۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۷۰۱۸۱۳
آسوشیتدپرس:

انصارالله یمن، ناکامی‌های بایدن را در عرصه سیاست‌های خارجی افزایش داده است

انصارالله یمن، ناکامی‌های بایدن را در عرصه سیاست‌های خارجی افزایش داده است
جنبش انصارالله یمن با عزم خود برای پیشبرد اهدافش علیه امارات و عربستان، باعث تشدید ناکامی‌ها از سیاست خارجی بایدن شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به اینکه جنبش انصارالله یمن با حملات پهپادی و موشک‌های بالستیک فرامرزی، امارات را که کانون بانک‌ها و آسمان خراش‌های منطقه خلیج فارس شمرده می‌شود، به لرزه در آورده است، نوشت: آن‌ها (انصارالله) در فقیرترین کشور جهان عرب، دولت بایدن را با ناکامی‌های بیشتری در عرصه سیاست خارجی روبرو کرده اند.

مقامات آمریکایی در واکنش به سه حمله از این نوع در چند هفته اخیر، در حال بررسی مجازات‌های مالی جدید علیه جنبش انصارالله یمن و شخصیت‌های اصلی این گروه هستند که ممکن است تحریم‌های جدیدی در این هفته علیه آن‌ها اعمال شود. این جدید‌ترین مورد از تلاش‌های ناموفق دولت بایدن برای کشاندن رهبران انصارالله به مذاکرات صلح و خاتمه دادن به جنگ هشت ساله است. یمن، کشوری با جمعیت فقیر و شهر‌هایی با قدمتی چندین هزار ساله، اکنون گرفتار جنگ است.

تشدید تنش، یمن را به یکی از مناقشات خاورمیانه تبدیل و دولت و ارتش بایدن را عمیقاً در منطقه درگیر کرده است. این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، وعده داده بود تمرکز کاخ سفید را به آنچه دولتش به عنوان چالش‌های اصلی آمریکا می‌داند، به ویژه مقابله با افزایش قدرت چین، معطوف کند.

جنبش انصارالله روز دوشنبه و همزمان با سفر رئیس رژیم صهیونیستی، تازه‌ترین حملات هوایی خود را به امارات انجام دادند. سامانه‌های دفاع موشکی نیرو‌های امارات و نیرو‌های آمریکایی مستقر در امارات، برای رهگیری و انهدام این موشک‌ها وارد عمل شدند که سانسور خبری و تصویری رسانه‌های امارات حاکی از آن است که این سامانه‌ها چندان موفق نبودند.

مقامات آمریکایی از بایدن گرفته تا مقامات سطوح پایین تر، همگی در تلاش هستند تا به متحدان راهبردی خلیج فارس، از جمله عربستان و امارات، اطمینان دهند که از آن‌ها حمایت دفاعی خواهند کرد.

آمریکا از عزم جنبش انصارالله متحیر است

در پی حملات روز دوشنبه که به همراه عوامل دیگر یکی از علل افزایش قیمت جهانی نفت بود، بایدن در نشستی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «آمریکا از دوستان خود در منطقه حمایت خواهد کرد.» مقامات دولت بایدن از عزم جنبش انصارالله برای ادامه جنگ به منظور به دست گرفتن کنترل بیشتر یمن در برابر ائتلاف تحت سرکردگی عربستان متحیر شده اند؛ عربستانی که مجهز به تسلیحات پیشرفته آمریکایی است و می‌تواند تجهیزات نظامی چند صد میلیارد دلاری خریداری کند.

تیم بایدن، با ادعای دور کردن آمریکا از مداخله نظامی در جنگ یمن مدعی افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای مذاکرات صلح است. این در حالی است که پیشنهادات آن‌ها صرفا به سود متحدان سعودی و اماراتی‌شان است و جنبش انصارالله به دیپلمات‌های آمریکایی و ابتکار مذاکرات صلح آن‌ها بی توجهی نشان دادند و به جای آن حملات را تشدید کردند.

جرالد فایرشتاین، سفیر دولت اوباما در یمن از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ گفت: «آنچه امیدوارم... این است که دولت اکنون تشخیص داده است که راهبرد، چه درست باشد چه غلط، در فوریه ۲۰۲۱، کارساز نبوده است، و بنابراین آن‌ها باید رویکرد خود را تغییر دهند.»

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان که با انصارالله یمن می‌جنگد، حملات هوایی از جمله به صنعا، پایتخت تحت کنترل انصارالله را به تلافی حملات موشکی و پهپادی آن‌ها به امارات، که در پی حملات پراکنده به خاک عربستان انجام شد، تشدید کرده است. حملات هوایی تلافی جویانه بر تلفات غیرنظامیان جنگ افزوده و موجب شده است مقامات سازمان ملل و برخی دموکرات‌های کنگره آن را محکوم کنند. اما آن‌ها در متوقف کردن موشک‌های و حمله به هواپیما‌های بدون سرنشین انصارالله شکست خورده اند.

آیا حملات انصارالله تهدید ضمنی اسرائیل است؟

برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که این حملات تهدیدی ضمنی است که می‌تواند تل آویو را در تیررس انصارالله قرار دهد.

در راستای حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات، در مورد تشدید اقدامات نظامی آمریکا در دفاع از امارات، از جمله ارسال ناوشکن موشکی هدایت شونده یو. اس. اس. کول به ابوظبی و استقرار جت‌های جنگنده‌های پیشرفته صحبت کرد.

یک نیروی زمینی محلی تحت حمایت امارات در جنوب یمن اخیرا تا حدودی جلوی پیشروی‌های انصارالله در جنوب را گرفت. بسیاری بر این باورند که حملات برون مرزی انصارالله اکنون برای تحت فشار قرار دادن امارات برای دور کردن این نیرو‌ها از منطقه و تهدید اسرائیل است.

اما هیچ قدرت خارجی برای دخالت نظامی بیشتر در آنچه که تا کنون یک فاجعه انسانی و در عین حال یک نمایش جانبی راهبردی بوده است، تمایلی نشان نمی‌دهد.

پس از آنکه انصارالله حملات کنونی خود را به امارات آغاز کردند، بایدن ماه گذشته به خبرنگاران گفت در حال بررسی بازگرداندن نام انصارالله به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در آخرین روز‌های ریاست‌جمهوری خود نام انصارالله را در این فهرست گنجانده بود.

بایدن به عنوان یکی از اولین اقدامات خود، انصارالله را از فهرست تروریستی خارج کرد. عربستان و امارات فشار آورده‌اند تا آمریکا در این خصوص تجدید نظر کند. گنجانده شدن نام انصارالله در این فهرست مانع از آن می‌شود که دیگران با آن‌ها روابط مالی یا روابط دیگری داشته باشند. مخالفان می‌گویند که این نامگذاری تأثیر نا چیزی بر انصارالله دارد./۹۸۸

ارسال نظرات