۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۷۱۰۴۳۵
گزارش کامل رسا از یک رویداد ملی با محوریت روحانیت؛

برگزاری کنگره شهدای روحانی کشور با پیام رهبر معظم انقلاب در قم

برگزاری کنگره شهدای روحانی کشور با پیام رهبر معظم انقلاب در قم
نخستین کنگره ۴ هزار شهید روحانی کشور در مصلای قدس قم با پیام تصویری رهبر معظم انقلاب و با حضور مسؤولان و شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری و فرمانده سپاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نخستین کنگره ۴ هزار شهید روحانی کشور صبح امروز با حضور شخصیت های برجسته حوزوی، مسؤولان کشوری و لشکری و سردار سلامی فرمانده سپاه آغاز شد.

در این کنگره که با حضور علما، اعضای مجلس خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین، اساتید حوزه، اندیشمندان، شخصیت ها، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، خانواده های شهدا در مصلای قدس شهر مقدس قم برگزار گردید، سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع دست اندرکاران برگزاری کنگره چهار هزار شهید روحانی کشور پخش شد.

رهبر انقلاب اسلامی:
ورود به میدان مجاهدت برای عالم دینی وظیفه قطعی است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت چهار هزار شهید روحانی که در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۸ برگزار شده بود، بزرگداشت علما و روحانیون مجاهد و پیش‌قدم در کار خیر را اقدامی شایسته خواندند و گفتند: در دوره دفاع مقدس، طلبه‌های جوان علاوه بر کار تبلیغی و دینی، در صفوف مقدم میدان جنگ هم وارد شدند و تعداد زیادی از آنان نیز به شهادت رسیدند.

رهبر انقلاب، جهاد و شهادت را فرهنگی ریشه‌دار در حوزه‌های علمیه دانستند و با برشمردن مصادیقی از علمای شهید شیعه و سنّی، افزودند: شهیدِ روحانی یعنی کسی که با جان خود وارد میدان دعوت به خیر می‌شود و امروز نیز به تقویت این روحیه در بین طلاب و فضلای جوان نیاز داریم.

ایشان امام عظیم‌الشأن را الگوی ممتازی از علم و جهاد خواندند و خاطرنشان کردند: آن بزرگوار همچنان‌که اول‌مجاهد دوران خویش و بلکه بسیاری از دوران‌ها بود و جهادی با عظمت‌تر از جهاد او با این نتایج در طول تاریخ شیعه وجود ندارد، در بالاترین مراتب علمی نیز قرار داشت که این نشان می‌دهد ورود در عرصه جهاد هیچ منافاتی با دانش، تحقیق و تدریس ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انواع جهاد از جمله جهاد علمی، نظامی، سیاسی و اجتماعی، افزودند: در هر یک از عرصه‌های جهاد که اولویت و نیاز کشور باشد، مخاطب اول آن که باید با احساس مسئولیت وارد میدان شوند، طلاب و فضلای جوان هستند.

ایشان با ابراز امیدواری به استمرار روحیه و فرهنگ افتخارآمیز جهاد در روحانیت، به دست‌اندرکاران کنگره شهدای روحانی توصیه کردند در ادامه این بزرگداشت‌ها با همفکری اهالی فکر و فرهنگ، نام، تصاویر، وصیت‌نامه و شرح حال و موقعیت شهدای روحانی تکثیر و ترویج شود تا امکان استفاده از موقعیت معنوی آن بزرگواران برای همگان فراهم شود.

در ابتدای این کنگره، حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه، گزارشی از اهداف برگزاری کنگره ارائه کرد.

تعداد بازدید : 27

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران: 

روحانیت بیش از 10 برابر سایر اقشار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسؤول برگزاری کنگره به ایراد سخن پرداخت.

بخش هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در کنگره شهدای روحانی:

روحانیت به نسبت به جمعیت، بیش از ده برابر سایر اقشار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

آمار چهار هزار شهید روحانی، آماری است که به تایید بنیاد شهید و مرکز مدیریت حوزه های علمیه رسیده، والا آمار شهدای روحانی بیش از این است.

