۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۷۰۹۰۷۲

کار کشیدن از مغز مانع دچار شدن به زوال عقل می شود

کار کشیدن از  مغز مانع  دچار شدن به زوال عقل می شود
یک مطالعه در ژاپن نشان داد که بین تحصیلات عالی و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط وجود دارد.

به گزارش خبرگزار رسا به نقل از جام جم آنلاین، محققان بررسی کردند که چگونه نرخ زوال عقل در ژاپن در طول زمان تغییر خواهد کرد. آنها دریافتند که پیشرفت تحصیلی ممکن است خطر زوال عقل را پیش بینی کند.

ژاپن پیرترین جمعیت جهان را دارد. در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۹.۲ درصد از جمعیت آن، حدود ۳۶ میلیون نفر، بالای ۶۵ سال داشتند و تخمین زده می‌شود که ۳.۵ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا باشند. در سال ۲۰۱۲، ۳ میلیون نفر دچار ضعف و سستی تخمین زده شده بودند.

تا سال ۲۰۵۰، ۱۶ درصد از جمعیت جهان بیش از ۶۵ سال سن خواهند داشت، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ تنها ۸ درصد بود. با افزایش سن جمعیت، محققان انتظار دارند که زوال عقل و نرخ ضعف و سستی نیز افزایش یابد.

پیش‌بینی اینکه چگونه ممکن است بار بیماری در کنار پیری جمعیت افزایش یابد، می‌تواند به سیاست‌گذاران در بهبود مراقبت‌های بهداشتی برای سالمندان کمک کند.

به گفته محققان دانشگاه توکیو، افزایش سطح تحصیلات ممکن است عامل مهمی در کاهش نرخ زوال عقل باشد. تا سال ۲۰۳۵، بیش از ۶۰ درصد از مردان فارغ التحصیل دانشگاه خواهند بود. درحالیکه در سال ۲۰۱۶، تنها ۴۳ درصد از مردان ۵۵ تا ۶۴ ساله تحصیلات دانشگاهی داشتند.

متخصصان بر این باورند که یک مورد از هر ۳ مورد ابتلاء به زوال عقل با اصلاح دوازده «عامل پرخطر قابل اصلاح» برای زوال عقل (تحصیلات پایین، فشار خون بالا، اختلال شنوایی، سیگار کشیدن، چاقی میانسالی، افسردگی، عدم تحرک فیزیکی، دیابت، انزوای اجتماعی، مصرف الکل، ضربه به سر و آلودگی هوا) قابل پیشگیری است.

محققان افزودند: یافته‌های آنها نمی‌تواند توضیح دهد که چرا و چگونه سطح تحصیلات بر شیوع زوال عقل تأثیر می‌گذارد.

منبع: مهر

ارسال نظرات