۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۷۰۷۵۴۹
یادداشت؛

تجارت پر سود

تجارت پر سود
از لحن سخیف و تمسخر آمیز خانم هاشمی که مصداق توهین به نبی مکرم اسلام است می‌گذریم، اما از تحریف تاریخ و ارزیابی رسول خدا با شاخص اقتصاد سرمایه داری نمی‌توان گذشت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، روزی مردی برای سخنرانی به جمعی دعوت شده بود. وقتی شروع به صحبت کرد، اول از همه لب به اعتراض گشود که چرا دیوارها و پرده های سالن این همه کثیف است؟ چرا مدعوین به نظافت و پاکیزگی اهمیت نمی دهند و با لباسهای کثیف وارد این جلسه شده اند؟ همه حضار از این سخنان تعجب کرده بودند و البته متوجه نمی‌شدند که چرا آن سخنران چنین حرفهایی می‌زند. ناگهان یکی از حضار که از همه به فرد سخنران نزدیکتر بود بلند شد و کاغذی به فرد سخنران داد. روی آن کاغذ نوشته بود «لطفا عینک خود را تمیز کنید!».

بله، گاهی ما با عینکی دنیا را نگاه میکنیم که واقعیت را جور دیگری به ما نشان می‌دهد.  وای از آن زمان که کسی همه دنیا را با عینک کثیف خود ببیند و تصور کند حقیقت آن چیزی است که می‌بیند.

اخیرا فیلمی از خانم فائزه هاشمی در فضای مجازی منتشر شده است که وی در خلال گفتگو با فردی، ناگهان ادعا میکند «پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله اموال حضرت خدیجه سلام الله علیها را حرام (حیف و میل) کرده است زیرا او تاجر نبوده و فقط پیامبری میکرده است.»

 

تجارت پر سود

از لحن سخیف و تمسخر آمیز خانم هاشمی که مصداق توهین به نبی مکرم اسلام - و در صورت تشخیص قاضی، موستوجب حد است - می‌گذریم، اما از تحریف تاریخ و ارزیابی رسول خدا با شاخص سرمایه داری که مصداق تهمت و افترا به اولیای الهی است، نمی‌توان گذشت. زیرا سالهاست که خاندان هاشمی با ترویج همین نوع نگاه در جامعه و تحمیل آن بر سیاستهای اقتصادی کشور، بانیان وضع نابسامان اقتصادی امروز و پیامدهای سنگین آن همچون افزایش شکاف طبقاتی، تورم، رکود و حتی اثربخشی تحریمهای ظالمانه دشمنان شده است.  

اگر خانم هاشمی کمی تاریخ خوانده بود متوجه می‌شد که رسول گرامی اسلام که به امین شهرت یافته بود، پیش از نبوت، از تجّار معروف و امانت داری بوده است که حضرت خدیجه اموال و مال التجاره اش را، نه برای پیامبری اش بلکه برای امانتداری و قدرت تجاری اش، به او می­‌سپرد و امین مکه هر بار با سودی پاک و فراوان، سربلند از سفر تجاری بازمی‌گشت. آنچه در کتابهای تاریخی آمده است این است که حتی پیامبر در سفرهای تجاری، بیش از سایر تجار سود می­کرد و غلام حضرت خدیجه علت این سود را نظم در کارها، حسابرسی و عقل و درایت فراوان محمد امین (ص) در تجارت می‌دانست. (تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت، ص 68 و 69؛ الطبقات الکبیر، فارسی، ج 1، 118 و 119) شاید ازدواج حضرت خدیجه جوان با پسر عبدالله و آمنه که پیش از پیامبری او انجام شده نیز برای همین خصال نیکو بوده است.

پس چطور خانم هاشمی با لحنی به دور از ادب و گفتاری غیر علمی و بدون تحقیق، ادعا می‌کند پیامبر (ص) تاجر نبوده و اموال حضرت خدیجه را نابود کرده است؟!!!

جواب این سئوال سراسر شگفتی و تعجب، در همان عینک کثیفی است که دختر هاشمی رفسنجانی به چشمانش زده است.

او به عنوان زنی ثروتمند و شاید یکی از ثروتمندترین زنان و مردان ایران (که البته چندان روشن نیست این همه ثروت از کدام تجارتخانه بدست آمده است!) ثروت را برای تجارت، تجارت را برای سود و البته سود را برای ثروت میخواهد و در این دور باطل تفکر سرمایه داری گرفتار شده است و نه تنها رفتار سیاسی و اقتصادی اش را بر این مبنا تنظیم کرده است، بلکه حتی تاریخ اسلام و رفتار رسول خدا را نیز با همین عینک معیوب سرمایه داری نگاه و تحلیل می‌کند. بنابراین حق دارد هرگز متوجه نشود که حضرت خدیجه و امین تجاری اش حضرت محمد (ص) تاجران خوبی بودند ولی سود تجارت را برای خدمت به خلق خدا میخواستند نه ثروت اندوزی حریصانه و بی مصرف. این همان نقطه کانونی اختلاف نظام اقتصاد سرمایه داری و نظام اقتصاد اسلامی است. در اقتصاد اسلامی، خلق ثروت امری پسندیده و ارزشمند است ولی ارزش ذاتی ندارد بلکه ارزش خود را از نسبتش با اندیشه توحیدی و الهی و نتایج حاصل از محل مصرف نهایی آن ثروت بدست می آورد.

وجود همین نگاه توحیدی به تجارت بود که موجب شد خدا به مال پیامبر (ص) و همسر گرامی‌شان برکت و به تجارتشان سود فراوان دهد و آنها نیز در زمان لازم، ثروت خود را به کمک مسلمانانی آوردند که در تحریم شعب ابیطالب گرفتار شده بودند.

