۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۷۰۹۴۰۷
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

آیت الله بروجردی هیچ‌گاه به دنبال رسیدن به مرجعیت نبود

آیت الله بروجردی هیچ‌گاه به دنبال رسیدن به مرجعیت نبود
استاد حوزه گفت: حضرت آیت الله بروجردی هیچ گاه به دنبال رسیدن به مرجعیت نبود بلکه سیل درخواست های علمای بزرگ این عالم را وادار به پذیرش مقام مرجعیت کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در مراسم شصت و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله بروجردی که پنجشنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به تقوای بی نظیر این مرجع عالیقدر گفت: خدمت و مرجعیت برای خدا کرد و تمام حرکات درونی و بیرونی او برای خدا بود.

وی با اشاره به مقام معنوی حضرت آیت الله بروجردی ابراز کرد: چه چیزی باعث شد از سه قاره جهان برای رحلت ایشان پیام تسلیت بفرستند و سفارتخانه ها پرچمشان را به احترام این مرجع نیمه برافراشته کنند، مگر او اهل زور و اسلحه بود؟ خیر بلکه مقام معنوی ایشان چنین ابهتی را برای این مرجع به وجود آورده بود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر چهار مسأله در زندگی حضرت آیت الله بروجردی اظهار کرد: این عالم الهی هیچگاه قلبش را برای غیر خدا نگشود و بیگانه را در حرم الهی راه نداد و تمام رذایل قلب را دفن کرده بود.

وی با اشاره به اینکه بخل، ریا، عصبیت و حسد در قلب ایشان راه نداشت، تصریح کرد: قلب فقط جای خدا است مگر با قلب بیمار و پر از حیوانات وحشی مثل بخل و حسد و ریا می توان یک نماز واقعی اقامه کرد، ببینید چقدر با این رذایل شکم معنویت دریده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه علم بدون تقوا خسارت اخروی در پی دارد، خاطرنشان داشت: حضرت آیت الله بروجردی از نوجوانی ساختمان تقوا را در وجودش بنا کرد، تمام اعضا و جوارح این مرد خدا تقوای محض بود.

وی ادامه داد: کسی که دین را نشناسد حتی اگر هزارها تن علم بر دوشش باشد خدا به او نظر رحمت نمی کند و هیچ عملی از او پذیرفته نمی شود و یقین بدانید رسائل و مکاسب بدون تقوا بلعم باعوراها پرورش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به عشق و ارادت حضرت آیت الله بروجردی به ساحت اباعبدالله الحسین گفت: تقوای همه جانبه، نپذیرفتن غیر خدا در قلب، عمل صالح، علم و تبلیغ دین خدا در طول عمر، ایشان را تبدیل به آیت الله العظمی بروجردی کرد.

سخنران این مراسم با اشاره به اینکه 80 سال عمر حضرت آیت الله بروجردی در راه پرورش انسان و آدم بود، ابراز کرد: ایشان علم و تقوا را با هم در وجود خویش جمع کرده بود و هیچگاه به دنبال رسیدن به مرجعیت نبود بلکه سیل درخواست ها و نامه های علمای بزرگ تشیع آن زمان این عالم وارسته را وادار به پذیرش مقام مرجعیت کرد.

وی با اشاره به اینکه ایشان با پای خود به سمت مرجعیت نرفت، ادامه داد: حضرت آیت الله بروجردی در طول اقامت در شهر مقدس قم و تدریس در حوزه علمیه این شهر بزرگانی همچون، امام خمینی (ره) و آیت الله صافی را تربیت کرد و علمای بزرگی از نفس الهی ایشان بهره مند شدند.

ارسال نظرات