در بین استان ها، استان اصفهان با 543 شهید طلبه و روحانی، بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

مشروح سخنان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اینجا ملاحظه کنید.

آیت الله اعرافی در کنگره شهدای روحانیت:
لباس مقدس روحانیت، نماد آمادگی برای شهادت است
در ادامه این کنگره ملی، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ضمن عرض خیر مقدم به تبیین فرازهایی از منشور روحانیت امام خمینی(ره) گفت: بهای مجاهدت های جوانان و رزمندگان سربلندی انقلاب اسلامی بود؛ انقلاب اسلامی برای تغییر معادلات تمدن نوین غربی به وجود آمده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه سپاه کفر با همه توان به مبارزه با نظام اسلامی می پردازد، زیرا آنها بهتر می دانند که چه پیام های آشکار و پنهان در رهنمودهای رهبر انقلاب وجود دارد، گفت: موتور محرکه شهدای امام راحل حوزه های علمیه و دانشگاه هستند، اما تغییر معادلات فرهنگ جهان نیاز به ایستادگی و استواری در مسیر انقلاب اسلامی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: امروز طلاب و روحانیت با رسول خدا و امام صادق(ع) و شهدای گرانقدر پیمان استقامت و مقاومت بسته اند.

تعداد بازدید : 24

وی شهدای روحانی به سه دسته تقسیم کرد و افزود: برخی شهدای روحانی به محدثان و روایان عصر حضور هستند، برخی آنها قرن چهار تا عصر معاصر تشکیل دادند، اما در عصر انقلاب حداقل 4000 شهدای روحانی همراه با 200000 شهدای دیگر نور افشانی می کند.

وی با بیان اینکه باید حوزهای علمیه شهدای مرجعیت فکری و معارفی را حفظ کند، ابراز داشت: روحانیت فکر پیشتیبان روحی و معنوی در پشت جبهه بود و همچنین در میدان رزم نیز حضور داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: شهدای دفاع از ارزشهای انقلابی و دفاع از رهبری دفاع فرا می خواند پیام شهدای به ما طلاب است، باید حوزه انقلابی حوزه پاسخگوی به نیازهای نسل نو و جامعه باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه لباس روحانیت لباس جهاد علم تقوا و دانش و امادگی برای شهادت است، ابراز داشت: پیام این اجلاسیه به دشمنان این است که حوزهای علمیه و روحانیت و دانشگاه و نیروهای مسلح همانند دفاع مقدس در صنحه حاضر هستند و در کنار فرماندهی کل قوا در مقابل اهداف شوم انها ایستادگی خواهد کرد.

سخنرانی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پس از آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در این کنگره سخنرانی کرد.

وی با اشاره به نقش روحانیت در صیانت از اسلام در تاریخ گفت: علمای اسلام صائنان دین و مروجان شریعت و دین بودند و جریان ناب اسلام و اخلاق را در پیکره امت جاری کردند.

وی با بیان اینکه علمای دین احکام اسلام را قرن ها در جامعه جاری کردند و اجازه تعطیلی آنرا ندادند، اظهار داشت: علما ستارگان هدایت مردم و اقوام در تاریخ بودند و در منابر و تکایا روح اسلام، احکام و حدود را در جامعه جاری کردند و آنها راسخون در علم هستند.

سردار سلامی با اشاره به اینکه تمدن غرب تلاش کرد که احکام و دین خدا را تعطیل کند، گفت: دشمنان می خواهند مسلمانان را در جهل مدرن به خواب و مرگ بکشانند و هویت اعتقادی و دینی و فرهنگی آنها را غارت کنند.

تعداد بازدید : 24

وی با بیان اینکه روحانیت در عرصه ضد استبدادی و ضد استعمای پیشتاز و پیشگام است، ابراز کرد: در یک اعجاب تاریخی خورشید انقلاب به صحنه حیات سیاسی بشر آمد و مسلمان احساس کردند که عظمت به اسلام بازگشته است.

سردار سلامی با اشاره اینکه جز با تشکیل حکومت نمی توان احکام اسلامی را جاری کرد، گفت: اسلام منهای حکومت بسیاری از ابعاد خود را از دست می دهد و امام خمینی(ره) آمد تا شعائر اسلامی را احیا کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران ابراز کرد: تمام قدرت ها بعد از جنگ دچار افسردگی و عجز می شوند، امروز عجز و ناتوانی سران امریکا نمایان است؛ اما شاهکار ولایت این است که بعد از جنگ ایران پرقدرت تر در صحنه آمده است.

وی با بیان اینکه ما شبانه روز دشمن را رصد می کنیم، تصریح کرد: استکبار جهانی با فشار حداکثری و تمام قوا به صحنه آمده است و دشمن در اتاقهای فکر خود شبانه روز برای شکستن اسلام توطئه می چیند.

سردار سلامی با اشاره به اینکه امروز به برکت نور روحانیت و ولی فقیه توطئه های دشمن خنثی شده است گفت: رهبر انقلاب با اعتماد به نفس و با شجاعت در برابر نقشه های دشمنان اسلام ایستادگی کرده است. چطور یک روحانی با دست های جانباز در میانه یک میدان جهانی جهاد ایستاده و دشمن را بی عمل گذاشته و دست های دشمن قدرتمند را بسته است.

فرمانده کل سپاه پاسداران ابراز کرد: روحانیت به مردم آگاهی می بخشد و رهنمودهای رهبر انقلاب در جامعه بسط و نشاط را در جامعه گسترش می دهد، از این رو چنین ملتی هیچ گاه شکست نخواهد خورد.

سردار سلامی اظهار داشت: دشمنان گاهی ریگی در میان رودخانه و امواج خروشان این انقلاب می اندازند، پاسداری را بی دفاع ترور می کنند و فکر می کنند جهانی را فتح کرده اند، اما ما انتقام ذره ذره و قطره قطره خون عزیزان مان را می گیریم.

فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: این مردم معجزه کردند، ایستادند، صادق الوعد بودند، از حوادث تلخ و خونین صدر اسلام عبرت گرفتند، اگر قلیلی از این انسان ها بودند امام علی(ع) ضربت نمی خورد، اهل بیت حرم در عاشورا اسیر نمی شدند؛ این برای مردم ما یک داستان تاریخی است که باید وسط میدان باشند.

وی با بیان اینکه هرچه دشمن هیاهو کرد، اوهام بافت و سحر و جادو بود به میدان آورد و مانع تراشید اما ملت از همه این موانع عبور کرد، به دشمن بی اعتنا شد و ایستاد، افزود: ما در مسیر پیشرفت و ساخت قدرت هستیم، نگران چیزی نیستیم، سختی ها وجود دارد، نه برای ما، برای دشمنان ما بیشتر، اما تفاوت همان است که قرآن گفت. ما تکیه گاهی عزیز و شکست ناپذیر در اختیار داریم؛ این موهبت الهی و یک فضیلت برای ما است که امت و امام در پرتو اسلام اینچنین منسجم با یکدیگر در میانه کارزار هستند.

سردار سلامی در پایان سخنانش اظهار کرد: از همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره و نیز علما، اساتید و فضلای برجسته که در این جلسه شرف حضور دارند، تشکر می کنم که اینچنین از شهدای بزرگ روحانی تجلیل کردند.

آیت الله رئیسی در کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی:
روحانیت برخلاف شایعات و تهمت ها در دل مردم جای دارد
 آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حالی که پیش از این قرار بود به صورت حضوری در کنگره شهدای روحانی سخنرانی کند، اما موفق به این کار نشد، در ارتباط مجازی با کنگره ضمن عذرخواهی بابت عدم توفیق حضور در اجلاس، گفت: خداوند متعال، ارسال رسل و انزال کتب برای هدایت انسان فرمود و در آیات اول سوره الرحمن، به همین مسئله اشاره دارد؛ انسانیت انسان در پرتو تعلیم قرآن و در ارتباط با خدا شکل می گیرد؛ نبی اعظم، معلم بشریت بوده و به انسان چگونه زندگی کردن و ارتباط با وحی را می آموزند و عالمان دینی وارثان انبیاء می باشند.

