۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۷۰۹۳۷۳

تاکید آیت الله سبحانی بر ترویج و نشر آثار آیت الله صافی

تاکید آیت الله سبحانی بر ترویج و نشر آثار آیت الله صافی
حضرت آیت الله سبحانی خواستار تشکیل مرکزی به منظور ترویج و نشر آثار مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی شد و از مجاهدت های علمی آن عالم فقید تجلیل کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی ضمن تجلیل از مجاهدت های علمی این مرجع تقلید فقید، اظهار داشت: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از آن دسته افرادی بودند که واقعا «عاش سعیدا و مات سعیدا».

وی با خواندن دوبیتی عربی زیر، بهترین مصداق آن را مرحوم آیت الله صافی دانست.

إنّ الذي صنع الجميل مخلّد * لا سيما في العلم والعرفان

وإذا انقضت أيّام مدّة عمره * فجميل صنع المرء عمر ثان

این مرجع تقلید ادامه داد: آثار حضرت آیت الله صافی به یک معنا زنده است، آثار زیبای ایشان در حقیقت عمر دوم ایشان است. ان‌شاء الله اتاقی برای نشر این آثار تشکیل دهید.

وی تاکید کرد: آثار ایشان آنچه احتیاج به تحقیق دارد، اقدام شود و به تدریج منتشر شود. «منتخب الاثر» از آثار فاخر ایشان ایشان است. ایشان در سال 1328 شمسی اثری تالیف کردند با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» که از آثار اولیه آن مرحوم بود.

حضرت آیت الله سبحانی درباره زمان آشنایی با مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپیاگانی گفت: ما از زمانی که درس سطح را خدمت حضرت آیت الله گلپایگانی می رفتیم. سطح که تمام شد قرار شد ایشان خارج اصول را آغاز کنند. آقای صافی برای خارج اصول محضر آیت الله گلپایگانی تشریف آوردند و از همان زمان با آیت الله صافی مانوس شدیم.)(بنظر حقیر لازم نیست و الامر الیکم)

حضرت آیت الله سبحانی افزود: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از اولین شخصیت هایی بودند که برای مجله مکتب اسلام مقاله نوشتند. مقاله ایشان درباره حضرت ولیعصر(عج) بود و هنوز آن مطالب، برای دیگران محل رجوع است.

این مرجع تقلید گفت: بنده و آیت الله صافی در خبرگان هم باهم بودیم؛ در قم دو نفر انتخاب شده بودند و یکی از آنها هم آقا مرتضی حائری بودند.

وی به قضیه تخریب قبور ائمه بقیع (ع) اشاره کرد و افزود: وقتی قبور ائمه (ع) را در بقیع تخریب کردند، مرحوم آقای سیدصدرالدین صدر در عراق بود، سه شعر گفت:

لعـمری إنّ فاجعه البقیـع  یُشیبُ لِهولها فؤود الرضیع

وسوف تکون فاتحه الرزایا  إذا لم یُصحَ من هذا الهجوع

أما من مسـلم لله یرعـى ** حقوق نبیّـه الهادی الشـفیع

ترجمه: به جانم سوگند که فاجعه بقیع، شیرخوارگان را نیز پیر می‌کند و اگر از آن درس نگیریم سرآغاز مصیبت‌های بزرگ خواهد بود. آیا مسلمانی هست که برای خدا حقوق پیامبر راهنما و شفیع را بجا آورد؟!

از این اشعار، شعرای  عراق استقبال کردند و مجلات و روزنامه ها نوشتند به اندازه ای که دولت سعودی از دولت عراق خواهش کرد جلوی این اشعار را بگیرند. و دولت عراق هم احساس خطر کرد و از ادامه نشر آثار ادیبان و شاعران جلوگیری کرد!

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: «المنار» در عین حال که تفکرات سلفی دارد از ملک سعود درخواست کرده بود که «مولدالنبی» خراب نشود!

وی با بیان اینکه هسته بندی وهابیت در زمان فتحعلی شاه پایه ریزی شد، گفت: فتحعلی شاه لشکر تامین کرد تا ریشه اینها را برکند ولی جنگ روس پیش آمد و نتوانست.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه موضوع جمعیت را از خطرهای جدی ایران و تشیع دانست و افزود: شعار «فرزند کم؛ زندگی بهتر»، جمعیت ما را کم کرده است و امروز دیگر جوانان به یکی دو فرزند اکتفا می کنند و این خیلی خطرناک است.

ارسال نظرات