۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۷۰۲۸۳۱
گزارش؛

طلبه دهه هفتادی که به داد حاشیه‌نشینان بیرجند رسید

طلبه دهه هفتادی که به داد حاشیه‌نشینان بیرجند رسید
خراسان جنوبی ـ طلبه دهه هفتادی در محله سراب در حاشیه شهرستان بیرجند به داد مردم محله رسیده است و مشکلات مختلف آنان را حل و فصل کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حاشیه‌نشینی در کنار شهرهای بزرگ کشور، همواره بستر معضلات و مشکلات فراوانی در سراسر کشور بوده است. آسیب‌های اجتماعی کلیدواژه مشهور برای حاشیه‌نشینان است که مردم این مناطق با انواع آن اعم از طلاق، اعتیاد، زندان و ... دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این مناطق، محله‌های موسی بن جعفر(ع) و سراب در کنار شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی است.

فدک؛ طرحی ابتکاری برای فعال شدن ۷ مسجد محله​

این روستا حدود ۵ هزار نفر جمعیت دارد و درگیر آسیب‌های اجتماعی مرسوم مناطق حاشیه‌نشینی است، اما ۴ سالی است که حال‌ و هوای این روستا تغییر کرده است. طلبه دهه هفتادی در سال ۱۳۹۶ به‌ عنوان امام پایگاه فرهنگی اجتماعی محله موسی بن جعفر(ع) و محله سراب می‌شود که از بدو ورود خود طرح «فدک» را کلید می‌زند. حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم حسینی واشان از ۴ سال پیش امام جماعت مسجد قائم(عج) می‌شود. او می‌گوید: «برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی از طریق هم‌اندیشی با کارگروه‌های مختلف اعم از روحانیون محل، هیأت امناء، بانوان، فرهنگیان، ورزشکاران و خیرین، مشکلات محله را احصاء کردیم و برای حل آن‌ها اقدام کردیم.»

ازدواج کنید، ولیمه‌اش با ما

از ابتکارات او این بود که طرحی را به عنوان طرح «فدک» برای حل مشکلات مردم ایده‌پردازی و آن را در بخش‌های مختلف برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی دو محله و ۷ مسجد اجرایی کرد. حسینی می‌گوید: «در بخش ازدواج با کمک هیأت امناء مسجد قائم(عج) محله موسی بن جعفر (ع) برای تسهیل ازدواج جوانان، سالن و آشپزخانه مسجد را برای مراسم عروسی ساده و بی‌آلایش به صورت رایگان در نظر گرفتیم.»

۲۰ دختر نیازمند را راهی خانه بخت کردم

این طلبه برای زوج‌های بی‌بضاعت و نیازمند جهیزیه هم تهیه کرده است. او می‌گوید: «در حد وسع و توان به لحاظ شرایط مالی و اقتصادی این روزها، تاکنون توانسته‌ایم برای ۲۰ دختر نیازمند، جهیزیه تهیه کنیم و زمینه‌ساز آغاز زندگی مشترک آن‌ها شویم. از سوی دیگر با کمک بزرگان و ریش سفیدان محله، موانع و معضلات پیش‌روی ازدواج جوانان را هم رفع کردیم. از سوی دیگر در طرح فدک برای تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق نیز کارگاه آموزش مادر و در کنار آن کارگاه آموزش برای بچه‌ها و همچنین کارگاه‌های مشاوره برقرار کردیم که در هرکدام روانشناسان موضوعات مختلفی را برای مردم مطرح کردند.»

۵۰۰ زن سرپرست خانوار برای اشتغال، توانمند شدند

این امام محله در زمینه اشتغال و اقتصاد مقاومتی هم برای مردم آستین بالا زده است. او کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مانند پرورش قارچ و زالو برای برادران و فعالیت‌ها و مشاغل خانگی برای بانوان مانند عروسک‌سازی، خیاطی، گلدوزی، نمدبافی، نقاشی روی سفال، چرم‌دوزی، حوله‌بافی و ... را برگزار کرده است. او می‌گوید: «بیشتر برنامه‌های کارآفرینی ما برای زنان سرپرست خانوار است و تلاش داریم بستری برای کارآفرینی آنان با توانمندسازی‌شان فراهم کنیم. در این ۴ سال ۵۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در دوره‌های ما شرکت کردند و توانمند شدند که می‌توانند با سرمایه خرد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در خانه خود روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشند. بسیاری از این زنان هم‌اکنون مشغول کار و کسب درآمد هستند.»

