۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۷۰۹۱۲۴

همه کتاب‌ها درباره قاسم سلیمانی در نمایشگاه کتاب

همه کتاب‌ها درباره قاسم سلیمانی در نمایشگاه کتاب
در نمایشگاه کتاب همه کتاب‌ها درباره قاسم سلیمانی به فروش می‌رسند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، صبح سیزدهم دی‌ماه سال 1398 بود که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله‌ هوایی هلی‌کوپترهای آمریکایی در حوالی شهر بغداد ترور شد. به باور علاقمندان آن سردار، مرگ وی شهادتی بود که نصیبش شد و خون او دست انتقامی برای آمریکا خواهد بود، خواه دونالد ترامپ به عنوان عامل اصلی ترور در صحنه سیاست آمریکا باشد یا نباشد.

همان‌طور که اشاره شد بعد از واقعه ترور سلیمانی درباره این شخصیت سیاسی- نظامی کتاب‌های زیادی در بازار نشر ایران به رشته تحریر درآمدند. آثاری که هرکدام برای مخاطبانی خاص می‌کوشند به معرفی این چهره اثرگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازند و از ابعاد مختلفی او را به جامعه ایرانی و جهانی بشناسانند.

 از آنجایی که از همان سال 1398 گزارش‌هایی مبنی بر شیوع کرونا در کشور منتشر شد و از سال 1399 نمایشگاه‌ کتاب تهران به شیوه حضوری تعطیل شد، آثار مرتبط با قاسم سلیمانی هیچ‌گاه فرصت عرضه در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، یعنی نمایشگاه حضوری کتاب را پیدا نکرده‌اند و امسال برای اولین بار است که ناشران آثار خود را مستقیم در پیشخوان غرفه‌ها قرار می‌دهند و بازدیدکنندگان از بین آثار متعدد دست به انتخاب خواهند زد.

در این گزارش گزیده‌ای از آثار تالیفی در ژانرهای مختلف درباره قاسم سلیمانی (قابل عرضه در نمایشگاه کتاب امسال) از بین حدود 300 کتاب مرتبط معرفی شده امید می‌رود در خرید امسال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب راهنمای خوبی باشد:

معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی

کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی»، اثری درباره دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی قاسم سلیمانی است. محمد جواد رودگرکوهپر این کتاب را در 244 صفحه تالیف کرده و موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر آن را برای چاپ و انتشار آماده کرده است.

کتاب شامل 5 فصل بوده که در فصل اول پیرامون معنویت متعالیه در مکتب سلیمانی با تاکید بر قرائت شهید مطهری صحبت شده است. فصل دوم به سراغ مولفه‌های عرفان اجتماعی در مکتب سلیمانی می‌رود و فصل سوم شواهدی قرانی و روایی درباره سبک زندگی سردارسلیمانی مطرح شده‌اند. در فصل چهارم نویسنده کوشیده از مقاومت سردار سلیمانی یک معیار به دست مخاطب کتابش بدهد و در فصل آخر نویسنده 5 گزاره گدازنده از زندگی سردار سلیمانی به مخاطب داده که می‌توان گفت بیشتر حال و هوایی معنوی دارد.

ترور بزرگ تاریخ

کتاب «ترور بزرگ تاریخ: براساس لایحه درخواست مجازات آمران، عاملان و مباشران ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان» یک اثر به قلم سرهنگ پاسدار حسن باقری بودکه در 120 صفحه به عنوان یک اثر حقوقی به شمار می‌آید. کتاب تلاش دارد به ابعاد تروریستی حمله به کاروان خودروهای قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بپردازد. در واقع محتوای این کتاب یک کیفرخواست برای مجازات عاملان جنایت‌شان است.

نگارنده کتاب با بهره‌گیری از مبانی حقوقی در اثر خود جنایت را در مقیاس و تراز حقوق بین‌الملل با مهارت و چیره دستی به رشته تحریر درآورده است. این اثر ضمن واکاوی علت حضور آمریکا در عراق و سوریه و در مجموع کشورهای خاورمیانه تاثیر این حضور بر ایران را هم مورد بررسی قرار داده و در ادامه تروریست دولتی را توضیح داده و به مباحث اصلی‌تر در کتاب پرداخته است. در بخش ضمائم کتاب وصیت‌نامه سردار سلیمانی نیز چاپ شده است.

