۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۷۰۹۸۰۳

شمارش آرا انتخابات پارلمانی لبنان همچنان ادامه دارد

شمارش آرا انتخابات پارلمانی لبنان  همچنان ادامه دارد
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان حاکی از آن است که امید ۱۴مارسی‌ها و به‌طور مشخص حزب وابسته به سمیر جعجع و سفارت عربستان برای کسب اکثریت پارلمانی در فاصله کوتاهی از بین رفت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به‌فاصله کوتاهی از امیدواری مخالفان مقاومت برای به دست آوردن اکثریت پارلمانی در انتخاباتی که روز یکشنبه برگزار شد، شب گذشته ورق کاملاً برگشت. در حالی که حزب‌الله و جنبش امل با قاطعیت همه کرسی‌های شیعه را در سراسر لبنان به دست آورده‌اند، در مؤلفه مسیحیان، حزب نیروهای لبنانی به‌ریاست «سمیر جعجع» با کمپینی که به‌راه انداخته بود مدعی شد که این حزب پیروز مؤلفه مسیحی در انتخابات است و بالاتر از جریان آزاد ملی به‌ریاست «جبران باسیل» ایستاده است.

به گزارش الاخبار، اما نتایج رسمی و غیررسمی انتخابات نشان داد که جریان آزاد ملی برنده یک فراکسیون پارلمانی است که بالاتر از حزب نیروهای لبنانی قرار دارد، همچنین در حالی که گفته می‌شد حزب سمیر جعجع موفق به کسب بیش از 20 کرسی شده است نتایج شب گذشته نشان داد که این حزب حدود 5 کرسی خود را از دست داده است و در زمان حاضر 18 کرسی دارد، از طرف دیگر با توجه به وزنه سنگینی که فراکسیون جریان آزاد ملی در پارلمان لبنان دارد حتی اگر چند کرسی خود را نیز از دست بدهد موقعیت آن چندان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، اما این شرایط درباره حزب نیروهای لبنانی کاملاً متفاوت است و اگر حزب سمیر جعجع حتی یک کرسی را از دست بدهد با موقعیتی چالش‌برانگیز در پارلمان مواجه می‌شود.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان حضور گروه‌های نوظهور موسوم به نیروهای آزادی و تغییر بود که از دل اعتراضات اکتبر 2019 بیرون آمده بودند. در حالی که پیش‌بینی می‌شد این نیروها شانس زیادی برای کسب کرسی پارلمانی نداشته باشند اما در سایه تحولات سیاسی لبنان و به‌ویژه غیبت «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان و جریان المستقبل در انتخابات، این نیروها موفق شدند علاوه بر بیروت در مناطق بقاع و شمال نیز آرای مردمی را کسب کنند، اما در هر صورت به‌نظر نمی‌رسد که نتیجه انتخابات برای این گروه‌ها امیدوارکننده باشد.

«بسام مولوی» وزیر کشور لبنان تا نیمه‌شب گذشته نتایج نهایی در 12 حوزه انتخابیه را ارائه کرد که نتایج رسمی محدود به مناطق طرابلس ـ منیه ـ ضنیه، عکار و حوزه دوم بیروت بود. اطلاعات نشان می‌دهد که آرای مردمی در این حوزه‌ها تحت تأثیر کناره‌گیری سعد حریری و جریان المستقبل از انتخابات است و مشارکت سنی‌ها بسیار کم برآورد شده است اما تا زمان اعلام رسمی نتایج باید منتظر ماند.

منابع آگاه در این زمینه گزارش می‌دهند که با توجه به آخرین نتایج انتخابات وضعیت ائتلاف حزب‌الله منسجم‌تر به‌نظر می‌رسد و احتمالاً شرایط مانند دوره گذشته باشد، بنابراین در شرایطی که میان جریان‌های اصلی مشارکت‌کننده در انتخابات، شیعیان همانند دوره گذشته موفق به کسب کرسی‌های خود شده‌اند در زمان حاضر توجه رسانه‌ها متمرکز بر نتایج انتخابات میان مؤلفه مسیحی و همچنین اهل‌سنت است.

واقعیت آن است که از عصر روز یکشنبه که شمارش آرا شروع شد تا شب گذشته فضا برای جریان آزاد ملی تا حدودی سنگین بود، علی‌رغم اینکه این جریان موفق شده بود کرسی‌های قابل‌قبولی را در حوزه‌های خود به دست بیاورد اما نتایج اولیه نشان می‌داد که تعداد کرسی‌های آن نسبت به حزب نیروهای لبنانی کمتر است.

به‌نظر می‌رسید که همین مسئله موجب ناامیدی طرفداران جریان آزاد ملی و تیم رئیس جمهور شده است؛ چرا که تصور می‌کردند اگر نتیجه نهایی انتخابات نیز به همین شکل باشد ممکن است جریان آزاد ملی امتیازات سیاسی خود را در زمینه تشکیل دولت از دست بدهد، امتیازاتی که از سال 2005 تاکنون در اختیار داشته است و همین مسئله موجب شد میشل عون به منصب ریاست‌جمهوری لبنان برسد.

اما شب گذشته همه چیز عوض شد و جریان آزاد ملی در حوزه عکار موفق شد چهار کسی دیگر به دست بیاورد و به‌دنبال آن حزب نیروهای لبنانی کرسی اقلیت‌ها را در حوزه اول بیروت از دست داد. بنا به دلایلی که به آن اشاره شد از دست رفتن حتی یک کرسی برای حزب نیروهای لبنانی ضربه بزرگی برای آن محسوب می‌شود. آخرین برآوردها حاکی از آن است که جریان آزاد ملی و تیم رئیس جمهور می‌توانند 19 کرسی به‌اضافه 3 کرسی حزب متحد طاشناق را به دست بیاورند و در نهایت فراکسیون وابسته به این جریان 22 نماینده در پارلمان خواهد داشت.

این در حالی است که حزب نیروهای لبنانی از 23 کرسی به 18 کرسی عقب‌نشینی کرده 5 کرسی از متحدان خود را از دست داد. منابع پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است تعداد کرسی‌های حزب نیروهای لبنانی تا زمان اعلام نهایی نتایج انتخابات کمتر نیز بشود. این مسئله با واکنش‌های متعددی از جانب طرفداران جریان آزاد ملی همراه بود.

منابع همچنین گزارش می‌دهند که جریان آزاد ملی برای اعلام پیروزی خود در شنبه هفته آینده یک جشن ترتیب خواهد داد. جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی در واکنش به نتایج اولیه انتخابات و در پاسخ به طرفداران سمیر جعجع با انتشار توییتی اعلام کرد؛ "من در منطقه شمال و در سراسر لبنان روی پاهای خودم ایستادم و سرم را بالا گرفتم و دستم به خون و پول آلوده نشده است."، به این ترتیب مجدداً تنش‌ها میان جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی به مرحله اول خود برگشت؛ در حالی که شرایط جریان آزاد ملی بسیار بهتر شده است.

در واقع جبران باسیل معتقد است به دست آوردن این میزان کرسی برای جریان آزاد ملی آن هم با هجمه بزرگی که از داخل و خارج و با همه ابزارهای موجود از جمله سفارتخانه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس علیه این جریان به‌راه افتاده بود و فشارهایی که بر نامزدهای جریان آزاد ملی وارد می‌شد و همچنین پروپاگاندای رسانه‌ای گسترده که متوجه طرفداران جریان آزاد ملی بود، این یک پیروزی بزرگ برای جریان آزاد ملی است و به پیروزی‌های قبلی این جریان می‌پیوندد.

اما درباره مؤلفه اهل‌سنت و تلاش‌هایی که سفارتخانه عربستان برای پیروزی این مؤلفه در انتخابات انجام داد بررسی اجمالی نتایج آرای سنی‌ها در سراسر لبنان نشان می‌دهد که میزان حضور آنها پای صندوق‌های رأی نسبت به دوره گذشته 15 درصد کاهش یافته است و این تحریم انتخابات توسط سنی‌ها در مناطق عکار، طرابلس، صیدا، بقاع و الشوف به‌وضوح قابل مشاهده بود.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که تیم «فؤاد سنیوره» نخست‌وزیر اسبق لبنان و سفارت عربستان بسیاری از کرسی‌ها را در حوزه‌های انتخاباتی خود از دست دادند.

لازم به ذکر است که کمپین بزرگ سفارت عربستان به‌رهبری ولید البخاری، سفیر این کشور در بیروت حتی حین برگزاری انتخابات نیز در تلاش برای تأثیرگذاری بر آرای سنی‌ها بود و مبالغ هنگفتی در این زمینه هزینه کرد، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تحریم انتخابات توسط سعد حریری و جریان المستقبل منجر به کاهش مشارکت رأی‌دهندگان سنی در اکثر مناطق شد.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات