۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۱۰۲۱۲
در همایش گرامیداشت پیشکسوتان ارتشی استان قم مطرح شد؛

دفاع مقدس؛ محصول وحدت ملی

دفاع مقدس؛ محصول وحدت ملی
همایش گرامیداشت پیشکسوتان ارتشی استان قم در محل باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان همایش گرامیداشت پیشکسوتان ارتشی استان قم با حضور نماینده ولی فقیه در ارتش و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش حجت السلام والمسلمین عباس محمدحسنی در محل باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی شهر مقدس قم به همت فرماندهی گروه پدافندهوایی حضرت معصومه(س) و ارشد نظامی آجا در استان قم و کانون بازنشستگان ارتش در استان برگزار شد.

در ابتدای همایش نماینده ولی فقیه در ارتش ضمن گرامیداشت فرارسیدن سالگرد آزاد سازی خرمشهر سخنان خود را در ارتباط با دفاع هشت ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و گفت: در آستانه سالگرد آزاد سازی خرمشهر قهرمان هستیم و این روز عزیز را به قهرمانانی که مردم مسلمان کشورمان را سربلند کردند تبریک می گویم، در ارتباط با هشت سال دفاع مقدس میدان سخن خیلی وسیع است و در سخنان خود به گوشه ای از موضوعات مهم آن در چند محور می پردازم.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در محور اول سخنان خود نکاتی از دفاع مقدس را با آمار و ارقام تبیین کرد وعنوان کرد: درمحور اول در ارتباط با شاخص های آماری و کلیاتی از دفاع مقدس نکاتی تقدیم می گردد، نکته اول : تقریبا بالغ بر ۵هزار سال از عمر بشر سپری شده است در این تاریخ ۵هزار ساله بشر، بالغ بر ۱۴هزار جنگ در دنیا رخ داده است که همراه با تلفات ۴ میلیون نفری می‌باشد و اینکه از این تعداد جنگ در ۲هزار جنگ  یک طرفش همیشه حق بوده و طرف دیگر باطل یعنی فرماندهی جنگ یا با پیامبران و معصومین بوده یا با ظالمین و مغضوبین. هشت سال دفاع مقدس یکی از ۱۴هزار جنگی است که در این تارخ ۵هزار ساله تاریخ بشر رخ داده، جنگ در تاریخ ۳۱شهریور در ساعت ۹:۱۵ صبح با دستور مستقیم صدام به صورت همه جانبه علیه کشور ما آغاز شد، این جنگ ۲۰۸۸روز یعنی تقریبا ۸ سال به طول انجامید و در طول این ۸ سال ملت ایران در مقابل حزب‌ بعث ایستادگی کرد و از شرف، عزت، ناموس و تمامیت ارضی و مرزی کشورمان دفاع کردند.

وی افزود: در زمان شروع جنگ کشور ایران ۳۶ میلیون جمعیت داشت از این تعداد ۵ ميليون نفر مستقیم و ۵ میلیون نفر غیرمستقیم در جنگ فعالیت می کردند و قریب به ۲۶میلیون نفر نیز در تلاش بودند که در جنگ ایفای نقش کنند، از ۵میلیون نفری که در جنگ حضور مستقیم داشتند ۲۰۰ هزار نفر شهید شدند که هزینه خیلی زیادی محسوب می شود و به معنای اینست که برای راندن حزب بعث به عقب ملت ما هزینه خیلی زیادی داده است ، ۱۰۲۷۰۰۰ نفر در این جنگ مجروح و جانباز شدند و ۳۷۵۳۲ نفر هم آزاده شدند و در مقایسه به آمار تلفات عراقی ها وقتی نگاه کنیم می بینیم آنها ۲۰۰هزار کشته، ۱۰۱۵۰۰۰ نفر مجروح و ٧٢٠٠٢ نفر اسیر داشتند که تعداد بیشتر اسرای آنها نسبت به آزادگان ما به این معنی است که آنها به راحتی تسلیم می شدند ولی رزمندگان ما تا آخرین نفس می جنگیدند. نتیجه این جنگ این شد که دنیا علی رغم موضع گیری نخستین شان که مارا متجاوز می دانستند و صدام را مستحق حمایت، دنیا پذیرفت که صدام متجاوز است و صدمات مادی و معنوی جبران ناپذیری و یا سخت جبرانی را به ملت ایران تحمیل کرده و صدام به عنوان متجاوز معرفی شد. شاید یکی از شیرین ترین نامه هایی که در پایان جنگ برای ملت ایران به یادگار مانده و یا کمتر کسی به آن توجه داشته موضوع نامه ای است که صدام خطاب به رئیس جمهور وقت نوشت:  « اینک شما به آنچه می خواستید رسیدید و ما دستور دادیم نیروهایمان به صفر مرزی شناخته شده بین المللی برگردند و معاوضه اسرا هم آغاز شود و نهایتا هر آنچه سازمان ملل اعلام کرده ما تسلیم هستیم همان صدام ملعونی که می‌گفت ۲۴ ساعته خرمشهر، ۳روزه خوزستان و هفته ای دیگر در میدان آزادی هستیم.»

