۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۷۰۹۷۸۲
حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان مطرح کرد؛

رسیدن به کمال؛ هدف اصلی آیات و روایات /بدترین بلا، از بین رفتن «لذت مناجات»

رسیدن به کمال؛ هدف اصلی آیات و روایات /بدترین بلا، از بین رفتن «لذت مناجات»
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: گرفته شدن لذت مناجات از نماز و ارتباط با خدا بدترین و بالاترین بلا و نکبت به انسان است؛ زیرا وقتی ارتباط با خدا قطع شود، بدترین جنبنده می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در جلسه اخلاق مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) با اشاره به حدیث شریف «رَحِمَ الله امْرَاً عَرِفَ مِنْ اَيْنَ و في اَيْنَ وَ اِلي اَيْنَ» گفت: رحمت خدا شامل کسی می‌شود که سه علم و معرفت را داشته باشد؛ بداند از کجاست در کجاست و به کجا می‌رود.

وی ادامه داد: قرآن و روایت برنامه دارند فلسفه حیات و زندگی وجود در این عالم را تبیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با بیان اینکه دنیا سجده گاه دوستان خداست، عنوان کرد: خداوند متعال همه این عالم را سجده گاه می‌داند؛ چرا که این عالم فرودگاه و منزلگاه وحی الهی و محل کسب و تجارت اولیای خداوند است.

وی ادامه داد: امام مجتبی(ع) بعد از ماه مبارک رمضان در هنگام عبور از جایی دیدند عده‌ای مشغول لهو و لعب هستند، حضرت به این مضامین فرمودند حیف نیست، شما در بعد از ماه مبارک رمضان و در عید فطر به چه کاری مشغول هستید؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند ماه مبارک رمضان را به‌عنوان مضمار قرار داده است توضیح داد: این دنیا مضمار است و فردا روز مسابقه است، آن‌هایی که برنده شوند بهشت می‌روند و آن‌هایی که بازنده شوند به جهنم می‌روند.

وی افزود: مضمار یعنی برنامه تربیت اسب‌های مسابقه‌ای که وقتی می‌خواهند در مسابقه شرکت بدهند یک رژیم غذایی برای آن‌ها دارند که به تدریج از آن رژیم کاهش می‌دهند تا این اسب در ابتدا قدرت دویدن داشته باشد و بعد که به تدریج کم می‌کنند تا این اسب چاق و سنگین نشود تا بتواند روز مسابقه به خوبی بدود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان جمع بندی فرمایشات آیات و روایات را صلاح و کمال انسان دانست و اظهار داشت: انسان در این عالم و در صورتی به صلاح و کمال می‌رسد که در مدار و جایگاه خودش قرار بگیرد و با عالم بالا ارتباط داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر ارتباط انسان و این عالم با عالم بالا قطع شد، همه‌چیز به فساد کشیده خواهد شد که بزرگ‌ترین عیب بشر همین است که ارتباط او با عالم ملکوت و عالم معنا قطع است و نمی‌فهمد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به داستان حرکت حضرت موسی(ع) به کوه طور خاطرنشان کرد: کسی سر راه حضرت موسی(ع) گفت ای موسی کجا می‌روی؟ حضرت موسی پاسخ داد که برای مناجات به کوه طور می‌روم.

وی ادامه داد: آن مرد به حضرت موسی گفت حالا که رفتی به خدایت بگو چقدر مخالفتت را کنم و تو هیچ کاری با من نداشته باشی؟ وقتی مناجات حضرت موسی تمام شد، خداوند به او گفت چرا پیام آن آقا را نمی‌رسانی؟ حضرت موسی گفت چه بگویم؟ و خدا فرمود ای موسی برو به او بگو، بدترین بلاها را بر تو نازل کردیم، اما نمی‌فهمی و آن این است که لذت مناجات را از قلب تو گرفته‌ایم.

حجت الاسلام همتیان گرفته شدن لذت مناجات از نماز و ارتباط با خدا را بدترین و بالاترین بلا و نکبت نسبت به انسان دانست و ابراز داشت: تمام انبیا و عرفا همیشه تلاش داشته‌اند انسان را با عالم بالا مرتبط می‌کردند چون اگر ارتباط قطع شود، انسان بدترین موجودات و جنبندگان می‌شود.

ارسال نظرات