۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۱۰۲۶۶
گزارش؛

قشری که همچنان مظلوم است / ناگفته هایی از رشادت های شهدای روحانی

قشری که همچنان مظلوم است / ناگفته هایی از رشادت های شهدای روحانی
در نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین» روحانیونی که فرزند شهید بودند، ضمن بیان خاطراتی از پدر شهید خود ویژگی های قشر روحانیت را مورد توجه قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا نشست «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین» با حضور جمعی از فرزندان روحانی شهدای روحانی به همت خبرگزاری رسا برگزار شد.

کنگره ۴ هزار شهید روحانی روز چهارشنبه چهارم خردادماه با پیام رهبر معظم انقلاب و با حضور رئیس جمهور و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قم برگزار خواهد شد، از این رو خبرگزاری رسا طی اقدامی ابتکاری، این نشست را با حضور اساتید و روحانیون شناخته شده حوزوی که فرزند شهید نیز بودند برگزار کرد.

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین، ولی الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین و فرزند شهید لونی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن سعیدی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم و فرزند شهید آیت الله سعیدی، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی حقانی از اساتید حوزه علمیه و فرزند شهید غلامحسین حقانی، حجت الاسلام مؤیدی قمی فرزند شهید آیت الله مؤیدی قمی که در حادثه منا شهید شد و حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ معاون طرح و برنامه خبرگزاری رسا و فرزند شهید حجت الاسلام محمدحسن پیشاهنگ در این نشست حضور داشتند و به بیان خاطراتی از این شهدای بزرگوار پرداختند.

روحانیت همچنان مظلوم است

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن سعیدی نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: طلاب قشر مظلومی هستند که یکی از اقتضائات جهاد تبیین می‌تواند تشریح اقدامات طلاب و رفع مظلومیت از این قشر باشد.

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

وی ادامه داد: وقتی که جنگ تحمیلی آغاز شد طلاب در مدارس علمیه آرام و قرار نداشتند و در همه مناطق عملیاتی به صورت تبلیغی و رزمی حضور داشته و فداکاری‌های بزرگی انجام دادند؛ به حدی زیبا مردان علم در میدان عمل وارد شدند که برای شمارش تعداد شهدای روحانی بعد از جنگ توسط دفتر تبلیغات یک طرح پژوهشی صورت گرفت، زیرا از نجابت روحانیت آمار شهدا کاملا مشخص نبود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به مشخص نبودن آمار شهدای روحانی تا پایان جنگ تحمیلی، گفت: وزیر ارشاد وقت که از سران فتنه هم شد وقتی از اقشار مختلف آمار شهدا را اعلام می‌کرد اسمی از قشر روحانیت نیاورد و این از مظلومیت روحانیت است که همچنان ادامه دارد و به همین علت تلاش‌های فراوان گروه‌های جهادی طلاب نیز منتشر نمی‌شود.

نباید مجاهدت های پیش از انقلاب به فراموشی سپرده شود

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

وی با اشاره به عنوان نشست گفت: «جهاد مقدس» عمدتا به دفاع مقدس اطلاق می‌شود که با این تعبیر بسیاری از طلابی که مجاهدت و شهادتی بسیار سخت داشتند از قلم می‌افتند؛ توهینی در سال ۵۶ توسط روزنامه اطلاعات صورت گرفت که سر منشأ اتفاقات مهمی شد و حماسه ۱۹ دی قم رقم خورد و سؤال پیش می‌آید اگر امام خمینی شناخته شده نبود، با یک توهین چنین انفجار عمومی صورت نمی‌گرفت.

فرزند شهید آیت الله سعیدی گفت: روحانیون و علمای بسیاری تلاش کردند و امام را به جامعه شناساندند که مردم دوران با توهین روزنامه اطلاعات به پا خواستند؛ شهید سعیدی وقتی از جانب ساواک تهدید به مرگ شد در پاسخ گفت اگر من کشته شوم قطره قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهد گفت.

وی تصریح کرد: حضرت امام در هر مراسم ختم یک بار شرکت می‌کرد، اما برای شهید آیت الله سعیدی که اولین مجتهد شهید نهضت انقلاب بود از جانب امام توصیه شد چند جلسه در نجف برگزار شد و این مراسمات تا ۴۰ شب طول کشید و حضرت امام در اکثر این مراسمات حاضر می‌شد و وقتی طلاب در خصوص هزینه مراسم به تنگنا رسیدند، ایشان همه هزینه‌ها را به عهده گرفت.

