رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:
نقش شهید سلیمانی در استقرار صلح عادلانه و امنیت در منطقه بی بدیل است
حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور پیام مکتب شهید سلیمانی را استقرار صلح عادلانه دانست و گفت: تلاش شهید سلیمانی در غرب آسیا نشان داد که ایشان صلح را برای همه لازم میشمارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانیپور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در سومین کنفرانس بینالمللی «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» که از سوی مجمع جهانی صلح اسلامی برگزار شد ضمن تبریک فرارسيدن چهلوسومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامی و ايام الله دهه فجر گفت: در طول تاریخ، شخصیتهای تأثیرگذار بسیاری پا به عرصه گیتی نهادهاند ولی معدود افرادی هستند که موفق به فرهنگ سازی و ایجاد یک مکتب شدهاند. مکتبی که اولا اصالت داشته و ثانیاً مؤثر و ماندگار باشد.
وی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را از جمله شخصیتهای مکتب ساز در جهان معاصر دانست و افزود: این فرهنگ گرچه ریشه در آموزههای اصیل دینی خصوصا مکتب اهل بیت(ع) دارد ولی قرائت روزآمد از این فرهنگ اصیل در عصر حاضر مرهون شخصیت فرید سرداری است که به درستی لقب سردار دلها را گرفت. همان آن که سلوک و منش او در لسان رهبر عزیز انقلاب اسلامی به مکتب سلیمانی ملقب شد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعتماد به وعده الهی و شکیبایی در برابر ناملایمات، درهم تنیده بودن معنویت با سیاست، اعتقاد به نقش مردم و نگاه بینالمللی و جهانی، پاسداری از ارزشهای فطری و بشری نظیر صلح، عدالت و ظلم ستیزی و ولایت مداری را از شاخصها و ویژگیهای مکتب سلیمانی برشمرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: تبیین و تشریح هریک از این خصایص نیازمند ساعتها گفتگو است. به ویژه شاخص ولایت مداری و تشریح مفهوم بلند ولایت که از اصلی ترین و زیر بنایی ترین خصوصیات مکتب سلیمانی است.
وی با اشاره به پاسداری از ارزشهای فطری و بشری و مشخصاً «صلح عادلانه» در ویژگی مکتب سلیمانی گفت: تحولات دهههای اخیر در عرصه جهانی و منطقه بخوبی نشان میدهد که در عصر حاضر «صلح و امنیت» بیش از هر چیزی در معرض خطر و تهدید قرار دارد. به همین جهت آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، بررسی عوامل تهدید کننده صلح و امنیت و چگونگی دستیابی به صلح واقعی است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: کلمه «صلح» از جمله واژگانی است که استعمال آن به صورت خام، گرچه در وهله نخست مقبول و قابل تحقق به نظر میرسد، ولی با دقت نظر، از تعابیری است که بدون ذکر پسوند مناسب، غیر دست یافتنی و غیر قابل تحقق است. به عبارت دیگر معنای فهمیده شده و مورد انتظار از صلح، بدون ذکر پسوند لازم، نا تمام و ناکافی است.
حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور تأکید کرد: درست نظیر واژه دمکراسی که استعمال خام آن، مدتهاست که مقبولیت خود را از دست داده است. دمکراسی به معنای رای اکثریت و به عنوان یک ارزش، عملا پس از ظهور فاشیسم و نازیسم که در نوع خود مستند به رای اکثریت بودند، رنگ باخته است.
وی همچنین، بیان کرد: امروزه سخن از دمکراسی هدایت شده و مهار شده است. با این تفاوت که غرب تلاش میکند دمکراسی را با لیبرالیسم مهار کند و ما اعتقاد داریم که دمکراسی باید با دین کنترل شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوع «صلح» نیز حکایت مشابهای وجود دارد. امروزه صلح و امنیت ناپایدار را غیر سازنده میشمارند و به چالش میکشند و صلحی را مقبول میدانند که پسوند «پایدار» داشته باشد. اما به این مهم توجه ندارند که پایداری صلح لوازمی دارد که از امهات آن «عدالت» است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: از منظر متفکران شیعی، ارزش صلح و پایداری آن زمانی محقق میشود که حقوق انسانها و مظلومان در سایه عدالت تامین شود. سالهاست که در سرزمینهای اشغالی فلسطین سخن از صلح میرود ولی هیچگاه صلح پایدار شکل نگرفته است و این امر، دلیلی جز نادیده گرفتن «عدالت» ندارد و تا زمانی که حقوق مردم مظلوم فلسطین و حق برابر آنها در نظر گرفته نشود، شاهد صلح پایدار نخواهیم بود.
وی پیام مکتب شهید سلیمانی را استقرار صلح عادلانه خواند و گفت: در این مکتب، تعلقات قومی و نژادی، جای خود را به عدالت طلبی و تأمین حقوق تمامی مظلومین میدهد. مجاهدتهای شهید سلیمانی در غرب آسیا و حمایتهای او از اقوام و پیروان ادیان مختلف نشان داد که ایشان صلح را برای همه و در هرجا لازم میشمارد.
حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور افزود: اهمیت تلاشهای این شهید والامقام زمانی روشن تر میشود که شناخت درستی نسبت به ویژگیهای غرب آسیا و صلح و امنیت در این منطقه و تأثیر آن بر صلح جهانی داشته باشیم./۹۸۸/
ارسال نظرات