۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۱۰۲۰۰
یادداشت؛

یادی از ۵۴ شهید روحانی لرستان/شهید شیخ محمد توکلی از جاودانه های دفاع مقدس

یادی از ۵۴ شهید روحانی لرستان/شهید شیخ محمد توکلی از جاودانه های دفاع مقدس
روحانیت در جنگ تحمیلی در کنار انجام فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی، با دشمن نیز جنگیدند و در این راستا لرستان ۵۴ شهید روحانی تقدیم انقلاب کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، روحانیت در طول تاریخ در عرصه های مختلف نقش آفرین بوده و هستند.

روحانیت در دواران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نیز در کنار دیگر رزمندگان در میدان نبرد با دشمن ایفای نقش کرده و در همین راستا استان لرستان 54 شهید روحانی، یک شهید زن و 53 شهید مرد تقدیم انقلاب کرده است.

کنگره 4000 هزار شهید روحانی سراسر کشور ۴ خرداد ماه در قم برگزار خواهد شد و نمایشگاه کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی کشور با عنوان ردای سرخ و با محوریت تعهد سرخ از حجره تا سنگر، از ۳۱ اردیبهشت ماه لغایت ۱۰ خردادماه در مصلی بزرگ قدس استان قم برپا است.

غرفه یادمان ۵۴ شهید طلبه و روحانی لرستان در قم دایر شده است و علاقه مندان می‌توانند در ساعت فعالیت نمایشگاه که از ۹ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ می‌باشد، از این غرفه بازدید کنند.

شهید سید فخرالدین رحیمی، شهید سید نورالدین رحیمی، شهید محمد کشوری، شهید عبدالحسین مبشر، شهید علی عباس حسین پور، شهید روح الله کمالوند، شهید علی گودرزی، شهید مهران علیخانی، شهید محمد تقی روحانی شاهیوند، شهید میرمحمد جهانگیری، شهید محمد علی شرفی، شهید اسماعیل عرفانی زاده، شهیده افتخار عباسی فرد، شهید آیت الله حاج شیخ مرتضی بروجردی، شهید محمدحسن شریف طبع(قنوتی)، شهید جهانبخش گودرزی، شهید عین الله ذلقی، شهید حجت الله پارسا، شهید علی شریفی از جمله اسامی شهدای روحانی لرستان هستند.

از دیگر شهدای روحانی استان لرستان می توان شهید یعقوب نظام الاسلامی، شهید داود صارمی، شهید حمیدرضا نهاوندی، شهید احمد روستایی، شهید محمد بروجردی، شهید مجتبی مسعودیان، شهید محمد توکلی، شهید عبدالرضا عبداللهی الیگودرزی، شهید سید روح الله موسویف شهید رحمان حیدری، شهید سید حسین موسویان، شهید علی مرادیان، شهید محمد فتحی موسوی، شهید مسعود امیدیان، شهید سعید شهبازی، شهید علی نجات سوری، شهید اسماعیل هادیان، شهید مجتبی آدینه وند، شهید محمد علیم عباسی گراوند، شهید صحبت الله رضایی را نام برد.

دیگر اسامی شهدای روحانی لرستان شهید عبدالوهاب فتح اللهی، شهید محمدکریم دکامی، شهید حاج علیرضا قاسم پور، شهید آیت الله محمد حسین صادقی، شهید حاجی کاظمی، شهید محمد ولی بیات، شهید سید محمد موسوی، شهید عبدالله بیات، شهید ابوالقاسم رمضانی، شهید علی صادقی، شهید سید محمود میرنظامی، شهید سید ابوالقاسم میرنظامی، شهید محمدعلی پیامنی، شهید مصطفی انصاری هستند.

روحانی جهادگری که با تبر منافقین تکه تکه شد

یکی از این جاودانه‌های دفاع مقدس شهید بزرگوار شیخ محمد توکلی است، شیخ محمد توکلی متولد یک فروردین ماه 1300 هجری شمسی در روستای سربند شهرستان بروجرد است.