رییس جمهور ابراز داشت: تعلیم، معرفت افزایی و تربیت نفوس مستعده، نقش عالمان دینی است و دو وظیفه عمده «تعلیم» و «تعدیل» بر عهده آنان است.

وی با بیان اینکه علمای دین همواره در طول تاریخ بر همین سلوک مشی کرده و راه رفته اند و الگو و اسوه برای همگان شده اند، افزود: اگر زندگی علمای بزرگ را در طول تاریخ ببینیم، همواره بر همین مبنا حرکت کرده اند و به تفسیر، تبیین معارف دین و در کنار آن، مبارزه با فساد و ظلم داشته اند.

تعداد بازدید : 24

آیت الله رئیسی تصریح کرد: اینکه علمای ما مورد خشم و غضب مستکبران قرار گرفته اند، به دلیل همین پیش قراولی است؛ امروز امام ما به عنوان بهترین الگو هم در عرصه شاگردپروری و تبیین معارف دین و هم در عرصه مبارزه با ظلم، کفر و الحاد شناخته شده است و رهبری معظم انقلاب نیز الگوی بزرگی برای ماست و علمای بزرگ ما در حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم که نمونه برای همگان هستند، همین مشی را دارند.

رییس جمهور اظهار کرد: آنچه در این عرصه مهم است، آن است که بدانیم کارهای بزرگ، خشیت از خدای متعال می خواهد و رمز موفقیت بزرگان دین ما همین نکته بوده است و همواره به فکر تکلیف و ادای وظیفه بوده اند.

آیت الله رئیسی بیان کرد: روحانیون در ایام دفاع مقدس، وظیفه خود را حضور در جبهه های دفاع حق علیه باطل می دانستند و به وظیفه الهی می اندیشیدند و همواره خود را در کنار مردم می دیدند و در میان آنان بوده اند و در تمام سختی ها حضور داشتند.

وی با اشاره به مجاهدت های طلاب در ایام کرونا اظهار کرد: در ایام کرونا مشاهده کردیم که روحانیون چگونه وارد این عرصه شده و جانفشانی کردند و بنده در تماس با برخی مدیران بیمارستانی ها از جهاد و فداکاری های روحانیون بسیار شنیدم و بیان می کردند که ما نمی دانستیم «در کنار مردم بودن» و «با درد مردم همراه بودن»، در روحانیت ما وجود دارد.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: روحانیت این گونه پرورش پیدا کرده است و دلیل اینکه امروز روحانیت علیرغم تمام شایعات و تهمت ها در دل مردم جای دارد، همین مسئله است که حوزه و روحانیت، کنار مردم حضور داشته و به مردم نمی گویند، بروید؛ بلکه می گویند بیایید؛ آنها خود عامل به گفته ها هستند و عمل می کنند.

بالاترین تعداد شهید در اقشار مختلف، مربوط به صنف روحانیت است

رییس جمهور تصریح کرد: امروز اگر تعداد شهدا را در اقشار گوناگون مشاهده کنیم، بالاترین تعداد شهید در اقشار مختلف، مرتبط با صنف روحانیت است که نشان دهنده پیشقراولی و پیشتازی روحانیت می باشد.

آیت الله رئیسی ابراز کرد: امروز روحانیون، مشکلات معیشتی بسیاری داشته و کمترین میزان دریافتی، مربوط به طلاب و فضلای ماست؛ اما بیشترین حضور و جانفشانی و با مردم و در کنار آنان بودن را از روحانیون می بینیم.

آیت الله رئیسی بر لزوم الگوگیری از سیره شهدای روحانی تاکید و خاطر نشان کرد: باید زندگی شهید اصلانی که در حرم مطهر رضوی به شهادت رسید را نگاه کرد که چگونه می زیست و با تمام وجود در کنار مردم در حاشیه شهر مشهد زندگی می کرد و این افراد، حجت الهی بر تمام ما هستند.

