۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۷۰۱۴۴۵
معرفی کتاب؛

کتاب شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی

کتاب شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی
کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» که به تازگی منتشر شده است از جمله کتاب‌هایی است که می‌تواند اطلاعات خوب و مستندی را درباره شهید حاج قاسم سلیمانی به مخاطب ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» را انتشارات خط مقدم در ۱۳۵ صفحه و با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر کرده است کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» که به تازگی منتشر شده است از کتاب‌هایی است که می‌تواند اطلاعات خوب و مستندی را درباره شهید حاج قاسم سلیمانی به مخاطب ارائه بدهد خصوصاً اینکه نویسنده کتاب حجت الاسلام علی شیرازی (نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه) از زمان جنگ همرزم و دوست نزدیک و صمیمی حاج قاسم بودند و ارتباط صمیمی خانوادگی با او داشتند و وی بر مبنای سخنان شهید و خاطرات دیگران، یک کتاب جامع و خلاصه و مستند از خصوصیات مکتب و تفکرات شهید سلیمانی نوشته است.

به یقین این نوشتار، آغازی برای مجموعه کتاب‌هایی در بیان عظمت و شأن شهید سرافراز و بزرگ جبهه‌ی مقاومت است. امید است با نقد زیبای شما خوانندگان عزیز، کتاب شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی، به دوران بلوغ خود پا گذارد و بتواند این مکتب را زیباتر نمایش دهد تا آن شهید گرانقدر، پررنگ‌تر از امروز، سرمشق نسل جوان جهان کنونی و آینده قرار گیرد.

برشی از مقدمه

برای تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی باید اول مکتب اسلام را بشناسیم. پس از آن، سراغ تشریح مکتب پیامبر (ص) و اولیای الهی برویم و مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) را دقیق و عمیق بشناسیم.

آن زمان است که مکتب امام خمینی نمود پیدا می‌کند. با شناخت مکتب خمینی کبیر، شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی نیز شناخته شده است. تبیین همه آنچه نگاشتیم، از حوصله‌ی این نوشتار خارج است. ما در این کتاب کوشیده‌ایم پس از اشاره‌ای کلی به مکتب اسلام ناب محمدی (ص) و به مکتب امام حسین (ع)، شاخص‌های مکتب امام خمینی را بیان کنیم و ضمن تبیین هر شاخص از مکتب امام بزرگوارمان، شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی را با مکتب امام خمینی تطبیق دهیم.

شایان ذکر اینکه شاخص‌هایی که نوشته‌ایم و می‌خوانید، فقط شماری از شاخص‌های مکتب سلیمانی و اهم آنهاست؛ زیرا تبیین همه‌ی شاخص‌ها شدنی نیست و از حوصله‌ی خواننده هم خارج است.

در تبیین شاخص‌ها، از سخنان سردار شهید سلیمانی بهره برده و البته نگاه دیگران را به نگاه شهید ضمیمه کرده‌ایم تا کتابی خواندنی‌تر در دست مخاطبان باز شده باشد.

کتاب شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی

برش هایی از کتاب

 

تلفیق معنویت و سیاست

وقتی ازوحدت سیاست و معنویت سخن گفته می شود، منظور آمیختگی قدرت با اخلاق و عرفان اسلامی ست . دو حوزه ی دنیا و آخرت ، پیوند ناگسستنی دارند.

امام خامنه ای در ۱۴ خرداد سال ۱۳۸۳ فرموده اند: ( امام که تجسم مکتب سیاسی خود بود ، سیاست و معنویت را باهم داشت و همین را دنبال می کرد . حتی در مبارزات سیاسی،  کانون اصلی رفتار امام ، معنویت بود .)

وقتی می گوییم در مکتب امام خمینی (ره) ، دین و دنیا ، مکمل یکدیگر و درهم تنیده اند و معنویت و سیاست تفکیک ناپذیرند ، همین شاخص را در مکتب شاگرد امام نیز مشاهده می کنیم . شکل دهی به جبهه مقاومت و حمایت سردار سلیمانی از حکومت مردمی عراق و حمایت از نقش مردم در حاکمیت سایر کشورها ، برگرفته از این نگاه امام خمینی (ره) است .ایشان در وصیت نامه اش می نویسد: ( هنر خمینی عزیز ، این بود که اول اسلام را به پشتوانه ی ایران آورد و سپس ایران را در خدمت اسلام قرار داد . اگر اسلام نبود و اگر روح اسلامی بر این ملت حاکم نبود ، صدام چون گرگ درنده ای این کشور را می درید . آمریکا چون سگ هاری ، همین عمل را می کرد . هنر امام این بود که اسلام را به پشتوانه آورد؛ محرم و صفر و فاطمیه را به پشتوانه این ملت درآورد . به این دلیل در هر دوره هزاران فداکار ، جان خود را سپر شما و ملت ایران و خاک ایران و اسلام نموده اند و بزرگ ترین قدرت های مادی را ذلیل خود نموده اند . )

 

پای بندی به تکلیف شرعی

تکلیف شرعی ، تکلیف برخاسته از احکام و خطاب های شرعی ست که از سوی شارع به منظور تنظیم زندگی انسان ها ، متوجه آن ها شده است .