شیخ محمد توکلی یک روحانی معتقد بود که تمام هم وغمش رسیدگی به احوالات فقرا و محرومان بود، با آن که خودشان یک خانواده پر جمعیت داشت اما این مانع نمی‌شد که از رسیدگی به محرومان دست بردارد یا خسته شود تقریبا تمام عمرش را در خدمت به خلق و مردم به ویژه در نقاط دور افتاده و روستاها گذراند.

شیخ محمد توکلی روحانی زاده بودند و در لباس روحانیت به مردم خدمت و از این راه امرار معاش می‌کرد، بعد انقلاب با اینکه روحانی بود اما حدود۶ ماه به عنوان رئیس سازمان آب بروجرد انتخاب شد در این مدت خدمات زیادی از جمله آبرسانی  به روستاها داشت وحتی در بیشتر مواقع از کسانی که استطاعت مالی نداشتند هزینه‌ای بابت لوله کشی آب در منازلشان را نمی‌گرفت.

از اقدامات مهم وی لوله کشی آب محله اسلام آباد، محمودآباد  وعلی آباد بود که در زمان ریاست این شهید بزرگوار به انجام رسید اما برخی مسئولان آن زمان نسبت به اقدامات و عملکرد شهید توکلی مخالفت کرده و ناراضی بودند و گله می‌کردند که چرا وی تمام این کارها را به صورت رایگان و یا با کمترین هزینه انجام می‌دهد.

به همین خاطر بعد از گذشت ۶ ماه او را از کار برکنار کردند؛ شهید توکلی  هم بدون ذره‌ای ناراحتی به دنبال منبر و مسجد رفتند و حضور و بودنشان را در آن پست مهمتر می‌دانستند ولی در همه حال مخلصانه وجهادگرانه در خدمت به محرومان قدم برمیداشت.

از عمده کارهای شیخ محمد توکلی به جز رسیدگی به خانواده‌های بی بضاعت ساخت مسجد، مدرسه و حمام در شهر و در روستاهای دور افتاده بود همچنین  ایجاد جاده‌های روستایی که راه ارتباطی با شهر نداشتند.شیخ در سال ۱۳۵۸ کلنگ مسجد امام محمد باقر(ع) را زد وآن را در سال ۱۳۶۲ به اتمام رساند والبته خودش در همین مسجد به عنوان پیش نماز خدمت می‌کرد.

شهید توکلی بعد از جنگ و امضای قطعنامه۵۹۸  برای کمک به مردم مناطق مرزی برای برگشتن به خانه هایشان و بازسازی مناطق جنگ زده قرار بود که همراه گروه جهادگر به سمت جنوب حرکت کنند اما مسیر حرکت در آخرین لحظه تغییر کرد و عازم غرب کشور شدند.

بعد از چند روز از پذیرش قطعنامه منافقین با حمایت ارتش بعث مجددا به غرب کشور حمله کردند، در یکی از جاده های مواصلاتی در منطقه ای که به اشغال منافقین درآمده بود هرچه دوستان شهید اصرار می‌کنند که به خاطر خودش از پوشیدن لباس روحانیت ممانعت کند نمی‌پذیرد و در جواب می‌گوید: امام حسین (ع) هم می‌دانست که کشته و شهید می‌شود اما لباسش را عوض نکرد و برای اینکه زنده بماند تغییر چهره نداد من هم پیرو راه ایشانم و محال است که عمامه‌ام را زمین بگذارم.

گروهک منافقین که نیروهای جهادگر را در محاصره خود قرار داده بود به ماشین حامل شهید توکلی حمله کرده و او را به اسارت می‌برند تا اینکه در تاریخ پنجم مرداد ماه سال ۱۳۶۷ و برابر با روز عید قربان شهید محمد توکلی را به درجه رفیع شهادت نائل کرده و سپس به وسیله تبر قطعه قطعه می‌کنند و پیکر این شهید عزیز جهادگر بعد از تشییع باشکوه در جوار شهدای جنگ و در بهشت شهدای بروجرد به خاک سپرده می شود.

شهید توکلی آخرین شهید روحانی دفاع مقدس می باشد./9451/

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات