۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۷۱۰۰۲۱
از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛

مراسم رونمایی از کتاب فقه فضای مجازی برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب فقه فضای مجازی برگزار شد
خراسان رضوی - کتاب فقه فضای مجازی پایان نامه دانشجوی دانشگاه رضوی است که پس از دفاع و تکمیل جزئیات به صورت کتاب چاپ شده که با حضور رییس دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، مراسم رونمایی کتاب فقه فضای مجازی پایان نامه حجت الاسلام احسان کفشدار طوسی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور حجت الاسلام جهانگیری عضو هیئت علمی دانشگاه و استاد راهنمای این اثر و دکتر سید بشیر حسینی استاد مشاور برگزار شد.

ویژگی های کتاب فقه فضای مجازی

در این مراسم ابتدا کفشدار طوسی به سیر نوشتن این پایان نامه در مدت 4 سال اشاره کرد و از دفاع و تکمیل جزئیات آن تا زمان انتشار سخن گفت.

وی به استفاده از مبانی و قواعد فقهی و نیز مسائل مستحدثه رهبری معظم و حضرات آیات مکارم،سبحانی و جوادآملی و دیگر بزرگان را در نوشتن این کتاب اشاره کرد و از موضوع شناسی در ابتدای کار گفت.

کفشدار طوسی تدوین نسبت بین فضای مجازی و واقعی، موضوعات تحلیل شده بر اساس سوالات قشر جوان و متخصصین این حوزه، و ارتباط واستفاده از نظرات برخی از اعضای شورای فضای مجازی، شورای نگهبان، تشخیص مصلحت و مجلس برای جمع آوری دغدغه ها، دسته بندی موضوعات و سوالات را از ویژگی های این کتاب دانست.

مباحث کتاب فقه فضای مجازی

وی مباحثی همچون مالکیت فکر معنوی، حریم خصوصی با جزئیات زن، مرد و کودک، سطوح اثرگذاری و انتشار پیام در شبکه های اجتماعی، فالورها، فیک ها و اثرات آن، تصاویر و نمادها، استیکرها و نیز ارتباط با نامحرم در چت خصوصی را درکنار معاملات رمز ارزها و حلیت و حرمت آن به خصوص بیت کوئین و نیز شمول خمس، پاپ آپ ها، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و حضور در کانال ها و پیج های بزرگ را، مسائل کتاب فقه فضای مجازی معرفی کرد که بدان پرداخته است.

استفاده از اختصار و ایجاز در ایجاد محتوا

در ادامه جلسه سید بشیر حسینی استاد مشاور این اثر به قاعده تولید محتوا در فضای مجازی و اصل 4 اشاره کرد که اولین مورد آن را اختصار و ایجاز معرفی کرد.

وی مخاطب امروز را بشدت بی حوصله دانست که توهم تفهم نیز دارد و به عبارتی فضای مجازی مملو از جهل مرکب شده است وهمه احساس می کنند رسانه می فهمند اما در حقیقت چنین نیست.

حسینی گفت: به عنوان مثال لایک در فضای مجازی 25 معنای متفاوت دارد اعم از پسندیدن، دیدن، درخواست لایک متقابل و بده بستون و موارد دیگری که مخاطب در نظر دارد.

وی افزود: اصل مطلب آن است که باید جا بیفتد نسبت به علوم نوین جهل مرکب داریم و با این ساختار و سیاق غلط، مراجع را به خطا انداخته ایم و برخی از فتواها که گرفته شده، پشت پرده آن چیز دیگری بوده که با توجه به نبودن بزرگان در فضا و محیط، بر اساس آنچه به آنها گفته شده حکم داده اند.

وی با اشاره به اینکه در این حوزه خیلی عقب هستیم به کتاب فقه فضای مجازی اشاره کرد که کل مضمون کتاب بر مبنای دو بُعد از فضای وب نوشته شده در حالی که بُعد وعمق جدیدی با توجه به فائق آمدن بر چهار محدودیت، زمان و مکان و امکان و زبان ایجاد شده است و به زودی در جام جهانی قطر با عینک های 360 درجه مخاطب احساس حضور در استادیوم را در منزل درک خواهد کرد.

عقب ماندگی حوزه و دانشگاه در مسائل نظری

حسینی گفت: اتفاق هایی افتاده که دانشگاه و حوزه از آن بی خبر هستند زمانی حوزه و دانشگاه در مسائل نظری بسان یک لکومتیو حرکت کرده و تولیدات و مصنوعات همچون واگن ها پشت سر آن بود اما امروز تئوری از تجربه عقب مانده است.

وی در بخشی از صحبت خود با اشاره به اثر سلام فرمانده آن را اثری خوب با شعری بد خواند که با توجه به محتوای خطا، بسیار تمدن بخش هویت خودش را عرضه کرد.

وی با عباراتی همچون توجه به فرامتنها، میکرو و ماکرو، تحلیل درون متنی، و معنای سطح سوم به بخش هایی از شعر سلام فرمانده اشکال گرفت و گفت: در این شعر جملاتی مانند «هزار و صد و اندی ساله همه عالم دنبال مهدی‌اند» که اگر چنین بود و 1400 سال مردم دنبال مهدی بودند فرج اتفاق افتاده بود و یا قسمت«غصه سرباز نخور آقا سربازات هزار و چهارصدی‌اند» با این اوصاف باید گفت حداقل ۳۰ سال ظهور عقب افتاده است.

بشیر حسینی در ادامه گفت: همین کتاب فقه فضای مجازی را اگر نویسنده در فضای فعلی بخواهد نگارش کند متفاوت می نویسد بنابراین از باب پیش قدم شدن تبریک اما از باب تاخیر تاریخی و نفهمیدن موضوع تسلیت می گویم. وقتی به مسائل و موضوعات پژوهشی می رسیم در باب فضای مجازی به جملات رهبری در باب اهمیت فضای مجازی اشاره می کنیم اما در مقام عمل به کار دیگری می پردازیم درک اولویت موضوع را نداریم چه برسد به موضوعات که مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرد.

کتاب فقه فضای مجازی بنای تدوین آثار دیگر شد

در پایان جلسه حجت الاسلام جهانگیری عضو هئیت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و استاد راهنمای اثر با اشاره به صحبت های بشیر حسینی و انتقاد از نا امیدی زیاد، بیان داشت: من به دانشگاه خودمان و حوزه علمیه تبریک می گوئیم بلاخره کاری بود که پایه ورود دیگران و تدوین آثار دیگر پس از آن شده و از باب مقدمه خوب بود در این مدت با توجه به اصرار آقای کفشدار طوسی حتی مباحث و مطالب آغاز درس خارج فقه فضای مجازی را هم آماده کردیم اما بنا به دلایلی فرصت نشد.

نویسنده کتاب بسیار پیگیر و جدی بود با وجود مدت زمان بسیار در جمع آوری موضوعات و مباحث، اما پشتکار داشت که به نتیجه رسید و این یک نمونه ی دانشجو بودن است.

در پایان جلسه با حضور حجت الاسلام خیاط، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مراسم رونمایی کتاب برگزار شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات