۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۷۱۰۴۰۴
ایران جوان (۱۹)؛

جوانی جمعیت با امتیاز خودرو محقق نمی‌شود

جوانی جمعیت با امتیاز خودرو محقق نمی‌شود
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به طرح‌های تشویقی برای افزایش جمعیت گفت: پرداخت حق اولیت خرید خودرو دردی را از خانواده‌های کم برخوردار دوا نمی‌کند.

معصومه ظهیری استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به جوانی جمعیت گفت: بحث باز بودن پنجره جمعیتی و رشد نمودار جمعیت به حدی که بتوانیم شاخص جایگزین را تامین کنیم تنها اختصاص به کشور ما ندارد و در بسیاری از کشورها به این عدم جایگزینی نرخ رشد جمعیت در مسأله جوانی جمعیت مبتلا هستند.

وی افزود: در کشور ما متأسفانه بدلیل عدم مدیریت جریان رشد جمعیت بعد از دهه 70 دچار نقص عملیاتی در رابطه با کنترل رو به رشد این نمودار شدیم و متأسفانه یک دهه غفلت در این زمینه به طول انجامید تا اینکه رهبر انقلاب مکرر هشدار دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی متولیان امر در مسأله جوانی جمعیت به وظایف خود کامل و جامع نپرداخته اند، ابراز کرد: خلاء قانونی و اهتمام عمومی و بحث نظارت را با وجود هشدارهای مکرر ولی امر مسلمین شاهد بودیم.

وی با تاکید بر احساس خطر در ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی عنوان کرد: خوشبختانه در دولت و مجلس فعلی قوانینی در رابطه با حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شده است اما تا زیرساخت های فرهنگی برای اجرایی شدن این قانون فراهم نشود در حد گفت و گو و کارهای تبلیغی باقی خواهیم ماند.

خانم ظهیری دسترسی آسان به امکانات تشویقی را ضروری برشمرد و تصریح کرد: یکی از مشکلات ما مناطق محروم و افراد کم برخوردار هستند که اصلاً امکان بهرمندی از این مشوق ها را ندارند مثلاً پرداخت حق اولیت خرید خودرو دردی را از خانواده های کم برخوردار دوا نمی کند و به جای آن باید از تسهیلات پوشک رایگان و شیرخشک تا یک سال و یا امکانات بهرمند شدن از پرستار برای چندقلوها را باید جایگزین کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش روحانیون و طلاب خواهران در ترغیب و تشویق به فرزندآوری خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه با ایفاء نقش فرهنگی خود بوسیله منابر و جلسات وعظ باید وضعیت کنونی و آینده هولناک را تبیین کنند و از طرف دیگر طلاب خواهر دو کار مهم همراهی و همدلی در ترغیب به ازدیاد جمعیت و خودعاملی را باید در خود تقویت کنند و پیش از هر گروهی طلاب و خانواده طلاب به امر رهبر انقلاب لبیک بگویند.

ارسال نظرات