۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۷۰۱۱۱۴

آمریکا سلاح های بسیار کهنه خود را به اوکراین ارسال می‌کند

آمریکا سلاح های بسیار کهنه خود را به اوکراین ارسال می‌کند
رسانه‌های روسیه از کهنه فرسوده بودن تسلیحات نظامی فروخته شده آمریکا و انگلیس به اوکراین خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ روز پنجشنبه به نقل از «والری گناتنکو» نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد: آمریکا سلاح های بسیار کهنه خود را به اوکراین ارسال می‌کند.

وی افزود: سلاح هایی که تاکنون به اوکراین ارسال شده است، تسلیحات کهنه متعلق به دهه ۸۰ میلادی است. 

نماینده پارلمان اوکراین با بیان اینکه این کشور تسلیحات ضدتانک دوش پرتاب بهتر از «جاولین» آمریکایی در اختیار دارد، اظهار داشت: سلاح های دوش پرتاب «اسکیف» دقیق تر از تسلیحات ارسالی مشابه آمریکایی هستند. 

در گزارش رسانه روسی، سلاح های دوش پرتاب جاولین آمریکا در اوکراین نشان داده و گفته شد این سلاح ها قبل از سال ۱۹۹۳ ساخته شده است. 

تاکنون آمریکا سه محموله تسلیحات با هواپیماهای ترابری نظامی‌به اوکراین ارسال کرده است و در مجموع نزدیک به ۲۵۰ تن تسلیحات اکثرا سلاح های دوش پرتاب جاولین به این کشور تحویل داده است. 

شبکه تلویزیونی «وستی» روسیه نیز در گزارشی اعلام کرد که انگلیس نیز از فرصت بوجود آمده بر اثر تشدید تنش ها پیرامون اوکراین حداکثر استفاده را می‌کند و در روزهای اخیر چند فروند هواپیمای ترابری نظامی‌بویینگ حاوی سلاح انگلیسی به فرودگاه کی یف اعزام کرده است.

در این گزارش گفته شد، سلاح های ضدتانک از نوع « NLAW » از توانایی کمتری نسبت به جاولین آمریکایی برخوردارند و از سال ۲۰۰۹ ارتش انگلیس از آن استفاده می‌کرده است.

رسانه روسی گفت: اوکراین همچنین ناوچه‌های انگلیسی به ارزش ۲ میلیارد دلار خریداری کرده است که به اوکراین برای تقویت نیروی دریایی خود کمک چندانی نمی‌کند. در واقع اوکراین به میدانی برای استفاده سلاح های کهنه غربی تبدیل شده است. 

در همین حال سفارت آمریکا در اوکراین به تازگی در توییتی نوشت: ارسال محموله کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین نشانه عزم واشنگتن برای کمک به تقویت توانمندی دفاعی اوکراین است.  
سال گذشته، آمریکا ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی‌به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است.
 تارنمای «پولیتیکو» نوشت: آمریکا به متحدانش در کشورهای عضو «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در منطقه «بالتیک» متشکل از کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی اجازه داده سلاح های مرگبار ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کنند.
به گزارش ایرنا، تارنمای پولیتیکو نوشت: مجوز وزارت خارجه آمریکا به متحدانش در ناتو از افزایش نگرانی‌ها در قبال احتمال حمله روسیه به اوکراین حکایت دارد.
روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره «کریمه» به آن کشور متشنج شد. غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، مسکو را بارها تحریم کرده است. روسیه این ادعای غرب را رد می‌کند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

ارسال نظرات