۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۰۹۷۶۳
فعال فضای مجازی:

ارتقاء و تقویت سواد رسانه اساسی ترین کار در جهان کنونی است

ارتقاء و تقویت سواد رسانه اساسی ترین کار در جهان کنونی است
حجت الاسلام امینی خواه با اشاره به عجین شدن فضای مجازی با زندگی انسان ها گفت: مهم ترین و اساسی ترین کار تقویت و ارتقاء سواد رسانه در جامعه است.

حجت الاسلام امینی خواه فعال فضای مجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت ارتباطات در عصر حاضر گفت: در دنیای کنونی به واسطه گستره امکانات مادی زندگی انسان ها به هم گره خورده است و با ورود فناوری های دیجیتال در راستای استفاده بهینه از امکانات در واقع فناوری و ارتباطات جزء لاینفک از زندگی هر انسانی قلمداد می شود لذا رفع نیازهای ما هم به واسطه ارتباطات است.

وی افزود: هر چقدر زندگی ها پیشرفته تر می‌شود به تبع آن نیازهای انسان ها نیز بیشتر و پیشرفته تر می گردد و طبعاً رفع این نیازها وابسته به ارتباطات بیشتر است.

این فعال مجازی در پاسخ به اینکه چه کسی متولی رعایت حقوق شهروندی در فضای مجازی است بیان کرد: در پاسخ به این سوال باید به ابعاد و تعاریف مختلف متولی نگاه کرد مثلاً اینکه قانون گذار چه کسی را متولی دانسته یا شریعت چه کسی را متولی می داند و یا اینکه وجدان، اخلاق و روح جامعه چه کسی را متولی می دانسته اند، هر کدام از این ها را نگاه کنیم پاسخ های متفاوتی خواهد بود.

وی ادامه داد: اما آنچه مهم است اینکه اول از همه مشخص شود یک جامعه نیاز های حقیقی اش چیست و ارتباطاتی که پیرامون این نیازها شکل می‌گیرد چه ارتباطاتی است و در آن ارتباط دنبال چه چیزی می گردیم و وقتی خود همین مطلب برجسته شد آن وقت آن باور و نظارت عمومی و روح جمعی حساس می شود به اینکه از طریق این ارتباطات آن نیازهای حقیقی مرتفع می شود یا خیر.

حجت الاسلام امینی خواه با اشاره به اینکه ما ارتباطات را برای چه چیزی می خواهیم و و این آن مطلبی است که در اینجا قربانی و فراموش می شود و باید بیشتر به آن پرداخت، خاطرنشان کرد: اساسا نیازهایی که باید به واسطه ارتباطات برطرف کرد، چیست؟

وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان فضای مجازی را مناسب سازی کنیم، تصریح کرد: پاسخ این سوال ابعاد مختلفی دارد کلمه مناسب سازی نیاز به تبیین دارد چرا که فضای مجازی باید تحلیل شود، افراد و مخاطبین باید دسته بندی و تفکیک شوند همچنین ارتباطاتشان با فضای مجازی باید مشخص شود مثلاً برخی نیازها مسائل اقتصادی و اجتماعی مردم است که با فضای مجازی رقم می خورد و فضای مجازی از ضرورت های زندگی و جزء لاینفک زندگی آنها شده است لذا باید آگاهی های عمومی و سواد رسانه را در جامعه افزایش دهیم.

فعال فضای مجازی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی اظهار کرد: امروز بخواهیم یا نخواهیم زندگی ما با فضای مجازی گره خورده و به همین خاطر مهم ترین و اساسی ترین کار تقویت و ارتقاء سواد رسانه در جامعه است.

ارسال نظرات