تأمین بازار فروش محصولات زنان سرپرست خانوار

حمایت این امام محله در حوزه تولید و اشتغال‌زایی به همین جا هم ختم نمی‌شود. او برای فروش محصولات خانگی این زنان هم دست به کار شده است. حسینی می‌گوید: «یکی از مغازه‌های مسجد محله را به فروش صنایع دستی بانوان محله اختصاص دادیم تا بازار فروش محصولات آن‌ها هم فراهم باشد.»

اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با اعتیاد

در زمینه حل معضل اعتیاد هم که یکی از آسیب‌های اجتماعی شایع این منطقه است، حسینی دست به کار شده است. او با همکاری پلیس مواد مخدر اقدام به برگزاری جلسات آموزشی و معرفی راهکارهای پیشگیری از اعتیاد، کارگاه های ترک اعتیاد و برپایی نمایشگاه با موضوع اعتیاد در مساجد محله می‌کند. او می‌گوید: «برای مقابله با این آسیب‌ها مشغول فرهنگ‌سازی هستیم تا بتوانیم این معضل را در سطح محله معرفی کنیم و نشان دهیم راه‌های درمان چیست و در فاز بعدی نیز به صورت عملیاتی وارد عمل خواهیم شد.»

هزینه دندانپزشکی برای محرومان رایگان شد

کرونا در این دو سال اخیر موجب شده تا تعداد اقشار نیازمند و محروم در هر منطقه و محله‌ای افزایش یابد. روستای سراب نیز از قاعده مستثنی نیست. این طلبه دهه هفتادی در این مدت تلاش کرده تا با برنامه‌های حمایتی مختلفی باری از دوش این افراد بردارد. او می‌گوید: «طرح ویزیت پزشک، تزریقات و آزمایشگاه، زالودرمانی، آرایشگاه و ورزشگاه، همگی به صورت رایگان را برای مردم محروم منطقه اجرایی کردیم. با هماهنگی صورت گرفته با پزشکان و مراکز درمانی هزینه دندانپزشکی برای محرومین و نیازمندان رایگان شده است.»

توزیع بسته معیشتی به صورت ماهانه برای نیازمندان

مسجد قائم(عج) ۵۰۰ خانوار نیازمند را هم زیر پوشش خود دارد که به صورت ماهانه به آن‌ها بسته معیشتی می‌دهد و همچنین به صورت هفتگی غذای گرم میان آنان و مستمندان توزیع می‌کند. حسینی می‌گوید: «با کمک خیرین و جلب کمک از نهادها و ارگان‌ها در قالب کمک‌های مومنانه توانستیم ماهانه یک بسته معیشتی میان نیازمندان و خانواده‌های زیر پوشش توزیع کنیم. برای این مهم علاوه بر کمک‌های مردمی متدین از کمک‌های خیرین و بنیاد برکت و غیره هم بهره بردیم.»

احداث پارک و کتابخانه در یک محله حاشیه‌شهر

در حوزه امنیت منطقه نیز حجت‌الاسلام حسینی با همراهی بسیج توانسته اقدامات خوبی برای ارتقاء وضعیت محله انجام دهد. او برای رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی محله نیز تلاش‌های زیادی کرده و در این سال‌ها توانسته با پیگیری‌های فراوان، پارک، کتابخانه و دیگر زیرساخت‌ها را در این محله حاشیه شهر برای محرومین احداث کند.  از ابتکارات دیگر این امام محله برای آموزش مسائل فرهنگی به کودکان، تشکیل یک اتاق فکر است. او می‌گوید: «در این اتاق فکر، محتوای مورد نیاز برای اساتید تولید می‌شود و تاکنون سه کتاب نیز برای کودکان آماده و تهیه شده است. برگزاری اردوهای فرهنگی و استعدادیابی، برنامه‌های ورزشی و مسابقات کتابخوانی و تدارک مهد آموزشی هنگام نماز برای کودکان، بخشی از این فعالیت‌هاست.»

تمام این اقدامات و برکات حاصل عمل به مسئولیت اجتماعی یک امام جماعت و امام محله است که حد وظایف و برنامه‌های خود را محدود به دیوارهای مسجد و نمازگزاران پشت سرش نمی‌داند و حد و مرز مسجد خود را به قول حاج قاسم سلیمانی کیلومترها بیرون از دیوار مسجد می‌داند و برای کمک به مردم و حل مشکلات آن‌ها قدم برمی‌دارد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
مرحبا
0
0