حضور روحانیت در بقاء انقلاب تأثیرگذار بوده است

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ورود آیت الله سعیدی در مقاطع مختلف انقلاب گفت: حضرت امام را از ترکیه به نجف تبعید می‌کردند تا در بین علما نجف گم شود که آیت الله سعیدی سخنرانی‌هایی در تقبیح و خباثت این اقدام انجام داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب قشری هستند که سنگ صبور مردم بوده و با اینکه مسؤولیتی ندارند آماج انتقادات و مراجعات مردم هستند که این امر در بقاء انقلاب بسیار تأثیرگذار بوده است.

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

کنگره شهدای روحانیت بجا اما دیر

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ معاون طرح و برنامه خبرگزاری رسا با اشاره به برگزار کنگره شهدای روحانی کشور، گفت: باید گفت دیر یاد شهدای روحانی افتادند که این سال‌ها کم‌تر چنین کاری می‌شود؛ برای هر شهیدی که سریال یا فیلم ساخته شده است بسیار کم است، اما به هر حال برای شهید بابایی و شهید باکری ساخته شدند، اما برای شهدای روحانی هنوز فیلم و سریالی ساخته نشده است.

وی ادامه داد: ۴ هزار شهید روحانی یعنی حداقل ۴ هزار فیلم سینمایی، کتاب، سریال که می‌توان تولید کرد یا ۴ هزار مؤسسه فرهنگی به نام این شهدا تأسیس کرد؛ چه شهیدی بهتر از شهید عالم که به مردم معرفی شود و از رزقی که به واسطه شهادت نسیبش شده به مردم و جامعه هم کمک کنند.

الگوی طلاب جهادی مجاهدت رزمندگان دفاع مقدس است

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

حجت الاسلام پیشاهنگ ادامه داد: طلبه‌های جهادی کم نیستند که الگوی خود را از شهدای دفاع مقدس گرفتند و شهدای روحانی می‌توانستند از گذشته الگوی همه طلاب باشند؛ باید بیش از پیش شهدای روحانی را به مردم معرفی کنیم تا مردم بدانند که بیشترین شهید را این صنف داده است و در شرایط فعلی نیز پای مردم هستند و مانند مردم در تنگنای اقتصادی قرار گرفتند.

وی با اشاره به پدر شهید خود گفت: شهید پیشاهنگ در کودکی مادر خود را از دست داد و در یتیمی بزرگ شد و پدر این شهید نیز در جنگ تحمیلی جانباز شدند و با همان بیماری ناشی از جانبازی به رحمت حق پیوست؛ شهید پیشاهنگ شبیه به مولا و سرور خودش مبلغ مجاهدی بود که در تبلیغ دین نیز شجاعت داشت و شاگرد حضرت آیت الله خامنه‌ای در مشهد بود و مجاهدت را نیز از ایشان آموخت.

مدیر تلوزیون اینترنتی پاسخ اظهار داشت: جمعی از شاگردان آیت الله خامنه‌ای در مشهد برای مبارزه با رژیم ستم شاهی آموزش‌های چریکی می‌دیدند که شهید پیشاهنگ نیز در این آموزش‌ها حضور داشت و مورد تعقیب ساواک قرار گرفت از همین رو به لبنان فرار کرد؛ شهید پیشاهنگ با مظهر استکبار و پلیدی نیز در لبنان جنگید و مجاهدت کرد که این مبارزه برای ما آرزو است.

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

وی با بیان اینکه شهید پیشاهنگ به قم برگشت تا درس خود را ادامه دهد، اما با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حاضر شد، گفت: حجت الاسلام محمدحسن پیشاهنگ با تمام روحیات چریکی که داشت اهل هنر بود و بر روی شیشه نقاشی می‌کشید و به اقوام هدیه می‌داد که به این ترتیب یادگاری‌هایی از خود در خانه بستگان گذاشته است؛ کاستی به دستم رسید که شهید پیشاهنگ با گروهی از دوستانش نمایش رادیویی بازی کرد و اکثر بازیگران آن نمایشنامه شهید شدند.

حجت الاسلام پیشاهنگ در پایان گفت: علاقه شهید پیشاهنگ به حضرت زهرا بود و دعا می‌کرد که قبرش مانند حضرت زهرا بی نشان باشد.

بخشی از هجمه‌ها به روحانیت ناشی از تهاجم فرهنگی است

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

حجت الاسلام محمدحسین مؤیدزاده قمی فرزند آیت الله مؤیدزاده از شهدای حادثه تلخ منا گفت: بسیاری از روحانیون و علما قبل از انقلاب به بیان حقائق کشور، اسلام و واقعیاتی که رژیم منحوس پهلوی داشت پرداختند و جهاد تبیین را در همان موقع شروع کردند.