برسد به دست حاج قاسم

کتاب «برسد به دست حاج قاسم: نامه جوانان و نوجوانان به شهید حاج قاسم سلیمانی» در موسسه روایت فتح چاپ شده است. این کتاب را لیلی زهدی آماده کرده و جلد کتاب طرحی همچون پاکت‌های پستی قدیمی دارد. این کتاب ویژه نوجوانان و جوانان است. کلمات این کتاب گوشه‌ای از محبت و علاقه فرزندان این سرزمین به سردار سلیمانی است.

غیرت انقلابی

کتاب «غیرت انقلابی» اثری از انتشارات دارخوین است که علیرضا عسگری زاده، حامد شاه‌مرادی و فاطمه علی‌پور دهاقانی آن را به رشته تحریر درآورده‌اند.

در بخش ابتدایی کتاب می‌خوانیم: تقویت محور مقاومت در جهان به ویژه سوریه و عراق از حاج قاسم سلیمانی شخصیتی محبوب نزد همه آزادگان و مظلومان جهان ایجاد کرده است. تاریخ شفاهی که امروز بیش از هر زمان دیگر، سخت مورد توجه قرار گرفته باید تمامی توان خود را برای معرفی چنین شخصیت های طراز اولی به کار گیرد و در این راه از تمامی سلایق و ظرفیت ها مدد جوید تا آن گونه که شایسته است در ذهن ها جای گیرند.... او در سخنانی، خود را سرباز صفر ولایت و نظام جمهوری اسلامي ملت شجاع و عزیزتر از جان خود معرفی کرده و از خداوند سبحان خواسته است تا آخر عمر در همین جایگاه «سربازی» بماند... کوتاه سخن آن که امروز کار به جایی رسیده که هرگاه ظلم و ستمی بر دنیای اسلام می رود و مردمی مظلوم مورد ستم قرار می‌گیرند چه عراق و چه سوریه با فلسطین و یا هر گوشه از جهان اسلام، همه نگاه ها به سوی حاج قاسم سلیمانی خیره می شود و چهره و کلام او همواره نوید بخش انتقامی سخت از دشمن و مایه آرامش ستم دیدگان است...»

حاج قاسم سلیمانی از ولادت تا شهادت

کتاب «حاج قاسم سلیمانی از ولادت تا شهادت» اثری ویژه مخاطب کودک است که انتشارات استقامت آن را در 44 صفحه آماده کرده است. پدیدآورندگان این کتاب علی باباجانی و طاهر خوش هستند.

این کتاب به زبانی که برای کودکان قابل درک باشد سرگذشت سردار سلیمانی را روایت می‌کند.

سردار سلیمانی سرداری که از نو باید شناخت

کتاب «سردار سلیمانی سرداری که از نو باید شناخت» به موضوع ضرورت شناخت ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی می‌پردازد. این کتاب به قلم اسد الله افشار توسط انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است. کتاب شامل 360 صفحه و 4 فصل اصلی است.

در بخش مقدمه کتاب درباره ترور سردار سلیمانی و اقدام ترویستی از جانب دولت ایالات متحده آمریکا صحبت شده است. سپس نویسنده درباره هدف کتاب که همان ضرورت شناخت قاسم سلیمانی است مطالبی را بیان کرده و در ادامه فصل اول کتاب به واکنش‌های جامعه بین‌الملل درباره حمله به کاروان فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است. در فصل بعدی نقد منتقدان به انفعال دستگاه دیپلماسی و پیگیری حقوقی ماجرا پرداخته شده و در  فصل سوم ابعاد حقوقی و بین‌المللی جنایت واکاوی بیشتری شده است. در آخرین فصل کتاب، نویسنده از حال و هوای سه فصل پیشین فاصله گرفته و درباره تبیین جایگاه سردار سلیمانی و ویژگی‌ها و سلوک و اصول فکری این شخصیت صحبت کرده است.

غزل اقتدار

کتاب «غزل اقتدار» توسم ام‌البنین بهرامی به زبان شعر سروده و نوشته شده است. شاعر اثر خود را به روح پاک و ملکوتی سید الشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرده، این کتاب توسط انتشارات راه ماندگار وابسته به مرکز حفظ آثار سپاه ولی عصر (عج) منتشر شده است.

سرباز سفید

کتاب «سرباز سفید» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه درباره قاسم سلیمانی است. این اثر به قلم سپیده شاهی و ساسان ناطق است که در 144 صفحه توسط انتشارات سوره مهر برای انتشار آماده شده است.

