۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۰۶۹۰۷
سفیر سابق پاکستان در ایران مطرح کرد؛

روابط مردمی تضمین دوستی ایران و پاکستان/ مرزهای مشترک راهکار تحکیم تجارت

روابط مردمی تضمین دوستی ایران و پاکستان/ مرزهای مشترک راهکار تحکیم تجارت
خانم رفعت مسعود به عنوان بانوی دیپلمات پاکستانی روابط نزدیک میان ملت‌های دو کشور را تضمین قوی برای دوستی ابدی دو همسایه دانست و بر لزوم تحکیم آن تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «رفعت مسعود» به عنوان بانوی دیپلمات پاکستانی و اولین سفیر زن کشورش در جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیک میان ملت‌های دو کشور را تضمین قوی برای دوستی ابدی دو همسایه دانست و بر لزوم تحکیم آن فارغ از فشارهای خارجی تاکید کرد و مرزهای مشترک را ظرفیتی عالی جهت گسترش همکاری‌های تجاری دانست.

خانم «رفعت مسعود» فعالیت ۳۵ ساله را در کارنامه دیپلماتیک خود دارد و اولین ماموریت خود در خارج از پاکستان را در سال ۱۹۹۱ و از انگلستان آغاز کرد و آخرین آن را به عنوان سفیر پاکستان در تهران به سرانجام رساند.

رفعت مسعود همزمان با آغاز کار دولت جدید پاکستان روز چهارشنبه طی مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد حضور نزدیک به یک سال و نیم خود در ایران را بهترین لحظات زندگی و همچنین فعالیت حرفه‌ای خود توصیف کرد و افزود: فارسی در حقیقت زبان مادری من است، اجداد ما نزدیک به ۳۰۰ سال پیش از سرزمین ایران به شبه قاره آمده و ما تا امروز گویش به فارسی با یکدیگر را پابرجا نگه داشته‌ایم.

این بانوی دیپلمات که از مرداد ۹۷ تا اواسط آبان ۱۳۹۸ به عنوان سفیر پاکستان در تهران خدمت کرده است، دوستی دیرینه و همچنین روابط مردمی ایران و پاکستان را سرمایه اصلی و تضمین دوستی ابدی دو کشور همسایه دانست و بر لزوم مراقبت از این مناسبات و جلوگیری از هرگونه گزند ناشی از دخالت طرف‌های ثالث و یا فشارهای خارجی تاکید کرد.

رفعت مسعود معتقد است که دولت‌های مختلفی در هر دو کشور بروی کار آمده و سپس جای خود را به دولت بعدی می‌دهند اما این مرزهای مشترک ایران و پاکستان و مردم دو کشور هستند که تا ابد کنار هم زندگی می‌کنند لذا ما باید روی ملت‌های همدیگر سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود که شاید در گذشته شاهد چالش‌هایی در مسیر توسعه روابط و بهره برداری از ظرفیت‌های یکدیگر وجود داشت اما امروز با اطمینان قلب می‌توانیم بگوییم که روابط حسنه ایران و پاکستان وارد مرحله جدیدی شده و مسیر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، بازرگانی، مراودات مرزی، دفاعی، امنیتی و مبارزه علیه تروریسم هموار شده است.

تجارت ایران و پاکستان جان تازه‌ای گرفته است

سفیر سابق پاکستان در ایران با یادآوری گشایش ۲ گذرگاه مرزی میان دو کشور در طول یکسال گذشته آن را موجب تسهیل رفت و آمد مردم از جمله زائران و جامعه گردشگری ایران و پاکستان دانست و افزود: تاسیس بازارچه‌های مرزی و تقویت زیرساخت‌ها از سوی هر دو کشور جان تازه‌ای به فعالیت‌های بازرگانی و تجاری یکدیگر می‌بخشد.

وی اظهار داشت: رایزنی‌های بسیاری میان تهران و اسلام‌آباد در طول سال‌های گذشته درباره معضل تروریسم، مدیریت مرزی، همکاری‌های امنیتی، روابط تجاری، بازرگانی و مسائل تعرفه‌ای صورت گرفت و خوشبختانه نتایج مثبتی از آن حاصل شده و سفیران دو کشور کارهای قابل اطمینانی برای پیشبرد اهداف مشترک و تقویت بیش از پیش روابط انجام می‌دهند.

رفعت مسعود با ابراز خرسندی از تردد مجدد زائران پاکستانی به مقصد شهرهای ایران، خواستار اتخاذ گام‌های انقلابی برای توسعه صنعت گردشگری میان ۲ همسایه شد و افزود: ایران جایگاه ارزنده‌ای میان پاکستانی‌ها دارد و به اعتقاد من جای زیادی برای توسعه گردشگری و معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و توریستی ایران و پاکستان وجود دارد که باید روی آن کار شود.

وی اظهار داشت: سازوکار تهاتر تاثیر مطلوبی در بخش سرمایه گذاری میان دو کشور نخواهد گذاشت، ما باید تبادل مالی را تقویت کنیم و برای پیشبرد این گزینه تجارت با «ارز محلی» پیشنهاد می‌شود، سازوکاری که پاکستان در تجارت با چین نیز از آن استفاده می‌کند.

این بانوی دیپلمات افزود که مقامات پاکستانی مصمم به یافتن راهکارهایی برای تقویت تجارت با ایران و رفع موانع در این مسیر هستند هر چند چالش‌های ناشی از صندوق بین المللی پول و یا گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مشاهده می‌شود اما نمی‌توان تجارت دوجانبه را به دلیل ملاحظات جهانی متوقف کرد یا از روند آن کاست.