اما متأسفانه وقتی جهان را با عینک کثیف زراندوزی و سرمایه داری نگاه کنی، نه حاضری خودت در دوران سخت تحریمها در کنار مردم بایستی نه از خودگذشتگی و فداکاری حضرت خدیجه سلام الله علیها را میفهمی و بی ادبانه آن را حرام کردن ثروت می‌خوانی و نه حتی حاضری قبل از تهمت و ادعا، یک عبارت ساده تاریخی در مورد تجارتهای پر سود حضرت محمد امین (ص) را بخوانی. دیگر چه جای انتظار که آن قدر معرفت داشته باشی تا بفهمی که حضرت خاتم النبیین، محمد مصطفی (ص) بهترین تاجری بود که مکه و حتی جهان به خود دیده است؛ زیرا او با مال التجاره همسرش هم ثروت دنیایش را چندین برابر کرد و هم با هزینه کرد آن سودهای فراوان و با برکت در راه خدا، هم دنیای امروز من و شما را به نور اسلام معطر نمود و هم کاخی بی بدیل برای همسرش در بهشت برین بنا نمود. و چه تجارتی پر سودتر از این؟

محمدحسین پیشاهنگ

محمدحسین پیشاهنگ
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
رسول خدا درباره راههای معاش فرموده بود بیشترین برکت و روزی در تجارت قرار دارد. پس چطور ادعا می‌کند حضرت تجارت نمی‌دانست. پیامبر هم تاجر بود و هم به تجارت توصیه می‌کرد.
2
0
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

البَرَکةُ عَشَرةُ اجزاءٍ تِسعَةُ اعشارِها فِی التِّجارة[بحارالانوار، ج 61، ص 118.]

برکت ده قسمت است و نُه قسمت آن در تجارت است.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
سلام علیکم
پیامبر داشت به امت میفهماند که این خرج کردن در راه اسلام و خداوند روش درست است و حرام کردن نیست..متاسفانه ایشون مطلب رو نگرفتن
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
تمام این کارهای این خانم فقط و فقط برای دیدن شدن است.
1
0
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
توهین همزمان فائزه هاشمی رفسنجانی به پیامبر رحمت صلی الله علیه وآله وسلم و توهین سوئد به قرآن کریم، ازیه جنسه،لعنت خدا دشمنان خداورسولش
1
0
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کیه که ندونه فائزه هاشمی و سایر دوستان برانداز دچار مرگ سیاسی شده اند و الان هم به هر دری می زنن تا یه محکومیتی، حبس خانگی یا ... گیر بیارن که بتونن یه روزنه امیدی پیدا کنن تا دفعه بعد از فراموشی تاریخی ما سواستفاده کنن و با شعار رفع حصر و آزادی فلانی وارد بشن. ضمن محکومیت توهینای ایشون و سایر دوستانش معتقدم اینا معتقدن بدنامی بهتر از بی نامی است.
0
0
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
به احتمال زیاد ایشان قصد دارند بقیه عمر خود را در کشور دانمارک یا سوئد سپری نمایند در نتیجه برای اخذ ویزای بلند مدت ناگزیرند که رزومه پرباری را به سفارت این کشورها ارائه نمایند که ایشان بهترین اقدام را توهین به ساحت پیامبر اسلام تشخیص دادند و این اقدام را عملی ساختند.
1
0
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
سلام به همه
بنظرم یکی از اهداف این فرد اینه که تو فضای مجازی اسمش بره بالا و معروف بشه و ضد انقلابی ها رو با انقلابی ها در گیر کنه و آشوب درست کنه....
فکر کنم بهتر باشه تو فضای مجازی زیاد بهش بها ندیم
مقامات قضایی بهش حتما رسیدگی میکنن...
چون حکم این فرد حداقل ۵ سال زندانه....
1
0
علی اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
خون پاک شهدا قطعا دامن فائزه هاشمی رو خواهد گرفت .این جمله رو یادداشت کنید
0
0
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
با سلام واقعا خیلی بی شرمه نباید راحت از کنار این موضوع گذشت قوه قضاییه باید به عنوان مدعی العموم این زن رو دادگاهی کنه
1
0
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
اینگونه اظهار نظر ها نشانه جهل گوینده است و متاسفانه برخورد جدی هم باهاش نمیشه، حالا صرف این که این خانم دختر هاشمی بوده آیا نباید به لجن پراکنی هاش رسیدگی بشه؟ محاکمه این افراد باید تبدیل به درخواست عمومی بشه تا هر ناکسی به خودش اجازه اظهار نظر در مورد پیامبر و ائمه معصومین نده. # محاکمه فائزه
1
0
محمد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
واقعا کسی نباید این زن را بعنوان هتاک به ساحت عظیم حضرت رسول اکرم(ص) مجازات کنه ؟اگر این حرف را یک غربی میزد همه اعتراض می کردند ...امان از این خانواده که همش شر بود
2
0
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
خداروشکر که چهره منافق این خانواده ی تشنه قدرت و ثروت روز به روز بیشتر برای مردم عیان میشود.
2
0
امیرعلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
کسی که همه ثروتش را از اقتصاد سرمایه داری و نظام طبقاتی دارد کی و کجا میتواند تجارت پر سود رسول خدا را درک کند؟
2
0
ناشناس
Lithuania
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
عجولانه برخورد میشه
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
خوبه به خطای آقای رائفی پور هم که در همین ایام نسبت به فضائل حضرت امیرالمومنین علیه اسلام داشتند نیز پرداخته شود
1
0