۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۷۱۱۶۴۹
حزب حاکم هند:

نباید به احساسات مذهبی آسیب رساند

نباید به احساسات مذهبی آسیب رساند
سران حزب حاکم هند به مقام‌های این حزب توصیه کرده‌اند هنگام صحبت در مورد ادیان در تریبون‌های عمومی «بسیار محتاط» باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پس از اظهارات اهانت آمیز سخنگوی حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» در هند به پیامبر اسلام (ص) که اعتراض کشورهای اسلامی از جمله ایران را برانگیخت سران حزب حاکم در هند روز سه شنبه به مقامات این حزب دستور دادند که هنگام صحبت در مورد ادیان در تریبون‌های عمومی «بسیار محتاط» باشند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ای» دو رهبر این حزب گفتند که دستورالعمل‌های شفاهی برای بیش از ۳۰ مقام ارشد و برخی از وزیران فدرال که مجاز به شرکت در مناظره‌ هستند، صادر شده است.

یکی از سران ارشد این حزب و وزیر فدرال در دهلی نو گفت: «ما نمی‌خواهیم مقامات حزب به گونه‌ای صحبت کنند که به احساسات مذهبی هیچ جامعه‌ای آسیب برساند.»

بهاراتیا جاناتا، با حدود ۱۱۰ میلیون عضو عمدتا هندو، بزرگترین حزب سیاسی جهان است، در حالی که مسلمانان حدود ۱۳ درصد از جمعیت ۱.۳۵ میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند.

در روزهای گذشته گذشته پس از آنکه کشورهای اسلامی خواستار عذرخواهی دولت هند و احضار دیپلمات‌های هندی برای اعتراض به اظهارات ضد اسلامی در مناظره تلویزیونی هند شدند، سخنگوی حزب حاکم تعلیق و یک مقام دیگر اخراج شد.

نباید به احساسات مذهبی آسیب رساند

ایران، قطر، عربستان سعودی، عمان، امارات عربی متحده، اندونزی، افغانستان و پاکستان از جمله کشورهایی بودند که شکایات خود را علنی بیان کردند.

سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توهین‌ها در چارچوب فضای شدید نفرت از اسلام در هند و آزار و اذیت نظام‌مند مسلمانان صورت گرفته است.

وزارت خارجه هند روز دوشنبه اعلام کرد که توئیت‌ها و نظرات توهین‌آمیز به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه‌های دولت نیست.

«گوپال کریشنا آگاروال» سخنگوی ارشد حزب حاکم، گفت: «ما از صحبت در مورد موضوعات حساس مذهبی منع نشده‌ایم، اما هرگز نباید به اصول اساسی هیچ دینی توهین کنیم.»

پس از توییت خانم «نوپور شارما» سخنگوی حزب حاکم بهاراتیا جاناتا و اسائه ادب به ساحت پیامبر اعظم (ص)، بسیاری از کاربران واکنش نشان داده و خواستار تحریم و برخورد با دولت هند شدند. آن‌ها با درج هشتگ «#الا_رسول‌الله_یا_مودی»، این اقدام سخنگوی حزب حاکم هند را در ادامه سیاست افراطی و ضد اسلامی دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور دانستند.

نباید به احساسات مذهبی آسیب رساند

برخی نیز از جمله شیخ «محمد الصغیر» عضو اتحاد جهانی علمای مسلمان، نوشتند که اگر در قضیه اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام(ص) اقدام جدی از سوی کشورهای اسلامی انجام می‌شد، اکنون شاهد تکرار این اهانت از سوی مقامات هندی نبودیم.

«احمد الخلیلی» مفتی عمان نیز با صدور بیانیه‌ای، جسارت این مقام هندی را اعلام جنگ علیه همه مسلمانان دانست و خواستار اتحاد امت اسلامی برای مقابله با این‌گونه موارد شد./۹۸۸/

ارسال نظرات