۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۷۰۹۵۸۶

اجرای طرح بهارانه کتاب به شکل حضوری و مجازی

اجرای طرح بهارانه کتاب به شکل حضوری و مجازی
دومین نشست خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، با حضور علی‌ رمضانی قائم مقام نمایشگاه برگزار شد رمضانی از برگزاری هم‌زمان بهارانه کتاب به شکل حضوری و مجازی خبرداد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رمضانی قائم مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره آخرین اطلاعات نمایشگاه بیان کرد: تا کنون ۱۹۶هزار و ۱۷۸ عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی بارگذاری شده‌است. تا ساعت 15روز دوم نمایشگاه، تعداد ۳۳ هزار  و ۷۴۰ سفارش ثبت و 98  هزار و ۸۰ کتاب فروخته شده‌ است. در همین راستا ۳۵ هزار و ۲۴۹ بسته تحویل پست شده و در مجموع بیش از ۸۴ میلیار ریال فروش داشته‌ است.

به گفته وی،  در دومین روز نمایشگاه کتاب، در شهرهای تهران و قم بیشترین استقبال و در تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین دریافت پستی انجام شده‌ است. ناشران تهرانی بیشترین ارسال را داشتند که نشان می‌دهد با توجه به دوره‌های قبل تدبیر کردند. دورترین مرسوله از بستان آباد در آذربایجان شرقی به چابهار فرستاده شده‌ است. هزینه ارسال بسته‌ها در روز اول، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود که بیش از ۷۷۰ میلیارد ریال از یارانه دولتی پرداخت شده‌است.

رمضانی با اشاره به اینکه مخاطبان از بخش مجازی استقبال کردند، گفت: نزدیک 70 نفر در سامانه پاسخگویی -۸۱۰۰۹۸۹۸- به سوالات درباره نمایشگاه مجازی پاسخ می‌دهند.

به گفته او در دومین روز نمایشگاه  کتاب، در بخش بین‌الملل  سفیر یمن و سفیر کره جنوبی حضور یافتند. همچنین در این روز با رئیس نمایشگاه باکو دیدار داشت.

 

باید کتاب‌فروشان و دیگر حلقه‌ها را هم درنظر بگیریم

رمضانی درباره چرایی ارائه بن‌های کتاب در نمایشگاه مجازی توضیح داد: تصمیم‌گیری درباره ادامه نمایشگاه مجازی  نیازمند توجه به سایر حلقه‌های صنعت نشر است. باید کتاب‌فروشان و دیگر حلقه‌ها را هم درنظر بگیریم. با اینکه ناشران حلقه مهم چرخه نشر هستند و برای اینکه آثار به سهولت به دست مردم برسد، تدابیری اندیشیده شده‌است، اقداماتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این دوره از نمایشگاه درنظر گرفته شده‌است.

وی گفت: اضافه شدن بستر خرید مجازی یعنی اجرای طرح فصلی به شکل مجازی، اقدامی است که به عنوان هدیه خوب وزارت ارشاد به کتاب‌فروشی‌ها طراحی شده‌است. این اقدام بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب انجام خواهدشد.

در شبستان تعداد غرفه‌های خالی به انگشتان دست نمی‌رسد

قائم مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره تعدادی از غرفه‌ها که در دومین روز نمایشگاه خالی هستند، توضیح داد: تعداد این دست از غرفه‌ها خیلی کمتر از گذشته است، این‌ها ناشرانی هستند که حق غرفه را پرداخت کردند، اما در نمایشگاه حضور ندارند، مفاد آیین‌نامه درباره این ناشران اعمال خواهدشد. در شبستان تعداد غرفه‌های خالی به انگشتان دست نمی‌رسد و امروز برای آن‌ها تدبیر می‌شود. یا ناشر جایگزین می‌شود یا متراژ غرفه‌های متقاضی بیشتر می‌شود.