وی خطاب به خانواده معظم شهدای روحانی، خاطرنشان ساخت: حقیقتا خون مطهر شهدا از عالم جهل زدایی کرد و خون شهدای ما، امتداد خون مطهر أباعبدالله الحسین (ع) است و آثار و برکات آن بر همگان روشن است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: امروز یمن به برکت خون مطهر شهدا ایستادگی می کند و این نکته را در جای جای عالم مشاهده می کنیم که گره زدایی از مشکلات عالم اسلام به برکت خون شهدا اتفاق می افتد.

پیام شهدای روحانی استقلال، آزادی، عمل به دین و پاسداری از ارزش هاست

رییس جمهور گفت: پیام شهدای عالیقدر، استقلال، آزادی، عمل به دین و پاسداری از ارزش ها، ایستادگی در مقابل دشمنان، وحدت و انسجام ملی، ساختن کشور، رفع مشکلات و پریشانی های مردم و توجه به آنان است.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: امروز جهاد تبیین که مطابق با منویات رهبر انقلاب بر همگان لازم است، باید مورد توجه قرار بگیرد و به این مسأله بپردازیم.

اگر با مردم صادق باشیم، همراهی مردم را به همراه دارد

وی با بیان اینکه امروز بنده در کسوت خدمتگزاری به مردم مشاهده کرده ام که اگر با مردم صادق باشیم، همراهی مردم را به همراه دارد، گفت: دشمن در جریان عادلانه سازی یارانه ها بسیار تلاش کرد خرابکاری داشته باشد؛ اما بصیرت مردم و ایستادگی آنان، برنامه های آنان را خنثی کرد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: مردم به همراهی با دولت که از منویات رهبر معظم انقلاب است، لبیک گفته و دشمنان و بدخواهان را به زیبایی، ناکام گذاشته اند.

رییس جمهور بیان کرد: امروز دولت وظیفه خود می داند که همچون حضور قوی در عرصه کنترل کرونا، در عرصه معیشت مردم نیز تلاش بیشتری داشته و با مدد الهی، رهبری رهبر فرزانه انقلاب و پشتوانه مردم و صاحب نظران، در رفع مشکلات به ویژه مشکلات معیشتی مردم تلاش کند.

راهبرد ما، راهبرد بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب است

وی با بیان اینکه راهبرد ما در کشور، راهبرد بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب است، افزود: ما رفع تحریم ها را دنبال می کنیم؛ اما مهمتر از رفع تحریم ها، توجه به ظرفیت های داخلی است و برای رفع مشکلات معیشتی مردم کوشش خواهیم کرد و پای کار هستیم.

آیت الله رئیسی راهبرد دشمن را مأیوس کردن مردم و راهبرد نظام را امیدوارکردن آنان دانست و گفت: هر شخصی با قلم، قدم و اقدامش کاری کند که مردم مأیوس و ناامید شوند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده و هر شخصی اقدامی در جهت امیدوار نمودن مردم داشته باشد، در راهبرد نظام و رهبری حرکت نموده است.

رییس جمهور اظهار کرد: بنده به عنوان یک طلبه و خدمتگزار، آینده را بسیار درخشان و امیدوارکننده می بینیم و تلاش شبانه روزی خواهیم داشت تا مردم عزیز، احساس عدالت، امنیت، پیشرفت داشته باشند و این مسأله را مسأله ای شدنی می دانیم.

رییس جمهور در پایان سخنان خود ابراز داشت: متأسفانه مشکلات کاری سبب شد که نتوانم به صورت حضوری در این کنگره بزرگ شرکت کنم و از همه بزرگواران دست اندرکار تقدیر و تشکر دارم.

تشییع پیکر طلبه شهید تازه تفحص شده در کنگره شهدای روحانی
کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی با تشییع پیکر حسینعلی شاهچراغی طلبه شهید تازه تفحص در جوار بارگاه کریمه اهل‌بیت (س) به کار خود پایان داد.

قرائت دلنوشته فرزند نخستین شهید روحانی مدافع حرم مصطفی مالامیری، رونمایی از تمبر یابود و محصولات فرهنگی کنگره و قرائت بیانیه پایانی کنگره شهدای روحانی نیز از دیگر بخش‌های این همایش بود.

ارسال نظرات