۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۷۰۹۷۲۲
یادداشت؛

سیره حضرت عبدالعظیم حسنی در برخورد با محرومان

سیره حضرت عبدالعظیم حسنی در برخورد با محرومان
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) همچون جدشان، کریم، با سخاوت و حامی محرومان بود؛ چنانکه مردم بواسطه وجود چنین سیره ای در ایشان لقب «سیدالکریم» را به وی داده بودند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳قمری متولّد شد و یکی از چهره های شاخص اصحاب ائمه(ع) گردید و از شمار اصحاب امام رضا(ع) تا امام هادی(ع) بوده و مورد توجه فراوان ایشان قرار گرفته است و نسب پاک وی با پنج واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می رسد.

آنچه از سبک زندگی و سیره ایشان در تاریخ بدست آمده است این است که خانواده و تبار عبدالعظیم حسنی(ع) که به امام حسن مجتبی(ع) می رسد و به همین خاطر نیز همچون جدشان، کریم، با سخاوت و حامی محرومان بوده است؛ چنانکه مردم بواسطه وجود چنین سیره ای در ایشان، لقب «سیدالکریم» را به وی داده بودند و حتی در شهرری نیز هم در دوران ناشناخته بودن او، و هم بعد از آشکار شدن جایگاه ایشان در بین مردم، پناه و ملجأ مردمان محروم و بی پناه بود.

امروزه ضرورت دارد که در هرجا که مسئولینی به نام دین و پیروی از ائمه(ع) و اولاد آنان سرپرستی حکومت و اداره امر مردم را به عهده می گیرند، از این شیوه و سیره او جد بزرگوارش پیروی کنند و مردم آنان را حامی خود بدانند.

مردم ایران در طول این سال‌ها از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) کرامات زیادی مشاهده کرده اند، و کرامات ایشان به قدری بوده که دستگیری از مستمندان، کمک به فقرا و همراهی با مردم، از صفات بارز و از بزرگ ترین ویژگی‌های عبدالعظیم حسنی(ع) شمرده شده است.

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با وجود اینکه در ایران مهاجر و غریب بود؛ اما جای خود را در دل مردمی که نزدشان روزگار می‌گذراندند پیدا ‌کرد و همواره در کنار مردم ماند و برای هدایت آنان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد.

برکات حضور عبدالعظیم حسنی در ری

حضور حضرت عبدالعظیم حسنی در ری برکات فراوانی برای مردم ایران داشته است که نقل حدیث و روایات متعدد از مهمترین ثمرات این حضور است که برقی از جمله کسانی است که نزد حضرت آمده و احادیث را دریافت می‌کرده است.

 فرد دیگری که خدمت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می‌رسید شخصی به نام «ابوتراب رویانی» است و رویان در آن زمان نام یکی از محله‌های ری بوده است که با ورود عبدالعظیم (ع) به ری، این شخص نیز در شمار شاگردان حضرت در آمد و تمام روایات ایشان و از جمله دو کتابی که از حضرت باقی مانده است، حاصل تلاش‌های این فرد بوده است که به دست نسل آینده رسانیده شده است.

حضور حضرت عبدالعظیم در شهر ری سبب شد که راویان شیعی در دو شهر قم و ری از محضر ایشان استفاده کنند تا به این شکل احادیث امام جواد (ع) و امام هادی (ع) در ایران گسترانیده شود.

سیره عبدالعظیم حسنی در برخورد با محرومین

برابری زیارت عبدالعظیم حسنی با زیارت امام حسین

در روایت است که مردی از شهرری می گوید: در سامرا به حضور امام هادی (ع) رسیدم، آن بزرگوار از من سوال کرد، کجا بودی؟ پاسخ دادم به زیارت حسین بن علی (ع) رفته بودم و اکنون از کربلا می آیم؛ دهمین امام شیعیان به وی گفت: «اما انک لوزرت قبرعبدالعظیم عندکم لکنت کمن زارالحسین(ع)» یعنی توجه داشته باش،اگر قبر عبدالعظیم(ع) را زیارت کرده بودی، مثل این بود که به زیارت قبرحسین بن علی(ع) رفته باشی.

طبق این روایت، پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) معادل فضیلت زیارت سیدالشهدا (ع) می باشد؛ چراکه این حدیث از نظر سند و مدرک معتبراست و در بسیاری از کتاب های عالمان حدیث شناس آمده است.

در تبیین مفهوم حدیث می توان این برداشت را داشت که شاید حضرت با شناخت خاص ازمخاطب خواسته او را متوجه مقام و شخصیت حضرت عبدالعظیم (ع) کند.

ارتباط حضرت عبدالعظیم با امام زمان(عج)

یکی از ویژگی‌های عبدالعظیم حسنی که می‌توان در زندگی ایشان پیدا کرد ارتباط ایشان با امام زمان(عج) است؛ چراکه ایشان در عرضه کردن دین به امام هادی(ع) ارتباط مستمر داشتن با امام هادی(ع)، چک کردن رفتارهای خودش و دستور گرفتن از امام زمان(عج) یک شاخص شده اند که در روایات نیز از ایشان یاد شده است.

اگر ما هم می‌خواهیم در بحث ارتباط با امام زمان(عج) و دقت در ارتباط با امام زمان(عج)مانند ایشان روشن شویم باید از حضرت عبدالعظیم(ع) یاد بگیریم.

سیره عبدالعظیم حسنی در برخورد با محرومین

روحیه طاغوت ستیزی حضرت عبدالعظیم

یکی از ابعاد شخصیتیحضرت عبدالعظیم حسنی جهاد با طاغوت است؛ چراکه او در موضوع تخریب حرم امام حسین(ع) از حرم امام دفاع و با تخریب کنندگان مقابله کرد و با سخنرانی و خطبه خواندن از حریم اهل بیت(ع) دفاع کرد.

دفاع ایشان مقابله با طاغوت بوده و سفری هم که به ایران داشته به دلیل طاغوت بوده است و در سفرشان با امام زمان(عج) دیدار می‌کنند.

در رفتار حضرت عبدالعظیم(ع) می بینیم که با طاغوت مبارزه و  ایستادگی می کند تا جایی که عرصه بر ایشان تنگ می شود و امام هادی(ع) به ایشان دستور هجرت می دهند تا از شر طاغوت در امان باشند.

ارسال نظرات