وی افزود: بسیاری از اقشار روحانی و طلبه که در جامعه حضور فیزیکی دارند مورد بی مهری قرار گرفته و بی حرمتی‌هایی به آنان می‌شود که حق این عزیزان نیست و بخشی از آن نیز به علت تهاجم فرهنگی است که از سمت دشمنان اسلام صورت می‌گیرد از همین رو نباید در بیان حقائق و اتفاقات کوتاهی کنیم.

بر همه ما واجب است بحث جهاد تبیین را داشته باشیم

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

استاد حوزه علمیه قم گفت: شهید آیت الله مؤیدزاده قمی جهاد تبیین را در نهضت امام شروع کرد و از همان زمان به تشریح و تبیین حقائق پرداخت که اولین اقدام این چهره انقلابی برگزاری دعای توسل در حرم حضرت معصومه بود؛ برگزاری دعا و بیان حقائق و راه‌هایی که جمهوری اسلامی برای رسیدن به هدف خود داشت را به عنوان وظیفه خود انجام داد.

وی با اشاره به شهادت آیت الله مؤیدزاده قمی در سرزمین منا اظهار داشت: پیش از لحظات شهادت که در مکه و در منا اتفاق افتاد، جلساتی با شیعیان بحرینی و کویتی توسط آیت الله مؤید انجام گرفت، زیرا شیعیان آرزو می‌کردند ایام حج برسد تا علمای خود را ببینند و حقائق انقلاب اسلامی را لمس کنند.

ملت ما باید به روحانیت باور داشته باشد

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

حجت الاسلام محمدمهدی حقانی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و فرزند شهید حقانی از شهدای هفتم تیر گفت: اگر جهاد تبیین به درستی انجام شود خروجی آن باید ملت ایران را نسبت به مبانی انقلاب معتقد کند تا در کنار این انقلاب همچنان بایستند؛ احتیاج داریم ملت ما به روحانیت باور داشته باشد و در این خصوص باید تبیین صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حقانی گفت: بر خلاف چیزی که تبلیغ می‌شود مردم ما به روحانیت معتقد هستند و عالم با تقوای مهذب را همچنان مورد احترام قرار می‌دهند و شاهد آن نیز همین ارادتی که مردم در شب‌های قدر و تشییع جنازه شهدا دارند، بوده و همه این‌ها با حکومت داشتن روحانیون است.

وی افزود: برای اینکه ایمان در جامعه باقی بماند و این انقلابی که به دست روحانیت انجام شده مستحکم ادامه پیدا کند، لازم است روحانیت بیش از پیش برای انقلاب هزینه دهد؛ اگر مرجع تقلیدی درسطح حضرت امام نبود و مجتهدان توانمند در کنار ایشان نبودند این انقلاب شکل نمی‌گرفت و ادامه پیدا نمی‌کرد.

بارهای انقلاب اسلامی فقط با مجاهدت برداشته می شود

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

فرزند شهید حقانی با بیان اینکه کتابی برای شهدای شاخص روحانیت نوشته نشد، اظهار داشت: مردم مؤمن به روحانیت هستند و راه حفظ ایمان تبیین این حقائق است و چنین تبیین به هیچ وجه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به دستگیری چندباره شهید حقانی گفت: وقتی برای ملاقات پدرم به زندان قصر رفتیم او نشناختیم، زیرا شدت جراحات ناشی از شکنجه تن شهید حقانی را نحیف کرده بود؛ فرزندان و خانواده شهید هم در شرایط سختی بودند، زیرا کسی نبود که به ما رسیدگی چندانی داشته باشد و این می‌تواند الگویی برای جهادگران امروز باشد؛ وقتی به طلاب توصیه می‌کنیم به کار جهادی بپردازند خانواده را بهانه می‌کنند که باید گفت مبارزان انقلابی هم در خصوص خانواده در مضیقه بودند.

وظیفه روحانیت هدایت مردم بر اساس احکام شرعی است

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

حجت الاسلام والمسلمین حقانی ادامه داد: مجاهد وجودش را فدا می‌کند و انقلاب اسلامی بار‌هایی دارد که فقط با فرهنگ جهادی برداشته می‌شود پدیده‌هایی مانند اربعین بدون کار جهادی شکل نمی‌گیرد و اگر پول و دستمزد فقط لحاظ شود کار عظیم صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به خاطراتی از شهدا بعد از شهادت گفت: شهید آقاجانی کتابی از مسجد اهل تسنن برداشته بود که قبل از بازگرداندن کتاب به شهادت رسید و در خواب یکی از بستگان خود به آن کتاب اشاره کرد که آن را برگردانند؛ شهید معرکه‌ای به گمان اینکه بعد از جراحت شهید شده است، با غسل و کفن دفن شد و یا شهیدی که در معرکه به شهادت نرسیده بود، غسل ندادند و این شهدا به خواب بستگان آمدند و در این خصوص گله کردند که چرا احکام رعایت نشده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: این خواب‌ها نشان می‌دهد رعایت نشدن احکام گرهی در مقامات شهید ایجاد کرده که نمی‌دانیم چیست، اما احکام شرعی این چنین خاصیتی دارد و کار روحانیت این است که جامعه را بر اساس احکام شرعی هدایت کند.

