۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۷۰۵۵۷۵

جایگاه هوش مصنوعی در زندگی آینده انسان

جایگاه هوش مصنوعی در زندگی آینده انسان
از کاربرد‌های هوش مصنوعی در آینده می‌توان به اتوماسیون هوشمند و کاهش زمان انتظار مشتریان برای دریافت خدمات اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با گسترش هوش مصنوعی، نحوه کار، تعامل کسب‌وکار‌ها با فرآیندها، محصولات، کارمندان و مشتریان دچار تغییر شده است. شرکت‌ها به سمت دیجیتالی‌سازی همه بخش‌هایشان می‌روند. طبق پیش‌بینی گارتنر، درآمد بازار جهانی نرم‌افزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امسال به ۶۲ میلیارد دلار می‌رسد. این رقم نسبت به پارسال بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش information-age، سازمان‌ها و شرکت‌ها از مدت‌ها پیش استقرار هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از استراتژی تجاری خود شروع کرده اند. از اجرای فرآیند تلفیق بخش‌ها با هوش مصنوعی در شرکت‌ها می‌توان به اتوماسیون‌های هوشمند اشاره کرد. به گفته اریک تایری رئیس بخش تحقیقات و هوش مصنوعی Blue Prism، از کاهش زمان انتظار مشتری برای دریافت خدمات مالی گرفته تا بهبود خدمات مراقبت از بیماران همگی از تاثیرات هوش مصنوعی بر زندگی نسل بعدی بشر هستند.

هوش مصنوعی

با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند‌ها و ایجاد تحول در سازمان‌ها، مشتریان نسبت به وظایف اداری اولویت بالاتری دارند. برای مثال اجرای اتوماسیون هوشمند در شرکت ها، نحوه نگاه کسب‌وکار‌ها به نیروی کار و روش‌های کار را دستخوش تغییر کرده است. تولید ربات‌های دیجیتال یکی دیگر از کاربرد‌های هوش مصنوعی برای راحت‌تر کردن فعالیت‌های سازمان‌ها و ادارات هستند.

زندگی در آینده

کاربرد شبکه‌های خودمختار مبتنی بر هوش مصنوعی

تاکید به تغییر سرمایه انسانی و رفتن به سمت فعالیت‌های درآمدزا یا مشتری محور منجر به افزایش ظرفیت و چابکی و مقیاس پذیری منابع کل سازمان می‌شود. هوش مصنوعی با جایگزینی شبکه‌های محدودکننده و مستعد خطا و رهایی از تیم‌های فناوری اطلاعات با داشتن وظایفی از جمله پیدا کردن و رفع مشکلات به جای توانمندسازی افراد و ارتباطات بر بهبود کیفیت کسب‌وکار‌ها تاثیر گذاشته است. برای نمونه شبکه‌های خودمختار مبتنی بر هوش مصنوعی بدون دخالت انسان‌ها هدایت می‌شوند.

هوش مصنوعی در پزشکی

این قابلیت در مؤسسات ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی منجر به اتصال یک هلی‌کوپتر مدیواک به پزشکان روی سکوی هلی‌پاد می‌شود. همچنین بر روی پمپ‌های IV برای زنده نگه داشتن بیماران نظارت می‌کنند. از دیگر کاربرد‌های شبکه‌های خودمختار می‌توان به شخصی و سفارشی‌سازی کلاس‌های مدارس و نظارت بر حضور و غیاب دانش آموزان اشاره کرد. به گفته مدیرعامل و موسس Zowie، با ورود به عصر متاورس، تنها به نقاط داده دسترسی خواهیم داشت. به عنوان مثال، قفسه‌های یک سوپرمارکت در دنیای متاورس برای هر فرد به طور خاص چیده می‌شوند.

هوشمندسازی مدارس

هوش مصنوعی در صنعت

به گفته الکس هاسلی مدیر عامل و بنیانگذار سلدون، بالاترین پتانسیل تحول‌آفرین هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی نهفته است. در حال حاضر نرخ پذیرش تغییر در این صنعت ۳۶ درصد است. همچنین صنایعی مانند ساخت و ساز و لجستیک از مدل‌های ML برای بهینه سازی خدمات خود استفاده می‌کنند. در صنعت ساخت و ساز از ML برای افزایش دقت برآورد‌ها هنگام برنامه ریزی پروژه ها، بهبود ایمنی کارگران و شناسایی خطرات بالقوه محل برای جلوگیری از حوادث استفاده می‌شود. دسترس پذیری هوش مصنوعی در آینده به دلیل ورود فناوری‌هایی مانند بازار‌های هوش مصنوعی، کیت‌های سازنده/معلم هوش مصنوعی و پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی با کد/بدون کد بیشتر می‌شود.

لجستیک

رهبران چهارمین انقلاب صنعتی

طبق آمار، پارسال از هر سه شرکت، یک شرکت از هوش مصنوعی استفاده کرده است.‌ می‌توان از اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و جلوگیری از خرابی ماشین‌های صنعتی و بهبود عملکرد ماشین از طریق تجزیه و تحلیل استفاده کرد. به گفته سار یوسکوویتز مدیر عامل Augury، هوش مصنوعی در کنار فناوری‌هایی مانند اتوماسیون هوشمند و اینترنت اشیا از رهبران چهارمین انقلاب صنعتی هستند. سنسور‌های تعبیه شده در دستگاه‌ها و ابزار آلات صنعتی، لرزش، دما و داده‌های مغناطیسی را ضبط می‌کنند.

اینترنت اشیا

البته یکی از تاثیرات هوش مصنوعی در آینده، جایگزینی ماشین‌ها و ربات‌های هوشمند به جای انسان‌ها هستند. خطری بالقوه که نیرو‌های کار را تهدید می‌کند. طبق آمار در سال ۲۰۳۰ ربات‌ها در ۲۱ درصد مشاغل ژاپن، ۳۰ درصد در انگلیس و ۳۵ درصد در آلمان حضور دارند.

ارسال نظرات