار ما از اول، مسئله‌ی تبیین بوده است.» ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ و برهمین اساس هم تفکر انقلابی رواج پیدا کرد: «بدون تبیین و تبیین بلیغ، قطعا هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد.» ۱۳۸۹/۰۴/۱۴

از جهت عقبه‌ی دینی و اعتقادی هم اصل دعوتِ صدر اسلام بر پایه‌ی تبیین استوار بود: «تبیین، بیان، مهم‌ترین وظیفه‌ی پیغمبران است. دشمنان پیغمبران از جهل‌ها و پرده‌پوشی‌ها استفاده میکنند.» ۱۳۹۵/۰۲/۱۶ تبیین حقایق در سیره‌ی علوی نمود پررنگی داشت: «شما خطبه‌های نهج‌البلاغه را نگاه کنید، بسیاری از آنها تبیین واقعیاتی است که در جامعه‌ی آن روز وجود داشته.» ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ ومبنای مهم قیام حسینی نیز تبیین بود: «امام حسین را فقط به جنگ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در منی و عرفات، خطاب به علما و نخبگان باید شناخت.» ۱۳۸۸/۰۵/۰۵ بنابراین «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی است.» ۱۳۹۵/۰۲/۲۹

و نکته‌ی کلیدی اینکه اگر تبیین نباشد، فرصت برای اغواگری و گمراه‌سازی مردم توسط دشمن در عرصه‌های مختلف باز خواهد شد که تولید گروهک داعش یکی از نمونه‌های این مسئله در سالهای اخیر است: «امروز به‌خاطر اینکه فریضه‌ی تبیین را ما درست انجام ندادیم، یک عده‌ای دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار میکنند، علیه اسلام دارند کار میکنند... به جای دشمن، اینها دارند با مسلمانها میجنگند.» ۱۳۹۵/۰۲/۲۹

ارسال نظرات