امام سجاد با تبیین خود نهضت عاشورا را زنده نگه داشت

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

حجت الاسلام والمسلمین، ولی الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که فرزند شهید نیز بوده، با اشاره به نشست مبارکی که شکل گرفته است، گفت: روحانیونی که فرزند شهید هستند و شهیدشان هم روحانی است در این جلسه حضور دارند و فقط پدر من از قشر روحانیت نبود، اما عشق پدر من این بود که با روحانیت حشر و نشر داشت.

وی با بیان اینکه متدینین دل صافی داشتند و کار‌های عجیبی با این دل صاف می‌کردند، ادامه داد: امام سجاد با تبیین خود در ابعاد و شیوه‌های مختلف راه و نهضت عاشورا را به کمال خود رساند؛ این راه گاه با سکوت انجام گرفت و گاه با بیان حقائق و شیوه‌های مختلف توطئه‌های بدخواهان را خنثی کرد؛ وقتی در مکانی گوسفندی ذبح می‌کردند امام سجاد می‌پرسید آیا به این گوسفند آب دادند که پاسخ هر چیزی بود، اما آن را به تشنگی آل نبی مرتبط می‌کرد و نهضت عاشورا را با این رفتار زنده نگه داشت و با اشک‌هایی که می‌ریخت حادثه عاشورا را یادآوری کرد.

آمار روحانیونی که فرزند شهید بودند در جایی ثبت نشده است

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

رئیس مجمع طلاب شاهد اظهار داشت: در آیه قرآن آمده «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ» کسانی که از پدران مؤمن خود پیروی کردند در نتیجه به آن‌ها ملحق می‌شوند؛ انسان چیزی که دارد که تفضل الهی دست فرزند را می‌گیرد و به مقام پدری که با عملش مأنوس است ملحق می‌کند و فرزندان شهدا از این جهت باید به پدر خود افتخار کنند.

وی با بیان اینکه عمل ما دست عزیزانمان را می‌گیرد به دلیل پیوند‌هایی که در نظام تربیت خانواده حاکم است این اتفاق روی می‌دهد، ادامه داد: مجمع طلاب شاهد به همت آیت الله محمدی عراقی راه افتاده تا روحانیونی که فرزند شهید هستند حضور داشته باشند و این مجموعه به ثبت رسید و شناسنامه دارد؛ وقتی به دنبال آمار روحانیونی که فرزند شهید هستند رفتیم با نکته‌ای عجیب رو به رو شدیم.

خبرگزاری رسا بدون لغزش کار خود را پیش می برد

نشست تخصصی «از جهاد مقدس تا جهاد تبیین»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: عجیب است هیچ نهادی حتی بنیاد شهید آماری از طلاب فرزند شهید در دست ندارد که این از نجابت و متانت طلاب است؛ بنیاد شهید کمک مالی می‌کند و در اسناد خود کسوت فرزندان را نیز ثبت می‌کند، اما این آمار در هیچ نهادی نیست که یکی از وجوهش نجابت طلاب و روحانیون است.

وی ادامه داد: خبرگزاری رسا با امکانات کم، اما بسیار هدفمند در حرکت است و بدون لغزش کار را پیش می‌برد که موجب افتخار حوزویان است؛ فرزندان شهدا باید به پدران خود افتخار کنند و در دانشگاه‌ها که تدریس می‌کردم با اساتید زیادی روبرو شدم که فرزند شهید بودن خود را کتمان می‌کردند و از این ترس داشتند که تهمت حضور سهمیه‌ای را بشنوند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی در پایان گفت: اگر شهدا نبودند و فرزندانشان داغ این عزیزان را ندیده بودند بستر درس و دانشگاه فراهم نمی‌شد؛ اگر فرزندان شهدا پدر خود را از دست نداده بودند، حمایتی از جانب پدر صورت می‌گرفت که جبران سهمیه دانشگاه را می‌کرد و فرزندش می‌توانست بدون سهمیه به همان دانشگاه برسد همانگونه که دیگر دانشجویان با حمایت خانواده به افتخارات رسیدند. ارزشمداران جامعه با شجاعت و جرأت، افتخار خانواده خود را مطرح کنند.

ارسال نظرات