امام خامنه ای در ۱۵ آبان ۱۳۷۸ فرموده اند : (( امام بزرگوار ما ، مهم ترین نکته در وجودش ، این بود که خود را حذف کرد و نادیده گرفت؛ تکلیف را محور کار و حرکت قرار داد .)و معظم له در ۱۹ دی ۱۳۸۴ فرموده اند: ( امام از روز اول فرمود ما مامور به تکلیف ایم … امام به تکلیف خود که ماموریت او بود ، عمل کرد . خدا هم نتیجه را به او داد .) در ۱۴ خرداد سال ۱۳۸۹ فرموده اند : ( آنچه امام را به سوی هدف ها پیش می برد ، تکلیف و عمل به وظیفه الهی بود ؛ برای خدا حرکت کردن بود . چون انگیزه ی او این بود ، لذا نمی ترسید ؛ شک نمی کرد ؛ مایوس نمی شد ؛ مغرور نمی شد ؛ متزلزل و خسته هم نمی شد . …) در مکتب شهید سلیمانی همه ی این حقایق را به زیبایی و روشنی می توانیم بیابیم . شاگرد مکتب امام نیز عمل به تکلیف و عمل به وظیفه ی شرعی برایش مهم بود. در این میدان جنگ ( گاهی جنگ با صدام ، گاهی حفظ امنیت سیستان و بلوچستان ، زمانی جنگ با داعش )، تکلیف رعایت احکام شرعی ست . اجرای حدود الهی است.

سردار آزاده ، محمدرضا حسنی سعدی که از همرزمان شهید بود ، می گوید: ( حاج قاسم ، مسائل شرعی را در اوج درگیری ها و میدان های جنگ رعایت می کرد .)

امام خامنه ای در ۱۸ دی ۱۳۹۸ فرموده اند: ( شهید سلیمانی به شدت مراقب حدود شرعی بود . …مراقب بود به کسی تعدی و ظلم نشود. احتیاط هایی می کرد که معمولا در عرصه نظامی ، خیلی این احتیاط ها را لازم نمی دانند ؛ او احتیاط می کرد .

سردار سلیمانی در دوران جنگ با داعش در سوریه ، نامه ای به یک سوری می نویسد که:( من برادر کوچک شما ، قاسم سلیمانی هستم …. من شیعه و شما سنی هستید … از قرآن و کتاب صحیح بخاری و دیگر کتب  موجود در خانه شما متوجه شدم که  شما انسان های با ایمانی هستید . اولاً از  شما عذرخواهی می کنم که خانه شما را  بدون اجازه استفاده کردیم . ثانیا هر خسارتی که به منزل شما وارد شده باشد ، ما آماده ی پرداخت آن هستیم … این شماره ی من در ایران است. امیدوارم تماس بگیرید . من آماده ام برای انجام هر کاری که شما بخواهید .)

کتاب شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی

پاسداری از ارزش ها

ارزش ها ، مهم ترین و اساسی ترین عامل در نظام اعتقادی وبازخوردهای انسان به شمار می آیند. وقتی فرد ، ارزشی را پذیرفت ، آن ارزش ، برای او هدف می شود ودر جهت گیری او نقش تعیین کننده ای پیدا می کند.

در مکتب امام خمینی ، استکبارستیزی ، انقلابیگری ، عدالت طلبی ، دوری از اشرافیگری ،ساده زیستی مسئولان، نفی سکولاریسم اخلاقی و اباحیگری، دفاع از مظلومان جهان ، ایستادگی در برابر دشمن ،رواج اخلاق فاضله ،وحدت ، برابری و برادری، نفی وابستگی سیاسی ، بصیرت ، دشمن شناسی و تقوا ،جزء ارزش های پذیرفته شده ای است که باید آن ها را به کار بندیم و از آن ها پاسداری کنیم . امام خمینی(ره)، مظهر ارزش ها را در تبیین موضوع ((ولایت فقیه )) روشن کرده اند.که همین نگاه نیز در مکتب شهید سلیمانی دیده می شود .سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی معتقد است:( اگر کسی به اصول انقلاب پای بند بود، ما دست او را می بوسیم. همه با هم دست او را می بوسیم . اصول انقلاب ، توجه به رهبری است ؛ قبول اصل ولایت فقیه است.)

دفاع شهید سلیمانی از ارزش ها ؛ دفاع و پاسداری او از ولایت فقیه ؛ و دفاع از مصداق ولایت ، امام خامنه ای ، برگرفته از مکتب امام خمینی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
چقدر مفید و سودمند
0
0