۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۷۱۱۶۴۷

روسیه در مورد ارسال تسلیحات موشکی دوربرد آمریکایی به اوکراین هشدار داد

روسیه در مورد ارسال تسلیحات موشکی دوربرد آمریکایی به اوکراین هشدار داد
مقامات مسکو هشدار داده‌اند که در صورت تحویل سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی به کی‌یف، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که هر چه برد این سلاح‌ها بیشتر باشد، خط تهدیدات احتمالی را از خاک خود دورتر کرده و به مراکز تصمیم گیرنده حمله کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که این کشور ابراز اطمینان ایالات متحده مبنی بر عدم استفاده از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه دارای بردبلند (HIMARS) تحویل داده شده به اوکراینعلیه اهدافی در خاک فدراسیون روسیه را قانع کننده نمی‌داند.

این دیپلمات روس در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اظهارات مرتبط با این موضوع از سوی برخی مقامات غربی، به ویژه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه کی‌یف از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه آمریکایی علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد، برای مسکو قانع کننده نیست.»

به عقیده وی، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا از این طریق، در تلاش است تا گلوله باران مناطق مسکونی در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را قانونی جلوه دهد. نبنزیا افزود: « در این راستا، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که پس از تحویل این سامانه‌ها به کی‌یف، نه تنها به مواضع استقرار آنها، بلکه به مراکز تصمیم گیرنده در خصوص استفاده از این نوع سلاح‌ها حمله کند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه درباره ارسال تسلیحات موشکی دوربرد آمریکایی به اوکراین هشدار داده و یادآور شد که هرچه برد این تسلیحات بیشتر باشد، طرف روسی خط تهدیدات احتمالی را از مرزهای ملی خود دورتر خواهد کرد.

لاوروف گفت: «رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قبلاً در خصوص وضعیتی که در ارتباط با تحویل تسلیحات جدید به اوکراین ایجاد خواهد شد توضیح داده است، من فقط می توانم این را اضافه کنم: هر چه سلاح‌های تحویل شده به کی‌یف برد بیشتری داشته باشند، ما خط تهدیدات احتمالی را از خاک خود دورتر خواهیم کرد.»

وزیر خارجه روسیه افزود: وعده های ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر عدم استفاده از موشک‌های آمریکایی برای حمله به خاک روسیه، "صحبتی است که نمی‌توان آن را جدی گرفت".

در روزهای نخست ماه ژوئن، ایالات متحده بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین را تصویب کرد که از جمله شامل ارسال سامانه‌های موشک پرتاب چندگانهHIMARS با برد حدود 80 کیلومتر خواهد بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این باره اعلام کرد که واشنگتن به حمایت از کی‌یف و تامین تسلیحات و تجهیزات ارتش اوکراین ادامه خواهد داد. در عین حال، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید ابراز اطمینان کرده که ایالات متحده تضمین‌هایی را از کی‌یف دریافت کرده که اوکراین قصد استفاده از  موشک‌های دوربرد آمریکایی منتقل شده به این کشور علیه اهدافی در خاک روسیه را ندارد.

مقامات مسکو تحویل این نوع تسلیحات به طرف اوکراینی را به شدت محکوم کردند. آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور در صورت تحویل سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه دوربرد به کی‌یف، می‌تواند به زیرساختار‌ها و مؤسسات دولتی اوکراین حمله کند.

ارسال نظرات