۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۷۰۱۰۳۵

نامه‌های منتشر نشده در صحیفه امام(ره)

نامه‌های منتشر نشده در صحیفه امام(ره)
با توجه به وسعت و پراکندگی نامه‌های ارسالی امام بسیاری از این مکاتبات در نزد افراد مختلف بایگانی گردیده است و در مجموعه ارزنده صحیفه امام(ره) نیامده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، از آن‌جایی که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از ایام جوانی منادی آگاهی و وحدت بین اقشار مختلف ملت بود، با شروع مبارزه آزادی‌بخش خود از سال 1340 با ارسال نامه‌های مختلف در جهت آگاهی‌بخشی به علماء و روحانیون برای افشای رژیم وابسته پهلوی و نقشه‌های قدرت‌های استکباری و ایجاد هماهنگی، همفکری و تشریک مساعی، گام برمی‌داشت، لذا مکاتبات ایشان بسیار قابل توجه است.

قسمت عمده‌ای از این نامه‌ها ابتدا در صحیفه نور و سپس با ویراست و اضافاتی در صحیفه امام(ره) توسط دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به چاپ رسید. ولی با توجه به وسعت و پراکندگی نامه‌های ارسالی امام بسیاری از این مکاتبات در نزد افراد و یا در سانسور نامه‌های معظم‌له در شهربانی و ساواک و در پرونده موضوعات و افراد مختلف بایگانی گردیده است.

این مرکز با انتشار مجموعه یاران امام به روایت اسناد ساواک تعدادی از نامه‌های ضبط شده توسط ساواک در پرونده‌های انفرادی روحانیون انقلابی و مبارز را منتشر ساخته است و اینک در نظر دارد به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با استخراج آن از کتاب‌های منتشره به عنوان بخشی مستقل در سایت مرکز بررسی اسناد تاریخی در معرض دید عموم قرار دهد.

بنابر این منظور از نامه‌های منتشر نشده امام آن بخش از نامه‌هایی است که در مجموعه ارزنده صحیفه امام(ره) نیامده است و امید است با انتشار آن در این سایت و با همت و تلاش مؤسسه محترم تنظیم و نشر آثار امام خمینی در چاپ‌های بعدی صحیفه امام گنجانده شود.

ضمناً کوشیده‌ایم تا آن جا که امکان دارد کم و کیف صدور نامه را با استناد به اسناد ساواک برای خوانندگان بازگو کنیم تا چگونگی صدور نامه حضرت امام(ره) و مقدمات و مطالب مربوط به آن روشن گردد.

******

نامه حضرت امام(ره) به حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی درباره رسیدگی به آیت‌الله شیخ محمدحسین بروجردی و آیت‌الله شیخ صادق خلخالی توسط برادر گرامیشان آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده در سال 1355

 

به: 312                                                               تاریخ: 8 / 8 / 2535 [1355]

از: 21 ﻫ                                                                     شماره: 2645 / 21 ﻫ

 

موضوع: ارسال نامه از جانب خمینی

به فرزندش احمد

    اخیراً نامه‌ای از جانب روح‌اله خمینی و همسرش به نشانی سید احمد خمینی فرستاده شده که قسمت اول نامه مربوط به مادر احمد و همسر خمینی است لکن در قسمت آخر آن روح‌اله خمینی با خط خود مطالبی بدین شرح خطاب به احمد خمینی نوشته است: (راجع به آقای حاج شیخ محمد حسین بروجردی[1] از خود آقای عمّ محترم ماهی پانصد بگیرید و با احترام به ایشان بدهید و از قرار مسموع آقای شیخ صادق خلخالی[2] وضع مالیشان خوب نیست به آقا دامت برکاته تذکر دهید ایشان از فضلای حوزه‌اند به ایشان رسیدگی شود.)

نظریه شنبه: نظریه ندارد.

نظریه دوشنبه: 1ـ شیخ صادق خلخالی از روحانیون طرفدار خمینی است که بعد از تحمل سه سال اقامت اجباری اکنون مجدداً به قم مراجعت نموده است.

2ـ شیخ محمد حسین بروجردی پدر داماد روح‌اللّه‌ خمینی است که در تهران سکونت دارد که خمینی به فرزندش احمد توصیه نموده که ماهی پانصد تومان از مرتضی پسندیده اخذ و به وی بدهد.

نظریه سه‌شنبه: عین نامه جهت گیرنده ارسال و به استحضار می‌رساند تا حدود امکان مراقبت از شیخ صادق خلخالی........