کتاب حاوی 12 قصه با عنوان پشت چشم، کنارش زانو می‌زنم، مهتاب، آدم خوب، لبخند هم رنگ دارد، گاهی سبز می‌شود، بی‌ًقراری، سلفی با مهمان ویژه، هم سفره و هم سفر،‌ تابلوهای ریشه‌دار،‌کسی دست نمی‌گذارد روی شانه‌ام، این اقا کیست؟‌ و داستانی با عنوان مرد است.

سیمای سلیمانی

کتاب «سیمای سلیمانی: خاطراتی که از زندگی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» به قلم علی شیرازی است. این کتاب 208 صفحه‌ای به شیوه گردآوری مطالب، تدوین شده است و در آن سرگذشتی از زندگی قاسم سلیمانی بین سال‌های 1335 تا 1398 مطرح شده است. کتاب توسط انتشارات خط مقدم در هفت فصل آماده شده است.

نویسنده که خودش سابقه آشنایی با سردار سلیمانی دارد در ابتدای کتاب این‌طور نوشته است: از سال ۱۳۶۱ با او آشنا شدم. از همان روزها، او را انسانی با ایمان، شجاع، متواضع و با روحیه ی جهادی و انقلابی دیدم. مرد میدان ایثار، شب زنده داری و اشک و تضرع و مناجات و انس با قرآن بود. به خدا و پیامبر عزیز و به اولیای الهی عشق می ورزید، ذوب در ولایت فقیه بود. از سر و رویش تعهد و تعبد می بارید. دل باخته مردم بود. خدمت به ملت و حمایت از محرومان و مظلومان را غنیمت می شمرد. میان جنگ هشت ساله، در جنوب شرق کشور، در افغانستان و لبنان و فلسطین و سوریه و عراق، در يمن، تنها به خدا و دفاع از مظلوم فکر می کرد. یک دنیا اخلاص و خداباوری بود.

حاج قاسمی که من می‌شناسم

کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم: روایتی از رفاقت چهل ساله» هم اثری به قلم علی شیرازی است که در انتشارات مقدم آماده شده و  در سال 1400 روانه بازار منتشر شد. این کتاب در 168 صفحه همراه با یک پیشگفتار در 12 سرفصل موضوعی به رشته تحریر درآمده است که شامل خاطراتی می‌شود.

نویسنده که درسال 1361 طلبه‌ای در رفسنجان بود و بعد از انقلاب تشکیلات بسیج را در این شهرستان راه‌انداخته بود درزمان جنگ به جبهه‌ها می‌رود و با سردار سلیمانی که او هم اهل کرمان بود ارتباط پیدا می‌کند. در بخشی از کتاب آمده است:‌ عملیات آزادسازی خرمشهر اجرا شد. علی شیرازی، در آن عملیات، روحانی گردان شهید باهنر به فرماندهی علی اکبر خوشی بود. علی، چند عملیات دیگر را هم پشت سر گذاشت. تیپ ثارالله به لشکر ارتقا یافت، و پای او کم کم از گردان به تیپ باز شد. علی هر چه جلوتر می رفت، دلدادگی اش به حاج قاسم بیشتر و به او نزدیک تر می شد. اگر پیش از آن، شنونده سخنرانی‌اش بود، حالا گاهی دونفری همدیگر را می دیدند و با هم صحبت می کردند. اشتیاق علی اما بیش از اینها بود. او دوست داشت به حاج قاسم وصل شود. اسباب این وصل، یکم فروردین ۱۳۶۵ فراهم شد. حاج قاسم، مسئولیت تبلیغات لشكر را به او پیشنهاد کرد.

نویسنده یکبار دیگر در دی ماه سال 81 مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه را عهده دار می‌شود و مجدد ارتباطش با سردار سلیمانی زیاد می‌شود و به مدت هشت سال در این سمت باقی می‌ماند. ارتباطات و تعاملات نویسنده در این 40 سال با سردار سلیمانی محور اصلی کتاب را شکل می‌دهد.

اسرار سلیمانی

کتاب «اسرار سلیمانی: مقالات جمعی از صاحب‌نظران درباره شخصیت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی» عنوان کتابی از انتشارات خط مقدم است که این اثر هم در سال 1400 منتشر شد. در این کتاب 472 صفحه‌ای مقالاتی از چهره‌های آشناسی سیاسی مانند امیر حسین امیر عبداللهیان، علی اکبر ولایتی، عبدالله حاجی صادقی، محمد صادق خرازی، یدالله جوانی، حسین سلامی، علی اکبر صالحی، سعد الله زارعی، حسین دهقان، کیومرث حیدری، حسین اکبری، حسین اکبری،‌ عباس محمد حسنی، عبدالله ممبینی، مهدی محمدی، محسن رضایی، امین پاشایی، علی سعیدی، احد کریم خانی،‌ امیر شهریاری، حسن کاظمی قمی، رسول سنایی راد، حمیدرضا مقدم فر، محمد حسین صفار هرندی، عبدالله عسگری به چشم می‌خورد.

