۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۷۰۰۹۷۵
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن خراسان شمالی:

خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه مهم‌ترین رویکرد سیاست خارجی نظام است

خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه مهم‌ترین رویکرد سیاست خارجی نظام است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام احمدی گفت: استفاده از ظرفیت دیپلماسی با هدف بهبود معیشت مردم و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه علیه ملت از مهم‌ترین رویکردهای سیاست خارجی نظام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی استان، با اشاره به مؤلفه‌های گفتمان سیاست خارجی دولت سیزدهم، اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور به روسیه و نیز وزیر خارجه به چین همچنین رویکردهای کنونی دولت سیزدهم به مذاق دولت‌های غربی و شیفتگان ارتباط با غرب خوش نیامده است و فضاسازی‌ها و شبهه افکتی‌های پرحجم رسانه‌ای ایجاب می‌کند تا برای پاسخ صحیح به شبهات مطرح شده، ابتدا مؤلفه‌های اصلی گفتمان سیاست خارجی دولت سیزدهم را بشناسیم.

وی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی خط اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم است، افزود: در مقطع کنونی مؤلفه‌های گفتمانی دولت سیزدهم در حال شکل‌گیری و تکمیل است و البته اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی که در اسناد بالادستی و نیز قول و فعل رهبران انقلاب اسلامی منعکس‌شده، به‌عنوان خطوط اصلی راهنما همچنان مبنای عمل دولت سیزدهم است.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه متوازن‌سازی سیاست خارجی مبتنی بر اصل صیانت از استقلال کشور ازجمله این محورها است، تصریح کرد: از مهم‌ترین ایده‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم و از مهم‌ترین ملزومات آن حفظ استقلال کشور در عین توجه و تأکید بر روابط با قدرت‌های شرق و غرب است.

وی ادامه داد: نفی غرب‌گرایی محض در روابط خارجی از ایده‌های کانونی دولت است که با توجه به آنکه انتقال قدرت در نظام بین‌الملل به شرق در حال انجام است، تعیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات آینده جهانی با این قدرت‌ها یک اصل است.

حجت‌الاسلام احمدی اضافه کرد: در این راستا ورود به مناسبات راهبردی با این کشورها در جهت مهار غرب و توازن بخشی به سیاست خارجی کشور امری ضروری است، همچنین وابسته‌سازی این کشورها به ایران در حوزه‌های مزیتی جمهوری اسلامی، سیاستی راهبردی است که باید مورد تأکید قرار گیرد.

وی توجه به قدرت‌های نوظهور و ورود به پیمان‌های راهبردی را از دیگر محورهای سیاست خارجی دولت دانست و گفت: همگرایی با مجموعه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای، توجه به کشورهای آسیایی، سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای و اکو از مصادیق جدی سیاست منطقه‌گرایی دولت کنونی است.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: عضویت جمهوری اسلامی در پیمان شانگهای مصداق بارزی از این سیاست بوده و دولت سیزدهم به‌عنوان یک روند، توسعه مناسبات در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی را تعقیب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تأکید بر دیپلماسی فعال اقتصادی در سیاست خارجی از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم است، افزود: استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی با هدف بهبود معیشت مردم و مقابله و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران در حال پیگیری است که در این راستا هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه بخش‌های اقتصادی دولت در راستای تسهیل و هم‌افزایی فعالیت‌های بین‌المللی و تجارت خارجی از الزامات پیشبرد دقیق این سیاست محوری است. /9314/پ210/

هادی رحیمی کوهستان

هادی رحیمی
ارسال نظرات