اصل در 67908 است 49976 پسندیده بایگانی شود 3 / 9 / 35 وثوقی

******

 

یکشنبه 15 شوال [1396 ق، برابر با 18 / 7 / 1355ش]

ایران

قم خدمت حضرت حجه‌الاسلام آقای حاج سید احمد خمینی دامت برکاته

ثقفی 20 / 7 / 55

بسمه تعالی

     احمد عزیزم انشاءاللّه‌ تعالی موفق و مؤید باشید. ماها به حمداللّه‌ تعالی سلامت هستیم راجع به آقای حاج شیخ محمدحسین بروجردی از حضرت آقای عمّ محترم ماهی پانصد بگیرید و با احترام به ایشان بدهید. از قرار مسموع آقای شیخ صادق خلخالی وضع مالیشان  خوب نیست به آقا دامت برکاته تذکر دهید ایشان از فضلای حوزه‌اند به ایشان رسیدگی شود.

از سلامت خودتان و حضرت آقا مطلعم نمائید. مرقوم اخیر ایشان را امروز زیارت کردم. انشاءاللّه‌ جواب می‌دهم. سایر مرقومات جواب داده شده است ظاهراً.

به خواهرها و خانم خودتان سلام برسانید.

والسلام علیکم. پدر

 

منبع: یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت‌الله سید مرتضی پسندیده، صفحه 320 تا 322، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1380.

 

پاورقی‌ها:


[1] آیت‌الله شیخ محمد بروجردى، معروف به محمدحسین و میرزا بروجردى، فرزند مهدى در سال 1287 ﻫ ش در شهرستان بروجرد به دنیا آمد. از سال 1327 ش به قم آمد و از محضر بزرگانى چون آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى و آیت‌الله العظمی سیدحسین طباطبایى بروجردى بهره‌مند شد. معظم‌له، پدر آقاى دکتر محمود بروجردى، داماد حضرت امام خمینى (ره) و خواهر محترمه ایشان نیز، متعلقه مرحوم آیت‌الله گلپایگانى بوده است.

[2] آیت‌الله محمدصادق خلخالی، فرزند یداللّه‌ در سال 1305 ﻫ ش در گیوى از توابع خلخال در خانواده مذهبى دیده به جهان گشود. تحصیلات آغازین خود را در زادگاهش شروع کرد. پس از اخذ ششم ابتدایى جهت تحصیل علوم حوزوى به اردبیل رفت و در مدرسه حاج ملاابراهیم مشغول تحصیلات دینى شد. امثله تا صمدیه را در آنجا به مدت یک سال خواند. آن‌گاه به دستور پدر، راهى حوزه علمیه قم شد و درس‌هاى حوزوى را از کتاب سیوطى آغاز کرد و مطول، مغنى، معالم، حاشیه و قوانین را تا آخر خواند. او از همان زمان ورود، با شهید مصطفى خمینى آشنا و هم بحث شد. بعد از تکمیل تحصیلات سطوح مقدماتى و عالى و فلسفه، به درس خارج پرداخت. اساتید برجسته وى عبارتند از حجج اسلام و آیات عظام آقایان: عباسعلى نجف آبادى، شیخ على پناه اشتهاردى، عبدالجواد اصفهانى، مجاهد تبریزى، حجت، بروجردى، علامه طباطبایى و امام خمینى(ره). وى مى‌گوید: «به مدت 14 سال در درس امام خمینى شرکت جسته و اصول را دو دوره و نیم و فقه را از اول طهارت تا حدود و سپس مکاسب بیع را خواندم.» فعالیت‌هاى سیاسى آقاى خلخالى به دوران فدائیان اسلام باز مى‌گردد. وى در همان سالِ تبعید امام(ره)، مجدداً به زندان افتاد. بعد از آزادى، یک سال به انارک یزد و دو سال به رودبار تبعید شد. او بعد از پایان سال‌هاى تبعید تا شهادت آیت‌الله حاج مصطفى خمینی، در افشاى جنایات حکومت پهلوى سهم به سزایى داشت و بارها از طرف حکومت شاه به شهرهاى مختلفى به قرار زیر تبعید شد: چهار ماه به رفسنجان، دو ماه به لار فارس، چهار ماه به بانه و چهار ماه به بندر لنگه.

پس از آن که امام به فرانسه هجرت کرد، وى نیز به آن جا رفت و بیست روز در نوفل لوشاتو ماند.  پس از پیروزى انقلاب اسلامى، بنا به فرمان حضرت امام(ره) محاکمه سران طاغوت را به عهده گرفت و در مشاغل و سمت‌هایى چون: حاکم شرع دادگاه‌هاى انقلاب اسلامى (خوزستان)، سرپرست کمیته مبارزه با مواد مخدر، نماینده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى دوره اول و دوم، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان انجام وظیفه کرد. وى هم‌چنین کتاب‌هایى در ابواب مختلف فقه منتشر کرد و چندین اثر عرفانى و تاریخى هم به رشته تحریر درآورد. یکى از جالب‌ترین آثار وى خاطرات اوست که ماجراى اعدام سران رژیم پهلوى را فاش کرده است. آیت‌اللّه‌ خلخالى در سال 1382 دارفانى را وداع گفت.

 









امام خمینی و آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده


آیت‌الله صادق خلخالی در کنار امام خمینی


آیت‌الله سید مرتضی پسندیده در کنار حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی
ارسال نظرات