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی در محور دوم سخنان خود به جنگ نابرابر دردفاع مقدس و اهمیت نشان دادن از خودگذشتگی و فداکاری و بزرگی پیشکسوتان در طول دفاع مقدس به جوانان اشاره کرد و گفت: محور دوم برای نسل جوان مهم است چون نسل جوان ما نه انقلاب را دیده است، نه دفاع مقدس را دیده و نه حوصله مطالعه تاریخ دفاع مقدس را دارد که بداند چقدر بدهکار شهدا، جانبازان و پیشکسوتان دفاع مقدس است،در محور دوم به بحث نابرابری جنگ می پردازیم ما در دفاع مقدس تنها بودیم و هیچ کس (به جز موارد حاشیه ای و فرعی) از ما حمایت  نکرد ولی همه دنیا با صدام بود ولی خدا با ما بود،آنها همراهی دنیا را داشتند و ما همراهی خدا را، این جنگ کاملا نامتقارن و نابرابر بود و هشتاد کشور مستقیم و غیرمستقیم صدام را حمایت می کردند و ملت ایران از این جنگ جهانی که صدام به نیابت از همه جهان علیه ما می‌جنگید سربلند و سرافراز بیرون آمد و آبرو، شرف و حیثیت خود را حفظ کرد و اراده خود را به دشمن تحمیل کرد که می شود در این خصوص رمان ها نوشت و فیلم ها ساخت تا بزرگی رزمندگان ما بیان شود.

وی در محور سوم سخنان خود به این سوال که اهداف صدام از جنگ علیه ایران چه بود؟ پاسخ داد و گفت: صدام از حمله به ایران ۷ هدف عمده داشت که عبارتند از: حاکمیت مطلق بر اروند رود، الحاق خوزستان به عراق، ادعای استرداد جزایر سه گانه، تجزیه ایران بزرگ به ۵ ایران کوچک، تغییر نظام اسلامی ایران، در دست گرفتن ژاندارمی خلیج فارس و رسیدن به رهبری جهان عرب.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی افزود: باتوجه به اهدافی که صدام در سر داشت می توان به عظمت کاری که رزمندگان و پیشکسوتان انجام دادند پی ببریم که چطور شد که صدام نتوانست به اهدافش دست پیدا کند، هنر ملت ایران این بود که با بسیج همگانی در آغاز جنگ توانست از تکرار سقوط خرمشهرهای بعدی جلوگیری کند وگرنه اشغال خرمشهرها تکرار می شد و همچنین هنر ملت ایران و پیشکسوتان ما در طول جنگ تکرار پیروزی در خرمشهرهای دیگر بود. ما تمام عزت، استقلال، آزادگی و سربلندی مان در منطقه،  فرامنطقه و جهان را مدیون و مرهون کسانی می دانیم که پا روی دلشان گذاشتند و از ناموس، دین، دارایی های مادی و معنوی کشور عزیزمان دفاع کردند یا شهید شدند یا تا مرز شهادت رفتند و لقب شهید زنده گرفتند.

