۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۱۰۳۸۱
ردای سرخ(۲)؛

شهید مطهری؛ از نظریه پردازی اسلامی تا آرمان خواهی برای حوزه

شهید مطهری؛ از نظریه پردازی اسلامی تا آرمان خواهی برای حوزه
شهید مطهری در همه مراحل نهضت اسلامی در کنار امام بود به طوری که می توان سازماندهی قیام ۱۵ خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را مرهون تلاش های او و یارانش دانست .

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری در سیزدهم بهمن ماه سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان گشود، پس از طی دوران طفولیت به مکتب خانه رفت و به فراگیری دروس ابتدایی پرداخت.

شهید مطهری در سن ۱۲ سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نمود و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال ورزید، وی در سال ۱۳۱۶ با وجود مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و مخالفت دوستان و نزدیکان برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد، در حالی که موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به تازگی چشم از جهان فرو بسته بود، اداره حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن زمان یعنی آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمدتقی خوانساری برعهده گرفته بودند.

شهید مطهری در دوره اقامت ۱۵ ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در فقه و اصول و از محضر حضرت امام خمینی به مدت ۱۲ سال در فلسفه ملاصدرا، عرفان، اخلاق و اصول و از محضر مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی در فلسفه و منطق بهره گرفت.

ایشان در همه مراحل نهضت اسلامی در کنار امام بود به طوری که می توان سازماندهی قیام ۱۵ خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را مرهون تلاش ها و زمینه سازی او و یارانش دانست در ساعت یک بعد از نیمه شب روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر و به زندان موقت شهربانی منتقل شد.

شهید مطهری که به یک نهضت اسلامی معتقد بود نه به هر نهضتی، برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاش‌های ایدئولوژیک بسیاری داشت و به تأسیس حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۶ و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد.

شهید مطهری؛ از نظریه پردازی اسلامی تا آرمان خواهی برای حوزه

گرچه ارتباط مرتضی مطهری با امام روح الله خمینی پس از تبعید ایشان از ایران به وسیله نامه استمرار داشته است اما در سال ۱۳۵۵ موفق گردید مسافرتی به نجف اشرف داشته باشد و ضمن دیدار با امام خمینی درباره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت کند، پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی استاد مطهری به طور تمام وقت در خدمت نهضت قرار می گیرد و در تمام مراحل آن نقش اساسی ایفا می کند، در دوران اقامت حضرت امام در پاریس سفری به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با امام خمینی گفتگو می‌کند که در همین سفر امام ایشان را مسئول تشکیل شورای انقلاب اسلامی نمود و هنگام بازگشت امام به ایران نیز مسئولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و مشاوره دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود.

ویژگی های شهید:

نظریه پردازی اسلامی، مبارز سیاسی، هوشیاری در برابر انحرافات، آرمان خواهی برای حوزه، علاقه به تحقیق و مطالعه و نماز شب از ویژگی های شهید مطهری بود که شهید آیت الله بهشتی درباره همرزم شهیدش، مرتضی مطهری می گوید:
یادم است که در سال ۱۳۲۶ که در قم با آقای مطهری... و آقایان دیگر علاوه بر درس و بحث و کارهای طلبگی مان همیشه به فکر سامان دادن به روحانیت و پربار کردن این نهاد اسلامی اجتماعی بودیم، مرحوم آقای مطهری در آخرین سال های زندگی شان برآن شدند که سفرهایی مرتب به قم بروند و با شروع بحث های پرمحتوا برای طلاب درس‌خوانده تر و فاضل تر، حرکتی را در راه غنای فکری حوزه دنبال کنند و توسعه بدهند، حرکتی که چه بسا می توانست به ساماندهی های دیگر بینجامد دریغا که این حرکت پر برکت ایشان با شهادتش ناتمام ماند.

شهادت:

در ساعت بیست و دو و بیست دقیقه سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری و سیاسی بیرون آمده بود با اصابت گلوله گروه متحجّر و جنایت پیشه فرقان به پیشانی اش به شهادت می رسد و امام و امت اسلام را در حالی که امیدها به این بزرگمرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو می روند.

بخشی از سخنان امام خمینی در سوگ شهید مطهری:

من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت هایی بود که حاصل عمرم محسوب می شد، در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالم جاودان ثلمه ای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست.
اینجانب روز پنجشنبه ۱۳اردیبهشت ۵۸ را برای بزرگداشت شخصیتی فداکار و مجاهد در راه اسلام و ملت عزای عمومی اعلام می کنم و خودم در مدرسه فیضیه پنجشنبه و جمعه به سوگ می نشینم.

ارسال نظرات