۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۷۰۱۲۳۶

بی‌اعتنایی لبنان به خواسته کشورهای عربی درباره حزب‌الله

بی‌اعتنایی لبنان به خواسته کشورهای عربی درباره حزب‌الله
برخی منابع آگاه گزارش دادند که دولت لبنان به خواسته کشورهای عربی درباره حزب‌الله به عنوان شرط بهبود روابط با این کشور پاسخ نداده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، برخی منابع آگاه گزارش دادند که دولت لبنان جوابیه‌ای برای پیشنهاد کویت در خصوص بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس آماده کرده اما در آن به خواسته این کشورها درباره حزب‌الله پاسخی نداده است.

این منابع گفتند که دولت لبنان در جوابیه خود به انجام هیچ اقداماتی برای اجرایی کردن قطعنامه سازمان ملل درباره خلع سلاح حزب‌الله اشاره ای نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این منابع گزارش داد که بیروت تنها اشاره کرده است که «لبنان هرگز نقطه شروعی برای تحرکات علیه کشورهای عربی نخواهد بود».

روزنامه القدس العربی نیز نوشت که «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان امروز شنبه در نشست وزرای خارجه عرب در کویت، این جوابیه را که پاسخی به پیشنهاد ۱۲ بندی کویت است، ارائه خواهد کرد.

هفته گذشته «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت در سفری به بیروت یک پیشنهاد ۱۰ بندی برای بهبود روابط بیروت با کشورهای عربی را تقدیم مقامات لبنان کرد.

از جمله بندهای این طرح پیشنهادی، تعیین چارچوب زمانی برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه شماره ۱۵۵۹ مربوط به سال ۲۰۰۴ در خصوص خلع سلاح گروه‌های مقاومت است.

از سوی دیگر وزیر خارجه لبنان در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که جوابیه لبنان به پیشنهاد کویت از سوی رؤسای جمهور و نخست وزیر آماده شده است.

بوحبیب افزود که در سفری به کویت این جوابیه را ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه حزب‌الله در جریان این جوابیه قرار نگرفته است، گفت: «حزب‌الله یک حزب لبنانی است و بر سیاست لبنان سیطره ندارد اما بین رهبران سیاسی از جمله حزب‌الله مشورت دائمی وجود دارد».

بوحبیب همچنین گفت که در این جوابیه تأکید شده است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کشور دوست هستند و ما برای حل مشکلات با آن‌ها تلاش می‌کنیم و به داشتن روابط ممتاز با این کشور اهتمام داریم.

وی تصریح کرد که ما با برادران خود در کویت گفت‌وگو خواهیم کرد اما برای ما مهم ثبات لبنان و وحدت کشور است.

بوحبیب درباره قطعنامه‌های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ نیز گفت که اجرای این قطعنامه‌ها زمان‌بر است./۹۸۸/

منبع: فارس
ارسال نظرات