۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۰۱۴۸۰
رویترز:

حزب حاکم هند به اختلاف میان مسلمانان و هندوها دامن می‌زند

حزب حاکم هند به اختلاف میان مسلمانان و هندوها دامن می‌زند
به نظر می‌رسد حزب حاکم هند در آستانه انتخابات مهم و سراسری، به اختلافات و مشکلات میان هندوها و مسلمانان دامن می‌زند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در خیابان‌های اطراف یک مکان مذهبی معتبر در شهر ماتورا هند، جایی که معبد و مسجد در کنار هم قرار دارند، تعداد انگشت شماری از رستوران‌های مسلمان باقی مانده عمدتا خالی یا بسته هستند. ممنوعیت گوشت در سال گذشته توسط وزیر ارشد ایالت اوتار پرادش- یک راهب هندو که این دستور را به دلایل مذهبی صادر کرد- تجارت آنها را از بین برده است.

اختلاف افکنی میان مسلمان و هندو به بخش مرکزی تلاش‌های حزب حاکم برای گسترش قدرت در اوتار پرادش، محل زندگی ۲۰۰ میلیون هندی تبدیل شده است. به نظر بسیاری از کارشناسان و آگاهان، این سیاست یک زنگ خطر ملی است. هندوها و مسلمانان ده‌ها سال است که بر سر اینکه چه کسی باید محل قرار گرفتن معبد ماتورا را کنترل کند با هم بحث کرده اند که در مواردی به شورش‌های مرگبار بین دو گروه تبدیل شده است.

این همه ماجرا نیست، از وقتی حزب بهاراتیاجاناتا به رهبری نارندرا مودی بر سرکار آمده، قانون تبعیض‌آمیز و به شدت تنش‌زای حق شهروندی نیز معرفی شده که میلیون‌ها مسلمان را به خصوص در آسام و بنگال از حقوق اولیه خود محروم می‌کند. اتهام‌زنی هندوهای افراطی به مسلمانان در قالب جهاد عشق (وسوسه کردن دختران هندو برای ازدواج با جوانان مسلمان) نیز از دیگر موارد اختلافی دو طرف است.

در میان مقدس ترین شهرهای هندوئیسم، ماتورا در ۱۵۰ کیلومتری جنوب دهلی نو، زادگاه کریشنا، یکی از مهم ترین خدایان هندو است. در قرن هفدهم و در زمان امپراتوری مغول اسلامی، معبدی که در محل مشهور تولد او قرار داشت، ویران شد و مسجدی به نام عیدگاه شاهی جایگزین آن شد. درست کنار مسجد یک مجموعه معبد هندو هم در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. رئیس کمیته‌ای که عیدگاه را اداره می‌کند می‌گوید که در سال ۱۹۶۸ توافق‌نامه‌ای برای حل و فصل استفاده از این زمین به امضا رسید و این دو سازه مانند دو خواهر ایستادند تا زمانی که اقدام قانونی برای تخریب مسجد در سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

حالا اختلافات به لطف سیاست‌های حزب حاکم سر باز کرده و بیم آن می‌رود که کار به درگیری‌های خونین برسد. اکنون نگرانی مسلمانان شهر و ایالت این است که با به راه افتادن تظاهرات خیابانی در حمایت از نماینده حزب، دوباره شاهد حملات مرگبار به کسب و کار و خانه‌های خود از سوی هندوهای افراطی باشند.

مردم ایالت نگران هستند اتفاقات مسجد بابری در شهر ماتورا هم تکرار شود. شهر آیودیا صحنه خشونت‌های جمعی در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود که در آن بیش از ۲۰۰۰ نفر کشته شدند، این خشونت‌ها پس از آن رخ داد که گروهی از هندوها مسجد قرن شانزدهم بابری را که بسیاری از هندوها ادعا می‌کردند در زادگاه «راما» ساخته شده، تخریب کردند./۹۸۸/

ارسال نظرات