محور چهارم سخنان وی به پیشکسوتان ارتشی استان قم اختصاص داشت و با ارائه آمار و ارقامی تصریح کرد: از آن ۵میلیون که در جبهه حضور داشتند تعداد ۶۰۹۰ شهید مختص استان قم می باشد و از این تعداد ۵۶۵ شهید ارتشی هستند و همچنین تعداد ۱۸۷۸ نفر کل پیشکسوتان ارتشی قم هستند که چنانچه همه این عزیزان در این جلسه حضور داشتند کنگره بزرگی شکل خواهد گرفت، پیغمبر(ص) فرموده اند: برکت با بزرگان است. آن کسانی که قدر بزرگانشان را می‌دانند از برکات الهی بیشتر بهره مند می شوند اگر در جامعه نتوانیم جایگاه پیشکسوتان را بدرستی تحکیم کنیم در حقیقت کفران نعمت کرده ایم. ما باید به این پیشکسوتان رسیدگی کنیم و رسیدگی معنوی ما بسیار با ارزشتر از رسیدگی مادی ما می باشد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در محور پنجم سخنان خود به عوامل غلبه بر حزب بعث اشاره کرد و گفت: غلبه بر حزب بعث عوامل متعددی دارد اول اینکه عنایت ویژه ای که خداوند متعال به رزمندگان ما در دفاع مقدس داشت، خداوند خودش قول داده است که اگر در راه من بجنگید من شما را یاری  و نصرت می کنم و در دوران دفاع مقدس کمک خداوند به رزمندگان صادق و مخلص ما ثابت شد، چرا امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد امام خواست به ما بیاموزد که ملت ما خدایی هستند و دست خدا همیشه همراه ملت ماست. دومین عامل پیروزی های معجزه آسا و رهبری های آسمانی حضرت امام(ره) بود که رهبری فقیه و آگاه به امور زمانه که توانست جبهه حق بر علیه باطل را راهبری کند و جبهه اسلام عزتمندانه پیروز شود و اولین باری است که در طول ۲۰۰ سال گذشته ایران اسلامی وارد جنگی شده است که سرزمین نداده است و پیروز شده است. در گذشته حدود ۳ونیم میلیون کیلومتر مربع یعنی دو برابر مساحت فعلی کشور عزیزمان در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان حاکمان بی لیاقت گذشته به دیگران واگذار شده است. صدام آمده بود که حوادث قبل را تکرار کند.

وی وحدت ملی را عامل دیگری در غلبه ملت ایران بر حزب بعث دانست و افزود: وحدت ملی نقطه قوت ما در دفاع مقدس بود و اکنون این را دشمن فهمیده و دنبال خدشه دار کردن وحدت ملی ماست، دلسوزان انقلاب و بصیرت مندان باید شش دانگ حواسشان جمع باشد که دشمن وحدت ملی ما را نشانه گرفته است چون انقلاب ما پیروز شده وحدت ملی است، دفاع مقدس محصول و ثمره وحدت ملی است. امروز ما در جنگ اقتصادی هستیم، در جنگ اقتصادی هم مثل دفاع مقدس اگر بدنبال پیروزی و نصرت باشیم تنها راهش حفظ وحدت ملی است آن کسانی که وحدت ملی ما را نشانه رفته اند در فضای مجازی و فضای حقیقی و رسانه های معاند. امروز همان ولی فقیهی که گفته او برای ما حجت شرعی است می فرماید: رئیس‌جمهور دست به اقدامات مهم اقتصادی زده است، متدینین حواسشان باشد فریب مزدوران و بدخواهان و نفوذی های داخلی و خارجی نخورند تا وحدت ملی خدشه دار نشود.

نماینده ولی فقیه در ارتش دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس برای کشور عزیزمان و همچنین کشورهای آزادی خواه منطقه را به عنوان نکته پایانی بیان کرد و گفت: درهشت سال دفاع مقدس قدرت ایمان در برابر قدرت های ظاهری و مادی تمام قد خودش را نشان داد و دنیا به این نتیجه رسید که ملتی که با ایمان باشد ولو با دست خالی و تعداد کم پیروز خواهد شد، اثبات برتری ملت ایران در دکترین دفاعی خودش در مقابله با دکترین تجاوز و زیاده خواهی حزب بعث و حامیان او، الهام بخش شدن مکتب دفاع مقدس برای ملت های منطقه که دنبال احیای حقوق حقه خودشان در برابر طاغوت های روزگاربودند و موج بیداری اسلامی که راه افتاد و ملت های مقاومت که بالاخره نسخه طاغوت ها را خواهند پیچید.

50 پیشکسوت ارتشی(رزمندگانی که بیش از 4 سال در جنگ حضور داشتند،آزاده های پایور و پیشکسوتانی که در عملیات بیت المقدس وفتح المبین شرکت داشتند.) بهمراه خانواده هایشان در این همایش حضور داشتند که با اهداء لوح و هدایای نقدی و غیرنقدی از آنان تجلیل شد.

فرمانده گروه پدافندهوایی حضرت معصومه(س) ارشد نظامی آجا در استان قم سرهنگ ستاد نعمت محسنی زرین، رئیس کانون بازنشستگان ارتش در استان سرهنگ بازنشسته جبلی، ریاست عقیدتی سیاسی گروه پدافندهوایی حضرت معصومه (س) حجت الاسلام خبازی، رئیس حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم حجت الاسلام لقمانپور  و سایر مسئولین لشکری و کشوری استان قم در این همایش حضور داشتند.

پخش کلیپ حماسی، اجرای گروه سرود و نمایش و سخنرانی و دکلمه گویی پیشکسوتان ارتشی از جمله برنامه های اجرا شده در این همایش بود.

ارسال نظرات