در مقدمه این کتاب به قلم علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل تصریح شده است که این سردار بزرگ اسلام حق بزرگی بر ملت های مسلمان و جامعه بشری دارد و نابودی یکی از خطرناک ترین گروههای تروریستی تاریخ بشر یعنی داعش به عنوان دست پروردگان آمریکا و غرب، به اعتراف و اذعان خودشان، برای اعمال هرگونه جنایت علیه ملت های مظلوم منطقه ، دستاورد مهم و ماندگاری است که به دست این سردار اسطوره‌ای و ملی محقق گردید.

علمدار مقاومت

کتاب «علمدار مقاومت» در سال 1399 توسط انتشارات بید منتشر شد. این اثر کوتاه 60 صفحه‌ای با تدوین محمد رضا بهرامی به وصیت نامه سردار سلیمانی و خاطراتی از وی اختصاص دارد.

در مکتب حاج قاسم

کتاب «در مکتب حاج قاسم: 120 خاطره نبا از زندگی سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی» عنوان اثری به قلم مرضیه زرکی است. این اثر توسط انتشارات آوان جنوب منتشر شده که در آن شرحی از سرگذشت‌نامه زندگی سردار سلیمانی و دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی وی به چشم می‌خورد.

کتاب شامل سه بخش اصلی و یازده فصل است. در بخش اول زندگی‌نامه سردار سلیمانی در 24 صفحه منعکس شده در بخش دوم با عنوان خاطرات به موضوعاتی همچون جوانی، دفاع مقدس، مبارزه در مقابل اشرار،‌ فرمانده نیروی قدس و موضوعاتی از زندگی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده و در بخش آخر کتاب وصیت‌نامه وی بازنشر شده است. ضمن اینکه در پایان کتاب عکس‌هایی از زندگی سردار سلیمانی درج شده است.

سلام سردار

کتاب «سلام سردار: گزیده اشعار شاعران ارادتمند به سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» اثری به همت محمد برزوئی است که توسط انتشارات آموزشی تالیفی ارشدان آماده شده و این کتاب 148 صفحه‌ای شامل اشعار مختلفی بوده که در کنار هم گردآوری شده است.

ما ملت امام حسینیم

کتاب «ما ملت امام حسینیم» اثری است که در سال 1399 منتشر شد. این کتاب به قلم علیرضا سیفی توسط انتشارات قاف اندیشه در 458 صفحه آماده شده است.

کتاب می‌کوشد با ایدئولوژی شیعه سیاسی در بیست فصل نحوه حسینی بودن را تشریح کند. این کتاب با تعریف معرفت حسینی و مراتب معرف و سپس از دوران حوادث کربلا و وقایع شهر کوفه آغاز می‌شود و با جهاد سخت‌کوشی حسینی و وصیت‌نامه سردار سلیمانی به انتها می‌رسد.

سربازنامه

کتاب «سربازنامه: منظومه‌ای برای شهید قاسم سلیمانی» عنوان کتابی به قلم افشین علاء و محمد حسین صلواتیان است. ناشر این اثر مکتب حاج قاسم وابسته به بنیاد شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی است.

سرباز نامه اثری کوتاه در 50 صفحه و منظومه‌ای است حماسی، ملی و آئینی تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه‌ها و اساطیر باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروز ایران زمین؛ ضمن اینکه کتاب تلاش کرده روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی که درسال‌های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته را به مخاطب عرضه کند.

چهل روز پس از حاج قاسم

کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم: روایت سرداری که سرباز شد» عنوان اثری به قلم اسماعیلی رمضانی است که انتشارات سیمای شرق آن را آماده کرده است. این اثر 286 صفحه‌ای سه فصل اصلی دارد: سرداری که سرباز شد، آه غمی که تازه شود با غمی دگر و قاسم هنوز زنده است.

عمو قاسم

کتاب «عمو قاسم» اثری در ژانر داستانی به قلم محمد علی جابری است که انتشارات کتابک آن را در سال 1399 منتشر کرده است. برای این کتاب میکائیل براتی کار تصویرگری را انجام داده و کتاب را علاوه بر خواندنی بودن، دیدنی هم کرده است.