او ادامه داد: فعالت ناشران، خارج از نمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته‌است، زیرا برخی از آن‌ها فقط کتاب‌های پرفروش را منتشر می‌کنند. طول دوره فعالیت، حجم آثار و اینکه چقدر آثار پرفروش منتشر می‌کنند، بررسی می‌شود. به این موارد برای پاسداشت فعالیت دیگر ناشران دقت می‌شود. رتبه‌بندی ناشران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بررسی میزان تولیدی بودن –تالیف یا ترجمه- آثار مورد توجه قرار گرفته، همه این مسائل در متراژ مساحت و اصل تخصیص غرفه تاثیر داشتند.

کتاب‌هایی که شب گذشته فرستاده شد، در گمرک مانده‌است

رمضانی درباره کتاب برخی از ناشران که در گمرک مانده‌است، توضیح داد: هرکدام از ناشران خارجی که آثارشان را مطابق زمان آیین‌نامه ارائه دادند، به شکل مرتب توانستند کتاب‌هایشان را وارد نمایشگاه کنند، عمده آثاری که در گمرک وجود دارد، مربوط به کتاب‌هایی است که شب گذشته یا دو شب گذشته فرستاده شده‌است.

او ادامه داد: پیش از این جلسه در جمع ارزیابی حضور پیدا کردم، امیدوارم تا شنبه ظهر آثار ناشران ترخیص شود، برخی از آثار هم باید توسط ناشران ترخیص شود. تلاش ما در زمان نمایشگاه این است که تا جای ممکن رفت و آمد کم باشد.

قائم مقام نمایشگاه کتاب درباره تغییر قیمت ارز، بیان کرد: مطابق آیین‌نامه نمایشگاه، قیمت ارز براساس نرخ روز اعلام شده و ناشران با آن نرخ کتاب‌ها را وارد کردند. برای نخستین بار در بخش ناشران خارجی تخفیف در فروش حضوری ناشران خارجی را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش دادیم.

وی افزود: کتاب‌های مد نظر ناشران افغانستانی خیلی دیر به کشور وارد شد، هر وقت کتاب به نمایشگاه برسد، اقدامات انجام خواهدشد.

برای پرشورشدن نمایشگاه عجله نکنید

رمضانی با اشاره به گستردگی رویدادی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب و اهداف آن گفت: وقتی چنین نمایشگاه بزرگی برگزار می‌شود، با هدف بهره‌مندی مردم است، اما به تازگی در حال خروج از شرایط کرونایی هستیم و نمی‌توانیم بگوییم از این شرایط خارج شدیم، مردم نباید از امکانات بهره‌مند نباشد، به همین دلیل نمایشگاه مجازی فعالیت خود را آغاز کرد و استقبال خوبی هم از نمایشگاه مجازی شد.

او درباره بسته‌های ارسالی در این دوره از نمایشگاه کتاب، بیان کرد: از بستان آباد در آذربایجان شرقی به چابهار کتاب ارسال کردیم، برای ایجاد شرایط برابر برای استفاده از بن‌های موظف بودیم، بن‌ها را در فضای مجازی ارائه بدهیم. برای پرشورشدن نمایشگاه عجله نکنید، امسال راهروها عریض شده، اگر همین جمعیت در نمایشگاه ۳۲ شلوغ بود، شلوغ به نظر می‌رسید. اما به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این دوره شرایطی ایجاد کردیم تا از ازدحام جمعیت بکاهیم.

تا امروز تخلف جدی نداشتیم

رمضانی درباره ناشران کتاب‌های صوتی و الکترونیک که به علت برخی از شرایط از شرکت در نمایشگاه کتاب انصراف دادند، گفت: ناشرانی داشتیم که مواردی غیر از کتاب فروختند، درباره جایگزینی ناشران دیجیتال گفته شده‌بود باید در طبقه دوم فعال باشند، پیش از این روزها نمی‌توانستیم آن‌ها را در غرفه‌های خالی جانمایی کنیم، زیرا این ناشران هزینه اجاره غرفه را پرداخت کرده بودند و نمی‌توانستیم به دیگر ناشران اجاره بدهیم.

به گفته قائم مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب، تخلفات احتمالی ناشران داخلی و خارجی رسیدگی می‌شود، جلسات ارزیابی هر روز برگزار می‌شود تا امروز تخلف جدی نداشتیم و ناشران همکاری جدی داشتند.

ارسال نظرات