وی ازسرگیری قطار باری اکو میان اسلام‌آباد-تهران-استانبول را امیدبخش و عاملی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دانست و افزود: با توجه به تحریم‌های ضدایرانی و تبعات آن بر فعالیت‌های اقتصادی از جمله مبادلات بانکی طرح‌هایی مانند قطار اکو، تهاتر و استفاده از ارزهای محلی به عبور از چالش‌های مذکور کمک فراوانی خواهد کرد.

ایران و پاکستان اجازه عرض اندام به دشمنان امنیت را نمی‌دهند

رفعت مسعود با ابراز اطمینان از پیشرفت در همکاری‌های امنیتی تهران و اسلام‌آباد به ویژه رفت و آمد هیات‌های بلندپایه نظامی ایران و پاکستان به کشورهای یکدیگر، تاکید کرد: تقویت همکاریهای اطلاعاتی میان ۲ همسایه حائز اهمیت است و البته برای پیشبرد این راهکار سفرهای بسیار موثر و پرباری از سوی مقام‌های نظامی و امنیتی ایران و پاکستان صورت گرفته است.

وی با یادآوری دو سفر رسمی فرمانده فعلی ارتش پاکستان به تهران، ۲ سفر رسمی سردار باقری به اسلام‌آباد، رایزنی‌های امنیتی و سفر اخیر وزیر کشور ایران به پاکستان، گفت: هر دو همسایه ثابت کرده‌اند که اجازه عرض اندام به مفسدان و دشمنان امنیت به ویژه عوامل تخریب فضای صلح و آرامش در مرزهای مشترک را نداده و در آینده نیز با قدرت علیه هرگونه خرابکاری برخورد خواهند کرد.

پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد اظهار داشت: کمک و همیاری نیاز اصلی ایران و پاکستان برای عبور از هرگونه بحران‌سازی از سوی دشمنان روابط دو کشور است و از این طریق می‌توانیم جلوی هرگونه بی‌اعتمادی را بگیریم.

احیای برجام و گشایش در مناسبات تهران-اسلام‌آباد

رفعت مسعود با حائز اهمیت دانستن مذاکرات وین و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ، اظهار داشت: فعال‌سازی توافق هسته‌ای مسیر همکاری‌های آزاد ایران و پاکستان در حوزه اقتصاد از جمله پیشبرد خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان را هموار می‌کند.

وی معتقد است که پاکستان به شدت نیازمند انرژی است و ما طرح انتقال گاز از ایران را آسان‌ترین و به صرفه‌ترین پروژه برای تامین نیازهای خود می‌دانیم البته مشکلاتی در مسیر پیشبرد این طرح بزرگ وجود دارد اما تکمیل این پروژه در راستای منافع ملی پاکستان خواهد بود.

غرب دنبال چرایی حمله پوتین به اوکراین باشد

سفیر سابق پاکستان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات منطقه به ویژه تداوم جنگ اوکراین و پیامدهای آن بر اقتصاد جهانی به ویژه تاثیرات آن بر کشورهای درحال توسعه، گفت: ما مخالف راهکارهای نظامی هستیم لذا بازیگران بااثر باید پوتین را به توقف جنگ علیه اوکراین ترغیب نمایند.

وی خطاب به قدرت‌های غربی از جمله اروپایی‌ها گفت: حمله روسیه به اوکراین تبعات زیادی به همراه دارد ولی باید از اروپایی‌ها بخواهیم که دنبال چرایی حمله پوتین باشند. لذا غرب باید جلوی چنین رویارویی‌ها را در آینده بگیرد.

خانم رفعت مسعود با اشاره به چهل و هشتمین اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی که ماه گذشته به میزبانی دولت پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شد، گفت: فلسطین، کشمیر، مقابله با اسلام هراسی و دفاع از آرمان‌های ملت‌های مسلمان باید در دستور کار سازمان همکاری اسلامی قرار گیرد و ما خواستار تبعیت این سازمان و اعضایش به اصول مشخص شده آن هستیم.

وی تاکید کرد: سازمان همکاری اسلامی هرگز جای تصفیه حساب یا تامین منافع سیاسی یکجانبه نیست و این سازمان نباید از اهداف خود منحرف شود.

اوضاع افغانستان بیانگر شکست غرب است

رفعت مسعود درخصوص اوضاع افغانستان و قدرت نمایی طالبان گفت: آنچه ما امروز در افغانستان شاهد هستیم بیانگر شکست نیروهای دولتی در مقابل طالبان، شکست غرب و در مقابل قدرت یابی نیروهای طالبان است.

وی افزود: البته طالبان نیز دچار اختلافات درون گروهی است، عناصر تندرو هنوز میان آنان حضور دارند اما باید بدانند که اکنون وضعیت سال ۱۹۹۹ نیست و گروه طالبان باید مسئولیت پذیر باشد.

این دیپلمات پاکستانی اظهار داشت: تصرف یک کشور شاید آسان باشد اما کنترل و مدیریت آن بسیار دشوار خواهد بود. طالبان با چالش حضور عناصر تروریستی در خاک افغانستان روبرو است که موجب تهدید علیه همسایگان می‌باشد.

وی خطاب به کشورهای غربی گفت که آنان باید به طالبان فرصت داده و راه تعامل با آنان را درپیش بگیرند تا مسیر اعتمادسازی و کسب اطمینان نیز مهیا شود./۹۸۸/

ارسال نظرات