ظاهر کتاب و نوع متن نشان می‌دهد که اثر برای مخاطبان در گروه سنی کودک و نوجوان مناسب‌تر است. عناوین برخی از داستان‌های کتاب به این شرح است: دعای آهوها، کسی پایین نیاید، مادر، عاشق پدر، جنگنده‌ها، ساعت کوکی، زود آزادش کنید، نظافتچی، فقط درس بخوانید، نماز در کاخ رئيس جمهور، عذرخواهی، فقط تا فردا صبح، روی زمین، تنبیه سرباز،‌ فقط پنج دقیقه، تنبلی ممنوع، من هم یکی مثل همه، نامه، عمو قاسم، آروز شهادت و و اما...

خنده‌های رفیق

کتاب «خنده‌های رفیق: با الهام از خاطرات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس» عنوان کتابی به قلم زهر علی عسگری است. این کتاب توسط موسسه فرهنگی هنری جنات فکه در 240 صفحه منتشر شده، ژانر اصلی کتاب رمان است و با هدف سرگذشت نگاری به رشته تحریر درآمده است.

من قاسم سلیمانی‌ام

کتاب «من قاسم سلیمانی‌ام» توسط مرتضی شاه کرم به شکل نمایشنامه نوشته شده است. این اثر توسط انتشارات سوره مهر در 86 صفحه روانه بازار نشر شده است. عناوین بخش‌های پنجگانه کتاب به این شرح است:‌ مهندس مین، مفقود دوم، سرباز سردار، کاخ ریاست جمهوری و من قاسم سلیمانی‌ام.

شاید پیش از اذان صبح

کتاب «شاید پیش از اذان صبح» نیز اثری است که در انتشارات سوره مهر منتشر شده، این کتاب اثری در وصف «سردار دل‌ها»، «حاج قاسم سلیمانی» به قلم «احمد یوسف‌زاده»، نویسنده «آن بیست و سه نفر» و «اردوگاه اطفال» و شامل خاطرات و دل‌نوشته‌هایی برای آن شهید عزیز است. یوسف‌زاده در این کتاب با مخاطب قرار دادن حاج قاسم، دل‌نوشته‌ها و خاطرات سال‌های دور و نزدیک را با او مرور می‌کند. در این روایت‌ها مطالب خواندنی از شیوه سلوک، زندگی و فرماندهی شهید سلیمانی، پیشِ‌روی مخاطب قرار می‌گیرد.

تعظیم به سردار دل‌ها

کتاب «تعظیم به سردار دل‌ها» شامل یادداشت‌هایی پیرامون سردار سلیمانی است. این کتاب در فاصله قریب به دو ماه از جنایت آمریکایی‌ها در سحرگاه سیزده دی‌ماه حوالی فرودگاه بغداد منتشر شده است. ناشر کتاب آلتین است و اثر به قلم جواد لطف‌الله پور به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب 106 صفحه‌ای شامل متن‌های مختلفی درباره شخصیت سردار سلیمانی است. بیانات مقام معظم رهبری در مناسب‌های مختلف در دو ماه اول جنایت آمریکایی‌ها و پیام سرداران و مقامات مختلف کشور در این کتاب گردآوری شده‌اند. همچنین در بخشی از کتاب گزارش برگزاری مراسم یادبود سردار سلیمانی نیز آمده است.

سردار دلها به روایت تصویر

کتاب «سردار سلیمانی به روایت تصویر» هم از جمله آثاری است که در فاصله کوتاهی از کشته شدن سردار سلیمانی و همراهانش منتشر شد. این کتاب 80 صفحه‌ای گردآوری به همت صالح و حمید رضا خوارزمی است و انتشارات زعیم آن را آماده کرده است. انتخاب عکس‌های این مجموعه بر عهده رقیه خوارزمی بوده است.

شناسنامه شهید قاسم سلیمانی

کتاب «شناسنامه شهید قاسم سلیمانی» یک کتاب 16 صفحه‌ای است که ناهید رحیمی عهده‌دار تدوین اثر بوده و انتشارات کتابک آن را منتشر کرده است.

صفحه‌آرایی جلد و صفحات داخلی کتاب بسیار شبیه صفحات شناسنامه‌های قدیمی است و در آن مشخصاتی از نام پدر، محل تولد سردار سلیمانی و آخرین مسئولیت‌های وی درج شده است. به جای حک مهر «باطل شد» نیز صفحه‌آرای کتاب مهری با عنوان «به فیض شهادت نائل آمد» را بر صفحه اول کتاب حک کرده است.

ارسال نظرات